ГоловнаБлогиБлог Юрія Огірчука

Хистка рівновага середини літа

Другий тиждень поспіль український роздрібний ринок нафтопродуктів перебуває у замороженому стані. При цьому, навіть зниження податкового навантаження не спонукало трейдерів відкоригувати ціни у бік їх зниження. Більш того – вже у найближчому майбутньому показники на стелах вітчизняних АЗС знову можуть поповзти вгору…

Фото: vladnews.ru

Як ми і очікували, на минулому тижні Міністерство енергетики та вугільної промисловості України відкоригувало ставки акцизного збору на бензини і дизельне паливо на другу декаду липня в бік зниження. Зокрема, для бензинів ставка зменшена на EUR50,83 за тонну до EUR233,04 за тонну. Акциз на дизпаливо знижений на EUR12,71 за тонну до EUR106,76 за тонну. Такі розрахунки здійснені виходячи із середнього значення котирувань нафти сорту Brent за першу декаду липня - $99,27 за барель.

Не зважаючи на це, рітейлери не поспішають знижувати ціни. Водночас, за даними Секретаріату експертно-аналітичної групи з розробки питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів і розвитку нафтопереробної промисловості України, граничні рекомендовані ціни на бензин А-92 на АЗС України у другій декаді липня становлять 9,99 грн/л, А-95 - 10,49 грн/л, дизпаливо - 9,22 грн/л.

При цьому, роздрібні ціни в Україні від початку місяця залишаються незмінними. Так, за моніторинговими даними НТЦ «Псіхея», бензин марки А-80 як і раніше пропонується у середньому по 10,20 грн./л, А-92 – по 10,49 грн./л, А-95 – по 10,76 грн./л, дизпаливо – по 9,63 грн./л.

Таким чином, вважає експерт ринку Сергій Куюн, уряд досяг головної мети закону про плаваючі ставки акцизів - зберегти стабільний рівень цін. Ось ми його і маємо, але не за рахунок держави, а за рахунок споживача, який платить підвищену ставку акцизу. Тепер не держава допомагає споживачу, а споживач допомагає державі, сплачуючи підвищені податки і потужно поповнюючи бюджет, – каже експерт.

Як бачимо, законодавчі новації уряду, як то запровадження плаваючих ставок акцизного збору, в жодній мірі не захищають інтереси пересічного споживача. Не принесе нічого доброго автовласникам і чергова ініціатива профільного міністерства. На разі мова про неодноразові заяви міністра енергетики й вугільної промисловості Юрія Бойко, який вважає, що частка імпортованих в Україну нафтопродуктів перевищила критичний рівень.

На думку високопосадовця, Україні необхідно стимулювати запуск власних НПЗ замість нарощування долі імпортного палива на внутрішньому ринку. При цьому, стимулювання полягатиме ні багато, ні мало, - у поверненні до системи стягування мита з імпортних поставок. Характерно, що розмір мита планується на рівні не менше EUR100 за тонну. А це, як ми вже знаємо, обернеться нічим іншим, як підвищенням вартості палива «на пістолеті» не менше, ніж на 1 грн./л.

Варто уваги й те, що за словами деяких учасників ринку, вже незабаром можливий розворот ринкових тенденцій в бік подорожчання палива. Це в першу чергу пов'язано із ростом цін на європейських торговельних майданчиках, а також поступовим підвищенням акцизу в червні. Крім того, трейдери відзначають певний дефіцит бензинів, що виник внаслідок небажання ряду крупних гравців ринку оформлювати на митниці імпортний ресурс до зниження ставок акцизного збору у другій декаді місяця.

Тим часом експерти прогнозують, що найближчим часом буде ще максимум 15-20 копійок зниження вартості палива у роздробі. Причому, це зниження може й не відбутися, вважає заступник директора НТЦ «Псіхея» Геннадій Рябцев, оскільки фінансові ризики трейдерів зростають. На наше переконання, усе це може й добре для державного бюджету, оскільки надходять додаткові об’єми фінансового ресурсу, але зовсім не додає оптимізму кінцевим споживачам палива, які реально побачили лише незначне зниження цін на фоні понад 20% здешевлення нафтової сировини.

Юрій Огірчук Юрій Огірчук , Аналітик розвитку паливного ринку
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram