Від корупції відняли 20%. Як формується нова система адміністрування ПДВ

В Україні ПДВ - найбільше джерело податкових надходжень до держбюджету, при цьому до останнього часу спостерігались певні проблеми з його адмініструванням, що виникали при його сплаті та відшкодуванні. Загальна назва цих проблем - корупція.

Фото: dzvin.org

Павло Янковський, експерт групи "Податкова та бюджетна реформа" Коаліції Реанімаційний пакет реформ: «За роки функціонування ПДВ в Україні зародилася повноцінна ПДВ-економіка зі своїм ринком, попитом, пропозицією, курсом та бенефіціарами з центрального офісу ДФС».

Масштаби річних втрат бюджету обчислювались десятками мільярдів гривень.

Більшість схем («податкові ями», «імпортні скрутки» та ін.) були вивчені громадськими активістами і незалежними експертами. Ними спільно з Міністерством фінансів була виконана величезна робота по розробці нормативних змін та сприяння їх впровадженню в податкове законодавство.

За 2014-2016 роки були реалізовані важливі зміни: система електронного адміністрування (СЕА-ПДВ), введені додаткові реквізити в податкову накладну (коди УКТ ЗЕД для товарів і ДКПП для послуг), механізм блокування реєстрації сумнівних податкових накладних, зміни до Податкового кодексу для сільгоспвиробників тощо.

Дубовий Сергій Володимирович, начальник Управління запобігання корупції та внутрішнього аудиту Міністерства фінансів України: «Слід звернути увагу на те, що Україна перша і поки єдина країна в світі, яка ввела електронну систему адміністрування ПДВ і відповідні електронні публічні реєстри заявок на його автоматичне відшкодування».

Все це зробило неможливим використання більшості тіньових схем.

Залишилося вирішити ще одну велику проблему: відповідно до п.п. 200.7.3 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) ДФСУ була зобов’язана щоденно оприлюднювати на своєму офіційному веб-сайті реєстри заяв про бюджетне відшкодування з відображенням відомостей, що зазначені у п.п. 200.7.1 ПКУ. Проте, на офіційному сайті ДФСУ містилися лише частина відомостей, передбачених ПКУ та постановою №68, що було прямим порушенням з боку ДФСУ приписів цих нормативно-правових актів. Таке порушення призводило до непрозорості процесу бюджетного відшкодування та, відповідно, створювало корупційні ризики з боку податкових органів.

Олег Гетман, експерт групи "Податкова та бюджетна реформа" коаліції «Реанімаційний пакет реформ»: «Наявність двох реєстрів, неповне відображення в них заяв на відшкодування ПДВ і створення складнощів з доступу до даних реєстрів для отримання з них необхідної інформації - все це створило умови для корупції з боку податкових органів при відшкодуванні ПДВ платникам податків».

Тому одним з пріоритетних заходів, ініційованих урядово-громадською ініціативою «Разом проти корупції» та затверджених розпорядженням Кабміну є «Ліквідація корупційних схем, пов'язаних з вибірковим підходом щодо відшкодування податку на додану вартість, зокрема шляхом забезпечення виконання встановленої пунктом 200.7 статті 200 Податкового кодексу України вимоги щодо публікації на офіційному веб-сайті ДФС у повному обсязі реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість».

До роботи знову підключилися громадські активісти та експерти і спільно з Міністерством фінансів розробили необхідні поправки до Податкового кодексу, не зважаючи на величезний супротив окремих функціонерів ДФС.

30.12.2016 р. Президент України підписав проект №5368 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо поліпшення інвестиційного клімату в Україні», завдяки якому нові норми вступили в силу.

Чого ж вдалось домогтися?

