ГоловнаСвіт

Європарламент підтримав рекомендації Євросоюзу щодо "Східного партнерства"

"За" проголосували 532 депутати, "проти" - 70, 63 утрималися.

Європарламент підтримав рекомендації Євросоюзу щодо "Східного партнерства"
Фото: EPA/UPG

Європейський парламент підтримав рекомендації Європейському Союзу щодо політики Східного партнерства (СП) з низкою пропозицій щодо подальшого поглиблення відносин.

Голосування відбулося в п'ятницю, 19 червня, причому депутати голосували дистанційно через обмежувальні заходи, запроваджені через пандемію коронавірусу.

"За" проголосували 532 депутати, "проти" - 70, 63 утрималися. Загалом проголосували 663 члени Європарламенту, передає Інтерфакс-Україна.

Відповідна доповідь з рекомендаціями була підготовлена депутатом Європарламенту Пятрасом Ауштравічусом (група "Оновимо Європу", Литва) на адресу Ради ЄС, Європейської Комісії та високого представника ЄС з питань закордонних справ і політики безпеки Жозепа Борреля.

Документ складається з преамбули і шести розділів.

Зокрема, у першому розділі "Структурний діалог, розвиток державних інститутів та демократична підзвітність" Європарламент рекомендує надавати країнам-партнерам подальшу допомогу в державному будівництві та зміцненні інститутів, розробляти інструменти, такі як група підтримки України, для всіх країн-учасниць Східного партнерства.

У цьому самому розділі рекомендується забезпечити контроль зацікавленими сторонами процесу оцінки реформ у країнах СП, про що свідчить практика, що склалася в Україні. "Визнати, що сильні, незалежні та ефективні інститути на центральному та місцевому рівнях є ключем до демократичної підзвітності, деолігархізації та боротьби з корупцією. Розробити систему державного адміністрування європейського стандарту в асоційованих країнах шляхом відкриття систем професійної підготовки (тіньові посади) і пропозицій для цивільних службовців країн-партнерів, які виконують тимчасову роботу у відповідних службах установ ЄС і держав-членів", - йдеться в документі.

Крім того, ЄП рекомендує сприяти проведенню виборчих реформ з метою забезпечення вільних, справедливих, конкурентних і прозорих виборів і заохочення дотримання міжнародних стандартів, керівних принципів ОБСЄ і висновків Венеціанської комісії. В ЄП вважають за необхідне забезпечити регулярні місії зі спостереження за виборами в країнах-партнерах з метою підтримки процесу зміцнення інститутів, виборчих процесів і демократичної підзвітності. "Розробити механізм санкцій щодо порушень прав людини або "закону Магнітського" в рамках ЄС, що буде застосовуватися до фізичних або юридичних осіб, які вчиняють порушення прав людини і основних свобод", - наголошується в доповіді.

У другому розділі "Секторальна співпраця на шляху до загального економічного простору" ЄП рекомендує заохочувати постійне та ефективне впровадження глибокої та всеохопної зони вільної торгівлі з метою поступового створення умов для відкриття спільного з ЄС ринку. Водночас у ЄП відзначають "важливість поглиблення економічної співпраці та ринкової інтеграції з країнами-партнерами шляхом поступового відкриття спільного ринку ЄС і створення єдиного економічного простору". У зв'язку з цим рекомендується розширювати співпрацю і поступову диференційовану секторальну інтеграцію країн СП, які хочуть зробити це в рамках Енергетичного союзу, транспортного співтовариства і єдиного цифрового ринку.

В ЄП вважають важливим приділити "особливу увагу" телекомунікаціям, скасуванню роумінгу між країнами ЄС і СП і безпосередньо між країнами СП. ЄП рекомендує зміцнювати взаємодію у сфері кібербезпеки з метою захисту критичної інфраструктури та персональних даних, а також налагоджувати більш тісну співпрацю в галузі митних, банківських і фінансових послуг, що допомогло б країнам-партнерам боротися з відмиванням активів і посилити фінансовий нагляд, одночасно приводячи до можливого розширення єдиної зони платежів євро (SEPA) для країн СП.

В ЄП вважають за необхідне впровадити інструмент правового аналізу та галузеві дорожні карти для визначення відповідності країн СП законодавству ЄС та їхньої готовності до диференційованої секторальної інтеграції, сприяти розвитку комерційних і державних електронних послуг.

Крім того, рекомендується забезпечити участь країн-партнерів у боротьбі зі зміною клімату, зокрема шляхом участі в Європейській зеленій угоді.

В ЄП вважають за можливе ухвалити всеосяжний план розвитку інфраструктури, що включає перетин кордону, і підтримати реалізацію пріоритетних проєктів, визначених в орієнтовній програмі TEN-T, та інші інвестиційні плани щодо поліпшення транспортного, енергетичного та цифрового зв'язку між країнами ЄС і Східного партнерства.

ЄП також виступає за забезпечення фінансової підтримки інфраструктурних та інвестиційних проєктів країн Східного партнерства в рамках бюджету ЄС.

У третьому розділі "Розвиток людського потенціалу" ЄП рекомендує забезпечити підтримку підвищення мобільності робочої сили між країнами ЄС і СП, а також між країнами СП. Крім того, в ЄП вважають за необхідне з боку ЄС підтримати розроблення регіональних планів дій із боротьби з безробіттям і подоланню соціальних і регіональних порушень, інвестувати в молодь, заохочувати підприємництво і створювати нові програми і стимули для повернення молодих фахівців на ринки праці країн СП.

В ЄП виступають за заохочення країн-партнерів до проведення комплексної реформи трудової політики з метою поліпшення умов праці і прав працівників, підтримки реформи освіти в країнах СП, зміцнення академічної та освітньої співпраці між ЄС і СП. У зв'язку з цим у ЄП рекомендують запустити регіональну програму підтримки академічних і наукових центрів майстерності в регіоні, створити в Україні Університету Східного партнерства, створити партнерські програми СП у спеціалізованих університетах та електронну освітню платформу для онлайнових курсів, вивчати європейські цінності та верховенство права. В ЄП виступають також за належне управління та ліквідацію корупції в країнах СП.

Крім того, рекомендується розпочати пілотний проєкт, спрямований на створення Центру відкритих наукових та інноваційних проєктів Східного партнерства, надати можливість для здійснення допомоги та програм ЄС на місцевому рівні, включаючи віддалені райони країн СП, сільські райони, наполягати на недискримінації щодо представників ЛГБТ-спільноти, їх захист від дискримінації, зловживань, ненависті та фізичного насильства.

У четвертому розділі "Безпека, стабільність, територіальна цілісність і врегулювання конфліктів" у ЄП висловлюються за активізацію співпраці між ЄС та країнами СП у галузі безпеки та оборони, приділяючи особливу увагу мирному врегулюванню регіональних конфліктів, та запобіганню та вирішенню нових завдань, таких, як гібридні загрози, кібератаки, включаючи кібер-втручання, дезінформацію та пропагандистські кампанії, втручання третіх сторін у політичні, електоральні та інші демократичні процеси.

В ЄП вважають за необхідне з боку ЄС підтвердити прихильність суверенітету, територіальної цілісності і незалежності країн СП в межах їх міжнародно визнаних кордонів, рішуче засудити порушення основних принципів і норм міжнародного права в регіоні СП, включаючи дестабілізацію, вторгнення, окупацію і анексію Російською Федерацією деяких територій у низці країн СП і відмову виконувати рішення міжнародних трибуналів і судів. Крім того, ЄС повинен продовжувати закликати до "негайного виведення іноземних військ з усіх окупованих територій і припинення бойових дій".

В ЄП також вважають, що ЄС, включаючи високого представника ЄС з питань закордонних справ і політики безпеки, відіграватиме більш активну роль у мирному врегулюванні конфліктів і у запобіганні будь-яких майбутніх конфліктів у країнах СП.

Крім того, ЄС повинен взяти до уваги заклики українського уряду до розміщення міжнародних миротворчих сил на українсько-російському кордоні, зберегти свободу судноплавства і рішуче виступити проти блокади Азовського моря і "повзучої" анексії Чорного моря Російською Федерацією. ЄС рекомендується визнати, що кібербезпека є однією з галузей, в яких країни ЄС і країни-партнери можуть більш ефективно співпрацювати, а ЄС може отримати досвід від країн-партнерів у боротьбі з гібридними і кібер-загрозами.

ЄП також виступає за зміцнення співпраці в галузі протидії дезінформації, пропаганді, протидії маніпуляціям і ворожим впливам, здійснюваним зовнішніми силами з метою дестабілізації країн СП, а також підриву цілісності ЄС.

У п'ятому розділі "Місцеві та регіональні органи влади і громадянське суспільство" Європарламент висловився за те, щоб визнати внесок громадянського суспільства в регіоні СП в процеси демократизації та здійснення реформ у їхніх країнах, продовжувати вести широкий діалог з представниками громадянського суспільства СП і зміцнювати підтримку ЄС демократично орієнтованих організацій, сприяти співпраці між громадянськими суспільствами в країнах-партнерах шляхом створення регіонального центру підвищення компетентності та обміну передовим досвідом, зокрема в рамках нового проєкту Університету Східного партнерства в Україні.

У шостому розділі "Кращі медіа, комунікації та управління політикою" ЄП закликає протидіяти дезінформації, спрямованій проти ЄС, і пропаганді шляхом підвищення інформаційної стійкості та обізнаності громадян країн ЄС і СП, більш ефективно використовувати існуючі структури ЄС, включаючи робочу групу Зовнішньої дипломатичної служби ЄС East StratCom, для виявлення і реагування на кампанії дезінформації і пропаганди, що підривають взаємини між ЄС і СП, посилити представництво ЄС в країнах-партнерах і дати їм можливість допомогти цим країнам у проведенні реформ, посилити підтримку країнам-партнерам у боротьбі з фейковими новинами та гібридними кампаніями.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram