Шатдаун чи політична криза?
За Конституцією Сполучених Штатів саме Конгрес відповідає за державний гаманець – ухвалення рішень щодо фінансування тих чи інших федеральних агенцій та програм. У США фінансовий рік починається з 1 жовтня, і саме до того часу дві конгресові палати мають затвердити річний бюджет. Якщо ж цього не стається, то уряд зупиняє свою роботу – настає шатдаун.
Якщо це трапляється, то сотні тисяч людей тимчасово лишаються без роботи, частині федеральних працівників зупиняють зарплатні надходження, а біля 25% урядових програм перестають діяти. Федеральні агенції, своєю чергою, не можуть брати на себе боргові зобов’язання – це їм забороняє Закон про боротьбу з дефіцитом бюджету.
За останні 42 роки це 21 шатдаун. З 1981-го уряд США час від часу припиняв свою роботу, одначе найчастіше ця пауза тривала день – два. Проблеми почалися з президентства Білла Клінтона. У 1995 – 1996 роках його адміністрація не могла дійти згоди з Республіканською партією через питання рівня державних видатків. Двічі уряд тоді закривався на 26 днів. Проте справжні проблеми почалися у часи Обами та найбільше загострилися у період головування Трампа.
У 2013 році республіканці розпочали суперечку з адміністрацією щодо закону про доступне медичне обслуговування: вони на 16 днів заблокували роботу федеральних агенцій. А вже у грудні 2018 року і січні 2019-го відбувся найдовший за історію Сполучених Штатів шатдаун. Це сталося вже через позицію демократів, які не захотіли фінансувати стіну Трампа на кордоні з Мексикою. Тоді без роботи залишилися 800 тис. людей, а країна зазнала $11 млрд збитків.
Зараз же США опинилися на межі закриття уряду. Після багатоденних дебатів Конгрес зміг проголосувати лише за кошторис на 45 днів. Існує ймовірність, що до кінця року (якщо політичним опонентам все ж не вдасться віднайти компроміс) Сполучені Штати увійдуть у повноцінний шатдаун.
Утім важливо розуміти, чому такі кризи все частіші. Насправді проблема набагато глибша – вона не стосується виключно видатків, хоча це питання доволі критичне для Америки. Річ у тім, що за останні 20 років у США надто змінився політичний ландшафт. Владні партії залишилися ті самі – Демократична та Республіканська, однак усередині двох сил з’явилися радикальні рухи, які зайняли крайні ліві та ультраправі позиції й унеможливили досягнення будь-якого консенсусу в Конгресі. Буквально нещодавно сенатор-республіканець Мітт Ромні сказав, що американський парламент перестав бути тим місцем, де можна дійти згоди хоч з якогось питання.
Біда в тім, що ситуація напряму впливає на безпеку України. Адже саме радикальне крило Республіканської партії домоглося виключення з тимчасового кошторису статті про безпекову допомогу нашій державі на понад $6 млрд.
Підважена допомога
10 серпня 2023 року Байден попросив Конгрес ухвалити законопроєкт про видатки на понад $40 млрд, які мали піти на боротьбу з наслідками стихійних лих, захист кордонів і протидію Китаю. Однак $24 млрд з цього пакету Байден попросив направити на оборонну допомогу Україні. Ця сума була розрахована на тримісячний період. Трохи більше від половини цих грошей, понад $13 млрд, призначалися б для закупівлі обладнання та поповнення запасів Збройних сил України. Інша частина – на її економічну та гуманітарну підтримку тощо.
29 вересня заступник міністра оборони США Майкл Маккорд надіслав листа на адресу представників Демократичної партії в Конгресі, де зазначив, що Пентагон «вичерпав майже всі доступні фінанси, призначені для допомоги Україні». Він також наголосив: затримка з асигнуваннями призведе до дефіциту в потребах української оборони – може виникнути брак із системами ППО та боєприпасами. Очевидно, що це недопустимо під час наступальних дій, а також у зимовий період, коли існує надзвичайна загроза ракетних ударів російськими військами по українській критичній інфраструктурі.
А проте, радикальне крило республіканців поки що не поспішає ухвалювати відповідний законопроєкт, наголошуючи, що допомогу Україні потрібно винести на окреме обговорення.
І от критичний момент – за цю ініціативу Байдена Конгрес не голосує, а натомість береться розглядати федеральний бюджет. Виникає ризик шатдауну. Сенат пропонує виділити Україні понад $6 млрд на 45 днів, це рішення підтримує більшість сенаторів і з Демократичної, і з Республіканської партій. А от республіканці-радикали (часто їх називають трампістами) з Палати представників блокують його і вимагають від спікера Конгресу, однопартійця Маккарті, відмовитися від тих досягнутих з президентом Байденом домовленостей і домогтися, щоб питання української допомоги виключили з проєкту тимчасового кошторису та винесли на окреме обговорення.
Маккарті йде на цей крок. Причому причина такого рішення доволі прозаїчна: частина його однопартійців прямо дала зрозуміти: якщо той залишить у бюджеті статті допомоги Україні, йому загрожуватиме відставка. Після голосування за тимчасовий кошторис він скаже: «Те, що зробила Росія, було неправильним. Проте я вважаю, що ми маємо визначити, що означає перемога і які в нас плани. Білий дім має почати з нами діалог і почути нашу позицію». Примітно, що після цього голосування трампісти і далі погрожують Маккарті відставкою, звинувачують, що він не допустив шатдауну.
Усі: законодавці, сенатори та адміністрація Байдена – вирішили таки схвалити тимчасовий кошторис без статей для України. Опісля президент Байден, глава Міноборони Остін, міністр фінансів Єллен, лідери обох партій у Сенаті, конгресмени заявили про підтримку України. Домовилися, що оборонну допомогу розглянуть у Конгресі окремо вже ближчим часом.
«Ми не можемо за жодних обставин допустити, щоб американська підтримка для України переривалася. Я очікую, що спікер збереже свою відданість народу України і забезпечить ухвалення підтримки, необхідної в цей критичний момент», – заявив Джо Байден.
Ризик для України
Скажемо відразу: якби шатдаун відбувся зараз, Україна постраждала б іще більше, адже зупинилася б частина важливих для нас, зокрема оборонних, програм. Раніше представник Пентагону Кріс Шервуд зазначив, що блокування роботи американського уряду може вплинути на реалізацію Ініціативи безпекової допомоги Україні (USAI), яка фінансує, до прикладу, виробництво танків "Abrams", а також навчальні програми, такі як підготовка пілотів F-16.
«Виробництво або постачання будь-якого обладнання, профінансованого USAI, а також, наприклад, навчання пілотів F-16, триватимуть, але на їхнє виконання можуть вплинути відпустки та призупинення Міноборони діяльності, яка не підлягає виключенню».
Як зауважила посол України в США Оксана Маркарова, зараз ситуація не така критична. «Уряд працюватиме, тому ніщо не загрожує постачанням зброї й обладнання, схваленим раніше. У нас зараз для використання мінімум додаткові $1,6 млрд на оборонну допомогу, плюс $1,23 млрд прямої бюджетної допомоги (це вересневий транш, який щойно переказали на рахунки Світового банку), плюс значні суми на енергетичні та інші програми».
Нині гроші є. Питання в тому, щоб уже найближчим часом обидві палати Конгресу підтримали допомогу Україні. Не варто бути наївними: у США розпочалася передвиборча боротьба, і частина Республіканської партії, її найпопулярніші кандидати агітують за зменшення або припинення фінансування програм для нашої держави. У Конгресі є голоси, які наполягають, що потрібні додатковий нагляд і підзвітність з боку України. Показово, до речі, що Київ від цього не відмовляється: президент Зеленський, навпаки, постійно каже, що Україна погоджується на будь-які перевірки.
Чи ймовірно, що ініціатива про підтримку України зазнає невдачі? Можливість цього в такий непростий політичний період існуватиме постійно. Одначе нині в Конгресі є явна більшість тих, хто підтримує нашу державу. Нагадаємо: після нещодавньої поїздки Володимира Зеленського до США і його спілкування з представниками обох палат Конгресу питання про виділення додаткових $300 млн на оборонні потреби було зняте.
Водночас наявна інша загроза. Радикали з республіканського табору можуть спробувати поєднати виділення допомоги Україні з протидією міграційній загрозі. Нині у США склалася непроста ситуація з нелегалами – пошукачами притулку. У серпні мігранти порушували правила перетину американського кордону понад 300 тис. разів.
Ми не будемо розповідати про причини міграційної кризи, однак скажемо, що ультраправе крило Республіканської партії вимагає посилити контроль за потоком людей і повернутися до деяких процедур, запроваджених за президенства Трампа. Паралельно є й ті, хто каже, що потрібно виділяти менше коштів Україні, а давати в рази більше на охорону кордону.
Для нас головне, щоб питання внутрішньої безпеки США напряму не пов’язали з підтримкою України, особливо в момент формування та голосування за федеральний бюджет.
Невирішені проблеми
Насправді якщо взяти кошти, які Америка витрачає на наші програми, то це не надто великі суми. Вони не створюють якогось непомірного навантаження на бюджет США. Реальна проблема Сполучених Штатів – це їхній борг, який нині складає $33 трлн.
Байден і Маккарті раніше домовилися, що до 2025 року дві партії погодять стелю боргу та зменшать витрати на $100 млрд, а це протягом 10 років скоротить дефіцит на трильйон доларів. Частина республіканців-трампістів агітують за більш жорсткі обмеження.
Показово, що більша частина необґрунтованих видатків стосується не сектору оборони, а деяких соціальних програм. Зростання процентних виплат, федеральні законопроєкти додаткового стимулювання соціального сектору, витрати на систему "Medicare" для бебі-бумерів – це ключові виклики для бюджету США. Просто Америка витрачає більше, ніж отримує. З таким підходом країна за 10 років отримає дефіцит бюджету вже у $33 трлн.
Однак і цей сценарій виглядає оптимістично. До прикладу, у Deutsche Bank вважають, що ситуація може бути значно гіршою, адже багато хто не враховує підняття ФРС США відсоткових ставок, що уряду країни доведеться сплачувати вищий відсоток за власним боргом.
Усе говорить про те, що вирішення питання з наданням чи ненаданням помочі Україні точно не змінить реальної економічної картини для Америки. Однак змінює політичну. Зараз усі, кому не лінь, спекулюють на цьому. На жаль, тема стала однією з ключових у передвиборчій боротьбі. Допомога Україні ніяк не загрожує американському платнику податків, однак вона дозволяє окремим політикам підвищувати свій рейтинг.
Замість післямови
Ми не говоритимемо очевидного – що українській стороні варто більше приділяти уваги Республіканській партії, усім її таборам. Тут не потрібно нікого вчити – наше посольство і так це робить. От про що точно слід думати вже зараз – це про жовтень 2024 року. Тоді Конгрес США ухвалюватиме черговий бюджет. Це буде за місяць до головних виборів у країні, коли американці обиратимуть президента та більшу частину представників в обох палатах парламенту.
У цей період республіканці можуть спробувати організувати довготривале блокування уряду. І нам варто вже проговорювати з партнерами різні варіанти в разі подібного сценарію. Так, будь-який шатдаун рано чи пізно закінчується, однак у нашій ситуації цінний кожен день.