Михайло Соколов, експерт групи "Податкова та бюджетна реформа" Коаліції «Реанімаційний пакет реформ»: «Проектом №5368, напрацьованим представниками Мінфіну, депутатами та експертами, прийнятим ВР та підписаним Президентом передбачено:

1. введення єдиного публічного реєстру заявок на відшкодування ПДВ замість двох, що ділили платників податків на дві групи;

2. виплата відшкодування Казначейством на підставі публічного реєстру і записів в ньому, а не на підставі «висновків» ДФС, завдяки яким ДФС могла не відшкодовувати або відшкодовувати неповністю ПДВ, незважаючи на наявність узгодженої заявки в публічному реєстрі;

3. відповідна заборгованість держави з відшкодування буде визнана публічно, а її сума відома, на відміну від колишньої ситуації, коли фактично невідомо скільки боргів сформувала ДФС за поточний рік за допомогою подачі в Казначейство «висновків» на неповні суми заявок;

4. визнання з 1 липня 2017 року, що податкова накладна, зареєстрована в електронному реєстрі податкових накладних є достатньою підставою для формування податкового кредиту і не потребує будь-якого іншого підтвердження. Дана норма змусить ДФС припинити переслідування сумлінних платників податків (лише тому, що з них можливо щось стягнути) і сфокусувати свої зусилля на боротьбі з «податковими ямами».

Таким чином, можна констатувати, що більшість корупційних схем, через які бюджет країни при відшкодуванні ПДВ втрачав десятки мільярдів гривень щорічно, функціонувати вже не будуть. Це, звичайно, не гарантує, що нові махінації і корупція не з'являться знову. Але публічність процесу, доступність відповідної інформації і можливість контролю з боку громадськості, встановлені новими нормами Податкового кодексу, будуть служити надійним щитом для дотримання законності і порядку.

Ілля Несходовський, експерт коаліції «Реанімаційний пакет реформ», директор Інституту соціально-економічної трансформації: “Процес відшкодування ПДВ тривалий час був пов'язаний зі значними корупційними схемами, які наносили збитки державному бюджету мільярди і десятки мільярдів гривень.

Зміни, які були прийнято у законопроекті №5368 в грудні 2016 році, по-перше, ліквідують "олігархічний" реєстр, залишаючи функціонувати єдиний для всіх реєстр заявок для відшкодування, а, по-друге, забезпечують його відкритість та прозорість, що дозволить бізнесу і громадськості контролювати дотримання черговості при відшкодуванні ПДВ”.

"Податки - це ціна, яку ми платимо за можливість жити в цивілізованому суспільстві", говорив Олівер Уенделл Холмс, американський юрист і правознавець.

Важливо щоб суть даного висловлювання усвідомлювали не тільки платники податків, а й державні структури, які за ці самі податки мають створювати та забезпечувати цивілізовані умови життя суспільства.

Ключові тези статті:

Орган влади: Міністерство фінансів України

Антикорупційний захід: Ліквідація корупційних схем, пов'язаних з вибірковим підходом щодо відшкодування податку на додану вартість, зокрема шляхом забезпечення виконання встановленої пунктом 200.7 статті 200 Податкового кодексу України вимоги щодо публікації на офіційному веб-сайті ДФС у повному обсязі реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

Термін виконання: грудень 2016 року.

Статус виконання: 100%

Що вже зроблено: підписано Закон 5368 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо поліпшення інвестиційного клімату в Україні», завдяки якому введені нові норми Податкового кодексу, які ліквідують корупційні схеми при відшкодуванні ПДВ.

Що має бути ще зроблено: ключовою проблемою, яку треба буде розв'язати протягом майбутнього року - аналіз даних реєстрів, а з 10-го січня 2017 року єдиного реєстру, з метою виявлення відповідних порушень закону, що свідчить про вчинення співробітниками ДФС корупційних злочинів.

Існуючі перешкоди: ДФС унеможливила отримання всього обсягу інформації з 2-х реєстрів заявок на відшкодування ПДВ - інтерфейс доступу до реєстру запрограмований таким чином, щоб заблокувати доступ до всього масиву даних.

Механізми подолання перешкод: Єдиний реєстр почне функціонувати з 1 квітня 2017 року і усуне існуючі проблеми.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram