ГоловнаБлогиБлог Павла Петренка

100 днів в Міністерстві юстиції

Коли мене призначили на посаду Міністра юстиції, у мене було лише 2 варіанти дій: пливти по течії або під корінь ламати систему. Я обрав другий варіант. Безумовно, було дуже багато людей, які противилися цьому, оскільки корупція в системі юстиції процвітала протягом багатьох років. Тому мені не залишалося нічого іншого, як прийняти вольове рішення та повністю перезавантажити всю систему.

Для себе я визначив 2 стратегічні напрями роботи. Перший – боротьба з корупційними схемами та мафією, що склалася у Міністерстві юстиції та у підпорядкованих йому відомствах. Другий – зміна ментальності працівників.

За ці 100 днів мені вдалося закласти фундамент системи, що унеможливлює існування корупційних схем, які досі існувати. Тож відтепер вже на матиме значення, яке керівництво прийде після мене в Міністерство юстиції, оскільки завдяки реформам, які ми започаткували, повернутися до старих схем фізично стане неможливо.

Ми розробили 4 блоки реанімаційних реформ:

  1. Антикорупційні заходи та реформування системи Міністерства юстиції.
  2. Реформування Державної виконавчої служби та запровадження системи електронних біржових торгів конфіскованим майном.
  3. Реформування Державної реєстраційної служби та впровадження Єдиних центрів надання адміністративних послуг.
  4. Реформування Державної пенітенціарної служби.

1. Антикорупційні заходи та реформування системи Міністерства юстиції.

1.1.Антикорупція.

Телефон «гарячої» лінії щодо роботи Мін’юсту, органів державної влади та місцевого самоврядування - (044) – 486 – 42 – 09

Наразі спільно з правоохоронними органами ми проводимо спільну спецоперацію по боротьбі з корупцією в органах юстиції.

Так, тільки у Державній виконавчій службі порушено 33 кримінальних провадження відносно службовців органів ДВС.

У квітні ми оприлюднили щорічний звіт щодо результатів боротьби з корупцією в органах центральної та місцевої влади.

Інформація у цьому звіті формувалася попереднім керівництвом відповідних органів. Але навіть у цьому звіті цифри вражають.

Так, з 2345 кримінальних проваджень за корупційні правопорушення тільки 74 особи фактично понесли відповідальність. Жодного високопосадовця не було притягнуто навіть до адміністративної відповідальності за корупційні діяння.

Мінюст звернувся до громадських та правозахисних організацій для того, щоб вони підготували альтернативний звіт щодо корупційних правопорушень за минулий рік. Усі факти, надані громадськістю, будуть передані правоохоронцям для проведення перевірки та оприлюднені.

На сьогодні Звітом не охоплюються питання вивчення й аналізу проблемних питань практичного застосування антикорупційного законодавства. Наступний звіт Міністерства юстиції матиме аналітичний, а не статистичний характер.

1.2. Антикорупційний закон

Верховною Радою України ухвалено Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері державної антикорупційної політики у зв’язку з виконанням Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України», що був підготовлений Міністерством юстиції.

Цей закон істотно посилив відповідальність за корупційні діяння та став одним із найбільш революційних документів.

Відтепер за всі корупційні правопорушення передбачена кримінальна відповідальність.

Законом введено зовнішній контроль за достовірністю даних, зазначених у деклараціях про майно та витрати. Декларації, що подаються державними службовцями, перевірятимуться податковими органами на відповідність реальним витратам та майновому стану особи та його сім’ї.

Пропозиція та обіцянка хабара також стали кримінальними злочинами.

Законом передбачено механізми конфіскації коштів, отриманих злочинним шляхом державними службовцями.

Закон надає можливість нашим громадянам надання повідомляти органи влади про корупцію в анонімному порядку.

Українські банки зобов’язані інформацію податковим органам щодо вказаних у декларації відомостей при проведенні їх перевірки.

Органи доходів і зборів та Військові служби правопорядку позбавляються повноважень складання протоколів про адміністративні корупційні правопорушення.

1.3. Реформування Судів

Одним з перших наших кроків стала підготовка законопроекту «Про відновлення довіри до судової системи України». Цей документ був розроблений разом із громадськістю та юридичною спільнотою.

Закон передбачає проведення протягом 6 місяців спеціальної перевірки всіх тих суддів, які:

- виносили рішення про обмеження прав громадян під час акцій протесту;

- кидали під арешт і затримували активістів;

- приймали рішення про заборону мітингів;

- виносили рішення у виборчих спорах на проблемних округах.

Наслідком перевірки може стати звільнення судді за порушення присяги.

Так само буде переатестовано судівський корпус. В рамках цієї переатестації, в тому числі буде перевірений їх майновий стан.

Хочу наголосити, що пропозиції КМУ до зазначеного законопроекту були більш радикальними та передбачали повну переатестацію всіх суддів.

1.4. Кадрові питання Міністерства юстиції

В перші тижні нашої роботи я запросив до Києва регіональних керівників Мінюсту та запропонував на добровільних засадах написати тест на рівні 4 курсу юрфаку.

40 осіб за результатами тестів та подальшої співбесіди звільнилися за власним бажанням.

Зараз ми активно співпрацюємо з Люстраційною комісією та Комітетом по боротьбі з корупцією. Всі кадрові рішення по новим співробітникам та особам, які залишилися в системі юстиції, будуть прийматися лише після відповідної перевірки Люстраційної комісії та Комітету.

1.5. Прозорість обрання члена ВККСУ

Міністерство юстиції України ініціювало проведення публічного відкритого конкурсу на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

До складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів входять 11 членів, один з яких призначається Міністром юстиції. Попередні керівники міністерства одноосібно приймали рішення про призначення. Ми припиняємо цю практику.

Буде проведений публічний та відкритий конкурс на заміщення посади члена ВККСУ від Міністерства юстиції.

До складу комісії увійдуть представники наукових закладів, правозахисники, а також у якості співголів долучаться Голова Люстраційного комітету України при Кабінеті міністрів Єгор Соболєв та Урядовий уповноважений з питань антикорупційної політики Тетяна Чорновол.

За ходом конкурсу зможе спостерігати громадськість та представники ЗМІ.

1.6. Співпраця із адвокатами

У Міністерстві юстиції спільно з представниками адвокатської спільноти створено робочу групу, яка підготовила проект нового законопроекту «Про адвокатуру». Зараз цей документ направлений на експертизу до Венеціанської комісії. До ВР він буде направлений лише після експертного обговорення.

Законопроект розроблявся у тісному співробітництві із адвокатською спільнотою. Окрім пропозицій адвокатів, в ньому враховані всі зауваження Європейської комісії за демократію через право.

Проект закону надає нові ви визначення адвокатури, адвоката, адвоката іноземної держави, видів правової допомоги, клієнта, конфлікту інтересів, представництва та стажу адвокатської діяльності.

Окрім того пропонується посилити зобов’язання держави перед адвокатом, а також вимоги та обмеження до особи, яка бажає стати адвокатом. Зокрема, через визначення триступеневої процедури складення кваліфікаційного іспиту та стажування.

Також посилюються професійні права адвоката та гарантії адвокатської діяльності. Пропонується підкріпити принцип рівності сторін у кримінальному провадженні відповідними процесуальними можливостями адвоката, насамперед – щодо збирання доказів.

Законопроектом деталізуються поняття винагороди адвоката та адвокатських запитів. Так само збалансовуються повноваження між з’їздом адвокатів України, Радою адвокатів України. Оптимізовано кількість та підвищено незалежність ревізійних комісій адвокатури. Спрощується процедура підтвердження повноважень адвоката в різних провадженнях.

Окрім того, обмежується коло суб’єктів, які можуть ініціювати притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності.

Законопроект передбачає встановлення обов’язкової вимоги щодо подачі адвокатом відомостей до Єдиного реєстру адвокатів України з метою підтвердження права на зайняття адвокатською діяльністю.

1.7. Нотаріат

«Ціни» на отримання свідоцтва нотаріуса сягають від $20 000 у депресивних регіонах до $160 000 у Києві.

Міністерство юстиції спільно з нотаріальною спільнотою створили робочу групу, яка вже готує низку змін до законодавства стосовно роботи нотаріату.

Ми запроваджуємо електронну систему іспитів для отримання нотаріального свідоцтва.

Така процедура знищить корупційну складову, яка досі існувала в нотаріаті.

Новація передбачає:

Усунення будь-яких бюрократичних перешкод у процесі подання зацікавленими особами документів щодо допуску до складання до кваліфікаційного іспиту.

Для цього документи будуть подаватися безпосередньо до Мін'юсту. Це прискорить процес організації цього іспиту удвічі - з 2 до 1 місяця.

Складання кваліфікаційного іспиту проводитиметься через систему незалежного електронного анонімного тестування у Вищій кваліфікаційній комісії нотаріату.

Проведення кваліфікаційного іспиту відбуватиметься не рідше 4 разів на рік, проти 1 разу, як це було.

2. Реформування Державної виконавчої служби та запровадження системи електронних біржових торгів конфіскованим майном

2.1. З початку 2014 року порушено 33 кримінальних провадження відносно службовців органів ДВС:

У Львівській області арештовані майже нові автомобілі продавалися в якості запчастин. В результаті один з автомобілів вартістю 146 тисяч гривень був проданий всього за 2 тисячі гривень.

У Волинській області начальник відділу виконавчої служби спільно з представниками приватного ТОВ привласнили та самостійно реалізували конфісковані відділом митного контролю 12 тисяч цигарок загальною вартістю 2 мільйони гривень.

Вартість арештованого дороговартістного обладнання занижувалась в 9 разів та реалізовувалося зацікавленій стороні буквально за копійки Втрати бюджету становили 2 мільйони гривень.

2.2. Введення системи електронних торгів

У 2010-2013 роках реалізація конфіскованого майна була монополізована 4, а згодом 1 компанією, наближеною до колишнього керівництва Мін'юсту.

Лише офіційно ці посередники мали дохід у 200-300 млн. грн щорік. На реалізації у цих підприємців знаходилося майна на понад 8 мільярдів гривень. Вартість конфіскату, що продавався, занижувалася на 50-70%.

1 травня в Державній виконавчій службі України стартував пілотний проект з реалізації конфіскованого майна за допомогою електронних он-лайн торгів.

Проект запущено в чотирьох регіонах країни: у Києві, Дніпропетровській, Вінницькій та Львівській областях, а вже незабаром ми збільшимо кількість регіонів, в яких працюватимуть електронні торги до 10-ти.

Адреса порталу, де проводяться електронні торги - http://torgi.minjust.gov.ua

За цей час веб-сайт Системи відвідало вже понад 117 тисяч користувачів Інтернет. Цікавість до проекту зростає. Щодня сайт відвідує в середньому 2 тис. користувачів.

Більше того, для припинення спекуляції навколо питання реалізації арештованого майна Державна виконавча служба України спільно з Громадською радою при ДВС, Урядовим уповноваженим з питань антикорупційної політики Тетяною Чорновол та головою Люстраційного комітету Єгором Соболєвим ініціювала діалог з громадськістю щодо учасників тендеру з реалізації арештованого майна в областях, де не проходить пілотний проект з реалізації конфіскату шляхом електронних торгів.

Відповідний прес-реліз був опублікований на офіційному сайті ДВС з проханням до всіх небайдужих надсилати відомості про виявлені факти корупції, пов’язані з наведеними вище учасниками конкурсу, на електронну адресу [email protected]

Усі зауваження будуть враховані при виборі переможця тендеру. Якщо факти корупції дійсно матимуть місце, вони будуть передані до Генеральної прокуратури України для подальшого їх розслідування.

Станом на 1 червня на сайті зареєструвалося 722 учасники, з яких 532 вже подали заявки на участь у торгах.

Наразі у базу Системи внесено інформацію про 444 лоти. Максимальна ціна лоту – 7 млн. 768 тис. грн. (5-кімнатна квартира у Києві), мінімальна – 5 грн. (б/у телефон)

Перший он-лайн аукціон відбудеться 1 липня.

2.3. Електронний документообіг

Впроваджено електронний документообіг та отримання доступу державних виконавців до баз даних інших відомств. Віднині співробітники ДВС мають змогу оперативно отримувати дані про власників транспортних засобів, нерухомості та одержувачів платежів із бюджету.

Зокрема, електронний документообіг налагоджено із:

- Пенсійним фондом України;

- Державною авіаційною службою;

- Державною реєстраційною службою;

- Державною прикордонною службою України;

- Департаментом ДАІ.

3. Реформування Державної реєстраційної служби та створення Єдиних центрів надання адміністративних послуг

3.1. Єдині центри надання адміністративних послуг

Щороку українці витрачали близько 20 мільярдів гривень на оформлення різного роду документів.

1/3 цих коштів осідала у кишенях державних службовців.

Згідно з даними громадських організацій, кожен 4-й українець давав хабара під час отримання закордонного паспорту.

В середині травня Уряд прийняв рішення, яким передав до Єдиних центрів низку адміністративних послуг. Ця система мала запрацювати ще 5 років тому, але попередня влада заблокувала цю ініціативу. Зараз в Україні працює близько 50 відповідних центрів.

Відтепер документи в громадян прийматиме не виконавець робіт, а адміністратор, який не має жодного відношення до виконання цих робіт.

Термін видачі документів буде чітко встановлений.

В одному офісі можливо буде оформити понад 50 видів документів, якими до цього піклувалися різні державні служби.

Зокрема, через центри надання адміністративних послуг можливо буде провести реєстрацію або отримати відповідні документи у питаннях:

  • реєстрації та ліквідації фізичної або юридичної особи-підприємця;
  • реєстрація речових прав на нерухоме майно;
  • створення громадських організацій;
  • реєстрації місцевих друкованих ЗМІ;
  • оформлення закордонного паспорту та проїздного документа дитини;
  • оформлення паспорта громадянина України;
  • реєстрації місця проживання особи;
  • реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці;
  • реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;
  • видачі довідок Землеустрою;
  • видачі висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи;
  • реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
  • реєстрації декларацій із будівництва;
  • видачі документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності.

3.2.Принцип екстериторіальності реєстрації земель та Мобільні реєстратори

Брак виконавців став головною причиною чималих черг в органах реєстрації. Особливо жорстко це відчувають наші аграрії. Минулого тижня був підписаний наказ, згідно якого реєстраційні дії відносно сільгоспземель можуть здійснюватися не тільки за місцем розташування земельної ділянки, а і в інших органах державної реєстрації в межах відповідної області.

Ми зробили перший крок з впровадження принципу екстериторіальності у сфері надання адміністративних послуг.

Також в найбільш проблемних регіонах незабаром почнуть працювати мобільні групи реєстраторів, які виїжджатимуть до конкретного населеного пункту та проводитимуть реєстраційні дії на місцях.

Окрім того, нотаріусів наділено повноваженнями видавати витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а всі області України отримали сучасні системи електронного керування чергою.

3.3. Серед новацій в Укрдержреєстрі:

Зі сфери Укрдержреєстру до реєстраційних служб на місцях передано повноваження щодо реєстрації права власності на підставі рішень судів у справах про спадкування, а також на об’єкти житлової нерухомості за фізичними особами.

Зменшено чергу заяв, які підлягають розгляду державними реєстраторами Укрдержреєстру, у 6 разів - з 6000 до 1000.

Надано роз’яснення щодо вичерпного переліку документів, необхідних для реєстрації права оренди земельної ділянки

Станом на 1 травня 2014 року державними реєстраторами прав до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено 238 695 записів про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки. На кінець поточного року Служба планує вийти на показник, що становить 1 млн. договорів прав оренди земельних ділянок – проти 273 625 зафіксованих у 2013 році.

Спрощено опис бланка виписки, витягу та довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців

Бланк виготовляється на білому папері формату А4. Це суттєво заощадило бюджетні кошти, які до цього часу витрачались на виготовлення відповідних бланків.

Нотаріусів наділено повноваженнями видавати витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Усі області України отримали сучасні системи електронного керування чергою.

3.4. Найуспішнішим прикладом надання всіх держпослуг під одним дахом є Будинки Юстиції в Грузії.

В рейтингу Світового Банку по легкості ведення бізнесу Грузія зараз займає 8 місце з 189, а черги та корупція у сфері державних послуг зникли як явище.

Саме тому ми створили робочу групу з нашими грузинськими колегами з питань реформи системи державної реєстрації та зокрема створення в Україні Єдиних центрів надання адміністративних послуг.

4. Реформування Державної пенітенціарної служби.

4.1. Створення Спеціальної Комісії

Питання умов, в яких перебувають люди у місцях позбавлення волі системно замовчувалося владою. Фактично, існувала «держава в державі».

Уряд прийняв рішення про оприлюднення Звіту Європейської комісії з протидії катувань щодо ситуації в українських закладах позбавлення волі за 2013 рік.

Міністерство юстиції, ознайомившись із звітом Європейської комісії, відсторонило керівників відповідних закладів від виконання своїх обов’язків, а також передало всі факти порушень, викладених у звіті, правоохоронцям.

Окрім того, при Міністерстві юстиції діє Спеціальна Комісія, яка проводитиме моніторинг умов перебування у СІЗО та установах виконання покарань. Усі виявлені факти жорстокого поводження із засудженими, корупції, порушення громадянських прав будуть оприлюднюватися та передаватися у слідчі органи.

Перші результати: під час відомчої перевірки в установах виконання покарань та СІЗО управління Державної пенітенціарної служби України у Дніпропетровській області було встановлено факт закупівлі продуктів харчування за завищеними цінами. Орієнтовна сума збитків складає 194 тис.грн. Проводиться слідство, на час якого відсторонений начальник управління у Дніпропетровській області.

4.2. Закон про амністію у 2014 році.

19 квітня набув чинності закон про амністію у 2014 році

Закон передбачає амністію засуджених, які вчинили нетяжкі злочини, непов'язані з насильством. В основному, це економічні злочини. Особи, засуджені за такими статтями, будуть звільнені за рішенням судів протягом 2 місяців з моменту вступу закону в дію.

Під амністію підпадають люди, які скоїли нетяжкі злочини і відносяться до вразливих категорій. Зокрема:

  • неповнолітні,
  • особи, які мають неповнолітніх дітей,
  • онкохворі,
  • хворі на туберкульоз,
  • особи, засуджені за економічні злочини і які відшкодували шкоду
  • незаконно засуджені.

В рамках амністії на волю вийде близько 26 тис. чоловік.

4.3. Адаптація пенітенціарної системи до європейських норм

8 квітня Верховна Рада України прийняла Закон України "Про внесення змін до Кримінально-виконавчого кодексу України щодо адаптації правового статусу засудженого до європейських стандартів".

Серед змін, найбільш відчутними є наступні:

1. Засуджені не можуть бути піддані медичним або іншим подібним дослідженням незалежно від їх згоди.

2. Засудженому гарантується право на вільний вибір і допуск лікаря для отримання медичної допомоги, у тому числі за власні кошти.

3. Забороняється безпідставне примусове переривання сну засуджених у нічний час, в тому числі виключно для здійснення перевірки наявності засуджених.

4. Забороняється розміщення засуджених що прибули до установи разом із особами, що мають дві або більше судимостей, а також особами, які можуть негативно на них вплинути за своїми психологічними якостями.

5. При застосуванні до засуджених заходів медичного характеру (лікування), утримання осіб, хворих на туберкульоз проводиться в окремих приміщеннях від інших ув’язнених.

6. Засуджені до обмеження волі мають право мати при собі портативні персональні комп’ютери та аксесуари до них, мобільні телефони та аксесуари до них, користуватися засобами мобільного зв’язку.

7. Засуджені, які відбувають покарання у виді позбавлення волі, мають право здійснювати листування з особами, які знаходяться за межами колоній, вести з ними телефонні розмови, у тому числі у мережах рухомого (мобільного) зв’язку, користуватися глобальною мережею Інтернет.

8. Засуджені до позбавлення волі мають право (раніше були зобов’язані) працювати в місцях і на роботі, які визначаються адміністрацією колонії.

9. Скасований громадський контроль за особами, умовно-достроково звільненими від відбування покарання.

5. Повернення активів

Сума збитків, завданих Януковичем та його командою сягають понад 100 мільярдів доларів. З них 32 мільярди доларів приховано вивезли через кордон. Частина цих грошей зараз використовується для фінансування сепаратистів.

Уряди країн ЄС та США співпрацюють із нами у питаннях повернення вкрадених державних коштів.

Міністерство юстиції та Генеральна Прокуратура об'єднали зусилля у справі пошуку та повернення цих активів.

Наразі, в системі Мін’юсту створений спеціальний підрозділ, який опікувається поверненням активів, які були вкрадені та виведені закордон.

Зараз розробляється законопроект, який фактично дасть можливість застосувати заочне кримінальне провадження стосовно осіб, які перебувають у міжнародному розшуку, а також щодо тих юридичних осіб, які визнані співучасниками в частині незаконного виведення коштів за кордон.

Окрім того нами було створено інститут спецконфіскацій по відношенню до осіб, які є співучасниками злочинів. Тепер на стадії досудового слідства правоохоронцям дозволяється арештувати відповідне майно. (Раніше законодавство не дозволяло арештовувати майно, якщо воно безпосередньо не стосувалося того чи іншого чиновника.)

Українська юридична спільнота та громадські активісти зайняли активну позицію та готові співпрацювати із Мінюстом у питаннях повернення активів на громадських засадах.

Павло Петренко Павло Петренко , Міністр юстиції
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram