ГоловнаСуспільствоОсвіта

Угорщина зробила Україні дві пропозиції щодо мовного питання в школах, але МОН обидва відхилило

Сіярто вважає, що угорську мову можна прирівняти до мов корінних народів.

Угорщина зробила Україні дві пропозиції щодо мовного питання в школах, але МОН обидва відхилило
Министр иностранных дел Венгрии Пейтер Сийярто
Фото: EPA/UPG

Угорщина зробила Україні дві пропозиції, які, на її думку, могли б посприяти вирішенню ситуації з вивченням української мови угорською меншиною на Закарпатті.

"Ми зробили дві пропозиції і попросили пані міністра освіти, щоб Україна обдумала ці пропозиції. Ми домовилися про те, що пані міністр терміново прийме в себе представників Спілки педагогів Закарпаття і в результаті цих переговорів буде досягнуто рішення", - цитує міністра закордонних справ Угорщини Петера Сіярто "Інтерфакс-Україна".

На сайті Міністерства освіти і науки України вказано ці пропозиції:

прирівняти угорську мову до мов корінних народів;

збільшити кількість уроків української мови, інші предмети залишити угорською.

Міністр Анна Новосад визнала обидві пропозиції невдалими.

"Корінні народи в нас чітко визначені в законодавстві. Потрібно розуміти, що зміна переліку країн порушить основні закладені принципи. Корінними народами зараз розглядаються ті, які не мають іншої держави, крім України, яка відстоює розвиток їхньої культурної та мовної спадщини. Угорська мова під цей принцип не підпадає", - зазначила міністр.

Через другу пропозицію Сіярто, на її думку, дітям доведеться вчитися сім днів на тиждень.

"У нас є чіткі межі того, яким має бути навантаження дитини. Якщо ми збільшимо його - це вже загроза для здоров'я дітей. Цю межу ми точно не переступатимемо. Зараз у нас є Закон «Про загальну середню освіту», який, з урахуванням рекомендацій Венеціанської комісії, виписав збалансовану систему, згідно з якою поступово відбувається збільшення відсотка предметів, що викладаються українською. Які предмети вивчати державною мовою - рішення школи. Це оптимальний варіант", - сказала вона.

На думку Новосад, час закрити політичні дискусії щодо мовного питання і зосередитися на роботі з учителями та методистами.

"Основний лейтмотив цієї зустрічі - ми закриваємо політичні дискусії щодо мовного питання для шкіл з мовою навчання національних меншин і зосереджуємося на роботі з учителями та методистами. Для нас це дуже важливо, адже основна мета - щоб усі українські діти, незалежно від їх етнічного походження, на високому рівні володіли державною мовою. У той самий час ми поважаємо конституційне право кожної дитини вивчати і вчитися рідною мовою. Зараз наша дискусія повинна бути сконцентрована навколо підвищення якості освіти. Для цього ми стимулюємо професійний розвиток учителів, робимо пришкільні табори і вводимо найсучасніші методики в роботу шкіл", - сказала міністр.

Нагадаємо, 16 січня Верховна Рада прийняла новий закон про середню освіту. У ньому передбачено три мовні моделі для національних меншин:

корінні народи можуть вчитися рідною мовою всі 12 класів за умови ґрунтовного викладання української мови;

для шкіл з навчанням мовами Євросоюзу в перших класах може використовуватися тільки рідна мова, але з 5 класу не менш ніж 20% предметів повинні викладатися українською мовою зі щорічним підвищенням до 40% у 9 класі і 60% у старшій школі;

для шкіл з іншими мовами навчання в перших класах може використовуватися тільки рідна мова, але з 5 класу не менш ніж 80% предметів повинні перейти на українську мову.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram