ГоловнаБлогиБлог Ірини Жданової

Міркування після парламентських слухань про фінансування освіти та науки

Який сенс в проведенні парламентських слухань без представників Міністерства фінансів, бюджетного парламентського комітету? 16 листопада відбулися парламентські слухання на тему "Про стан та проблеми фінансування освіти і науки в Україні». Окрім депутатів профільного комітету з питань науки та освіти, виступили ще 8 депутатів. І знову не вистачило часу, щоб вислухати пропозиції багатьох спікерів, які приїхали з регіонів, Фонду «Відкрита політика» як представника громадянського суспільства, Рад молодих вчених при МОН. Чи ці пропозиції неконструктивні і не цікаві для прийняття рішень?

Фото: argumenti.md

Прошу ознайомитись з пропозиціями Фонду «Відкрита політика» щодо фінансування програм для забезпечення доступу дітей, молоді із сіл, невеликих міст, також з Донбасу, Криму до отримання якісної української освіти та впровадження STREAM освіти в Україні.

1. Для забезпечення рівного доступу до якісної освіти школярам з тимчасово неконтрольованих та окупованих території Донбасу та АР Крим, а також дітям, що проживають в сільській місцевості, дітям з обмеженими можливостями, дітям- сиротам (іншим соціально вразливим категоріям) створити єдину державну платформу - Відкритий Центр Дистанційної Освіти та забезпечити наповнення якісним безкоштовним контентом відео-уроків з усіх предметів шкільної програми з 1 по 11 класи; методично-ресурсним забезпеченням, якісним репозитарієм.

Фінансування закласти в Державній цільовій програмі відновлення та розбудови миру в східних регіонах України, яка зараз розробляється в Міністерстві з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, а також з резерву економії освітньої субвенції на ці території, яка є в державному бюджеті на 2016 рік.

За рахунок цих коштів розширити фінансування Міжнародної української школи, в якій в 2015-2016 н. р. навчалось 164 дитини з АР Крим і яка може стати потужною методичною базою для Відкритого Центру Дистанційної Освіти.

Крім того, має бути фінансування і за рахунок коштів міжнародної технічної допомоги та міжнародних фінансових організацій, надана підтримка ЮНІСЕФ, ЮНЕСКО та інших міжнародних організацій.

Робота йде. Є портал ed-era.com. Фонд «Відкрита політика» запустив пілотний сайт dostupnaosvita.com.ua, на якому розміщено відео-уроки з української мови, літератури, історії України, домашні завдання, презентації, тестові завдання з підготовки до ДПА з історії України. Це безкоштовний ресурс, який НЕ ПОТРЕБУЄ РЕЄСТРАЦІЇ, що особливо важливо для дітей Донбасу, Криму.

2. Створити і фінансово забезпечити фукціонування Державного загальнонаціонального центру STREAM-освіти на базі державного закладу гімназії-інтернату «Дитяча інженерна академія» як експериментального майданчика для апробації/реалізації моделі нової української школи, яка б відповідала сучасним світовим освітнім трендам.

3. Центр повинен тісно співпрацювати з базовими закладами в регіонах – науковими, мистецькими школами-інтернатами. Вони мають бути точками конденсації досвіду, який вже є, та інструментом впровадження STREAM-освіти в кожній школі, в дитячому садочку. Забезпечити належним фінансуванням державні наукові, мистецькі, спортивні школи-інтернати, в яких мають бути квоти для обдарованих дітей із сіл, з невеликих містечок, також з Криму, Донбасу.

Чи великі це кошти? Річний бюджет регіонального науково-природничого ліцею-інтернату біля 15 млн. грн. Державної музичної школи ім. М. Лисенка з гуртожитком 19 млн.880 тис. грн, Державної художньої школи ім.Т. Шевченка – 10 млн.310 тис. грн. Це хіба багато для того, щоб забезпечити РІВНИЙ доступ до якісної ексклюзивної освіти обдарованим дітям, дітям із сіл, з тимчасово неконтрольованих територій Донбасу, Криму, де наша держава не може дати цю ексклюзивну освітню послугу?

4. Передбачити фінансування проведення широкого інформування громадян з тимчасово неконтрольованих, окупованих територій щодо можливості здобуття української освіти.

5. Передбачити фінансування виконання закону 425- VIII в частині забезпечення безкоштовними гуртожитками , соціальними стипендіями студентів з числа учасників бойових дій та їхніх дітей, дітей, один із батьків яких загинув під час бойових або під час масових акцій громадянського протесту, та дітей, зареєстрованих як внутрішньо переміщені особи.

6. Розробити та запровадити Державну комплексну програму з надання рівного доступу до здобуття української освіти громадянам України, які проживають на тимчасово окупованій території та на території проведення АТО, відновлення та розвитку наукового потенціалу Донбасу, Криму.

Зроблено багато. Парламентом прийнято закони та МОН впроваджено процедуру спрощеного вступу у внз дітей з тимчасово непідконтрольних, окупованих територій. Тільки за спрощеною процедурою 1008 абітурієнтів з цих територій стали студентами цього року. Було забезпечено бюджетні місця. Фонд «Відкрита політика» спільно з МОН відкрив гарячу лінію для дітей та молоді цих регіонів. Вона продовжує діяти: 0800 504 425, вхідні безкоштовні. 

Фонд спільно з порталом «Педагогічна преса» записали відео-уроки з української мови, літератури, історії України, які є безкоштовними і не потребують реєстрації. Запущено пілотний сайт. Розроблені покрокові інструкції як отримати атестат, як отримати дублікат диплому. Створено соціальну рекламу – анімаційні, відеоролики.

Велика підтрика в цих ініціативах була від Лілії Гриневич.

Але треба рухатись далі.

Чи є кошти? Так, є. За рахунок резерву економії освітньої субвенції на навчальні заклади, які знаходяться на ТИМЧАСОВО непідконтрольній українській владі території. Це більше 1 млрд грн. в бюджеті 2016 р. А також закласти в Державну цільову програму відновлення та розбудови миру в східних регіонах України. Відповідні пропозиції і розрахунки Фонд «Відкрита політика» подав.

Кошти є. Потрібно одне. Політична воля розвивати освіту України на принципах дійсно рівного доступу до дійсно якісної освіти.

 Інакше який сенс проводити парламентські слухання? Можливо, дешевше лекторій організувати?..

Пропоную приступити до ПРАКТИЧНОГО застосування теоретичних знань. Показати реформи в ДІЇ.

Довідково. Пропозиції, що надано в парламентський комітет з питань науки та освіти, були обговорені під час круглих столів, які відбулися за участі влади та представників наукової сфери, освітян, громадянського суспільства. Вони базуються на прийнятих проектах резолюцій :

«Рівний доступ до освіти в Україні в умовах нових викликів» (25 жовтня 2016 р.) 

Проект резолюції.

STREAM освіта в Україні: проблеми рівного доступу” (10 листопада 2016 р.),

Проект резолюції.

Організатор - ГО «Фонд «Відкрита політика».

Контакти Фонду «Відкрита політика», координатора Громадянської платформи:

01034 Київ, вул. Прорізна 23 Б, тел.: +38 (068) 024 51 69, +38 (044) 279 00 96; e-mail: [email protected]; www.openpolicy.org.ua

Громадянська платформа з реформування наукової сфери в Україні запрошує всіх небайдужих до спільних ДІЙ

Ірина Жданова Ірина Жданова , виконавча директорка ГО «Фонд «Відкрита політика», кандидат історичних наук
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram