Кількісні показники
З 24 лютого минулого року Верховна Рада працює в режимі одного пленарного засідання, що триватиме до дня припинення чи скасування воєнного стану. За цей час було зареєстровано 1686 законопроєктів і постанов, з яких депутати ухвалили 45%. Лідерами законодавчих ініціатив були самі ж народні обранці, вони подали більшість законопроєктів — 1489. На другому місці — ініціативи Кабміну (131), на третьому — законопроєкти президента (66).
Аналогічна динаміка була й під час минулого аналізу роботи парламенту Руху ЧЕСНО за перші чотири місяці дії воєнного стану.
Варто зазначити, що динаміка реєстрації законопроєктів у 2022 році в парламенті була меншою, ніж у попередні роки. Наприклад, 2020 року у ВРУ було зареєстровано 2899 законопроєктів, а 2021 року — 2737.
Можемо припустити, що в умовах воєнного стану депутати в перші місяці вторгнення були більше зосереджені на конструктивній роботі парламенту і менше використовували механізми "законодавчого та поправкового спаму".
Але вже у квітні знову активізувалися парламентські спамери. Так, 21 квітня поправки до урядового законопроєкту №5388 щодо дерегуляції трудових відносин нардепи тягнули дві години.
Якщо порівняти прохідність законопроєктів (відсоток зареєстрованих законопроєктів, які стали чинними актами. — Ред.) за рік повномасштабної війни, то найбільший відсоток мають ініціативи президента України (88%), далі йдуть законопроєкти нардепів (45%), а урядові ініціативи стають законами лише у 34%.
Варто також зазначити, що більшість законопроєктів від народних депутатів є колективними. Винятками є організаційні питання від голови ВРУ, а також ініціативи президента та прем’єр-міністра. Окрім того, більшість ухвалених законопроєктів були подані від представників владної фракції "Слуга народу", які очолюють більшість комітетів і підкомітетів ВРУ. І саме через це вони виступають першими в колективі співавторів законопроєктів. Хоча йдеться переважно про напрацювання всього комітету, а не лише його голови, заступника чи окремого нардепа.
Пріоритети в умовах війни
Тематика ухвалених законопроєктів за рік досить яскраво відображає реалії та пріоритети країни, що воює: економіка, нацбезпека, зовнішня політика та правоохоронна діяльність. Саме ці напрями виокремлюють і депутати як пріоритети роботи парламенту та подальшої відбудови країни.
Загалом комітети ВРУ з 24 лютого 2022 року провели 799 засідань, на яких розглянули 4305 питань.
Показово, що найменшу кількість підготовлених законопроєктів — 2 — подав Комітет з питань свободи слова під головуванням одного з основних спікерів екс-ОПЗЖ Нестора Шуфрича.
Саме цей комітет за останній рік став фактично номінальним, до його складу входить рекордно найменша кількість депутатів — 3. Зазвичай така кількість депутатів є в комісіях селищних рад, де депутатський корпус складається з кількох десятків обранців.
Комітет Шуфрича у 2022 році також виявився одним з найбільш інформаційно закритих комітетів Верховної Ради.
Так, під час аналізу роботи комітетів ВРУ в умовах війни ми помітили, що про засідання Комітету з питань свободи слова немає жодної інформації ані на сайті комітету, ані на сторінках у соцмережах.
Однак у секретаріаті цього комітету після публікації нашого дослідження запевнили, що засідання були, але через воєнний стан про результати не інформують на сайті та в соцмережах. Цікаво, що війна не завадила іншим комітетам бути відкритішими й інформувати про порядки денні, публікувати стенограми, протоколи, аудіо- та відеозаписи засідань.
Найбільшу кількість голосів — 373 "за" — серед ухвалених законопроєктів за цей рік отримала ініціатива №7203 про особливості оренди державного та комунального майна на період дії воєнного стану. Серед іншого закон передбачає звільнення орендарів на час дії воєнного стану від сплати орендної плати або її зменшення залежно від розташування нерухомості.
Натомість серед ініціатив президента Володимира Зеленського найбільшу кількість голосів — 348 — отримало останнє голосування про продовження воєнного стану в Україні. Зазначимо, що в лютому 2023 року це було вже шосте голосування парламенту за введення/продовження дії воєнного стану з початку повномасштабного вторгнення.
Найбільшу кількість голосів — 332 — серед ухвалених ініціатив Кабміну отримала ратифікація Рамкової угоди між урядами України та Туреччини про співробітництво у сфері високих технологій, в авіаційній і космічній галузях.
Водночас були законопроєкти, які підтримувала мінімально необхідна кількість голосів. Наприклад, за скандальну містобудівну реформу (законопроєкт №5655) нардепи віддали критично малу кількість у 228 голосів. Жодного голосу не дали “Європейська солідарність” і “Батьківщина”, натомість підтримали нардепи з екс-ОПЗЖ.
Ще один важливий критерій під час ухвалення рішень в умовах воєнного стану — це відсоток ухвалених рішень конституційною більшістю. Зокрема, під час усіх голосувань за введення та продовження воєнного стану і загальної мобілізації (окрім голосування на засіданні 16 листопада 2022 року) нардепи дали конституційну більшість у 300 та більше голосів “за”.
Незважаючи на політичну змагальність сторін — влади та опозиції, запеклі дискусії між нардепами в сесійній залі, цей показник роботи депутатів дає підстави говорити про те, що серед нардепів різних фракцій і груп є консенсус та готовність до конструктивної роботи у важкий для країни час.
Крім того, за рік роботи парламенту в умовах воєнного стану достроково мандати втратила рекордна кількість нардепів — 17. Більшість із них були обрані від забороненої партії ОПЗЖ, троє – від владної “Слуги народу” та ще троє були позафракційними. Майже половина з них є мажоритарниками.
Після повномасштабного вторгнення ЦВК зупинила всі виборчі процеси в країні і на рівні парламенту, і на місцевому. Відповідно провести довибори на мажоритарних округах в умовах воєнного стану неможливо. Щодо списковиків, то ще у квітні 2022 року у ЦВК повідомили, що комісія взяла до уваги рішення РНБО та визнала, що заборона партії унеможливлює визнання обраним народним депутатом наступного за черговістю кандидата у виборчому списку вказаної політичної партії.
Тому очікувано, що після дострокового припинення депутатських повноважень місця колишніх представників забороненої проросійської партії ОПЗЖ у парламенті залишаться вакантними до кінця скликання.