Що сталося
Попри те, що Мінсоцполітики запровадило перехідний період до 1 квітня 2024 року і залишило паперові декларації, саму форму декларації змінили. І тепер у неї треба вписати також номер отримувача в Реєстрі. А одержати цей номер можна, зареєструвавшись у новій системі. Декому, схоже, це довелося робити вночі, стоячи на кордоні.
На проблему пропуску поскаржилася волонтерка Олена Новікова. Якщо коротко — дівчат, які везли авто, не пропускали через відсутність номера в Реєстрі. Волонтерка каже, що намагалася зареєструвати вночі, але система видавала помилку. Зв'язок на митниці був не найкращий. У результаті митники змусили залишити машину, а дівчата добиралися додому як могли.
«Є два варіанти — або залишатися з гуманітаркою на кордоні й жити в машині до вирішення питання, або водія випускають, а автівка залишається на митниці. АЛЕ! Лише на термін до 5 днів. Якщо протягом 5 днів гуманітарку (авто — це теж гуманітарка) не оформлюють і не забирають з території митниці, вона переходить на склад конфіскованого товару. Забрати цей конфіскат — дуже менінгітна справа», — пояснювали волонтери.
Мінсоц озвучив свою версію реєстрації волонтерів. За словами міністерки Оксани Жолнович, у систему заходила не уповноважена особа.
«Помилка вказує на те, що користувач заходив у систему для реєстрації організації, але не був уповноваженою особою організації. Щоб внести свою організацію в реєстр, достатньо, щоб керівник чи уповноважена особа лише раз зареєструвалися й отримали номер», — написала чиновниця.
У коментарі під допис пані Олени прийшов і в.о. голови Львівської митниці Андрій Кузнік. За його словами, конфіскованих за ніч транспортних засобів на жодному пункті пропуску області не було. Утім, схоже, що і не йдеться про конфіскацію. Кузнік написав, що намагається зв'язатися з волонтеркою, щоб з'ясувати обставини. Адже вона також поскаржилася, що митники хамили дівчатам.
Згодом пані Олена оновила допис: «Уже декілька годин на телефоні з Мінсоцом, вони самі не можуть свою систему змусити працювати. Пушать вручну. Буквально».
Ще однією історією поділився волонтер фонду «ВІВАКОТ» Костянтин Кравець. З його слів, до реєстру вони додалися 29 листопада, мали відповідний номер. Та на митниці він не пройшов, бо база не синхронізувалася.
«Після 2000 кілометрів і 24 годин на ногах нам запропонували переночувати в автівках до 9-ї ранку, і щось, може, потім вирішать», — написав Кравець.
Згодом стало зрозуміло, що зареєстрований до 1 грудня номер не підходив.
«До 01.12.2023 були тестові дані. Вам потрібно зареєструватися вже в діючій системі, яка працює з 00:00 год. 01.12.2022», — пояснила під дописом менеджерка автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги Людмила Хлань.
Через вісім годин Кравець повідомив, що потрапити в Україну вдалося. Допомогли працівники митниці, зокрема керівництво, зазначив він.
Валентина Варава, голова правління організації «Ініціатива Е+» готується ввозити автівки сьогодні ввечері. За її словами, з реєстрацією в системі майже не мали проблем, а от спроби зареєструвати авто для ЗСУ безуспішні, бо цифри номера система дозволяє ввести, а літери — ніяк.
«Хотіла протестувати нову систему. Але як не вийде, думаю пройти паперовою. Якщо вийде, бо в коментах пишуть, що й паперові митники робити не хочуть», — розповіла пані Валентина LB.ua.
Є й ті, хто пройшов завдяки паперовій декларації, але все було не так просто, як раніше.
«Сьогодні пройшли за паперовою декларацією. Правда, мусили повоювати до ранку», — написав Роман Яручик, керівник Мальтійської служби допомоги.
Що кажуть у Мінсоцполітики
У міністерстві запевняють, що перебувають на зв’язку з волонтерами і допомагають вирішувати проблеми.
«Можуть спостерігатися труднощі з обміном інформацією (з реєстрами митниці. — LB.ua), зважаючи на те, що всі різко почали реєструватися. Через велике навантаження. Тобто почали реєструватись і ті, хто, умовно, сьогодні не буде нічого везти. Але ми кожен кейс відпрацьовуємо в індивідуальному порядку з митницею», — повідомили LB.ua у пресслужбі.
Щодо проблем із системою, кажуть, такої інформації не отримували. А якщо негаразди й були, то через неправильно введені дані.
На 13:00 у системі зареєструвалися 232 нових отримувачів.
Яку проблему бачать волонтери
Перше — терміни впровадження і комунікація. Відколи встановили перехідний період, роз’яснень, як це працюватиме, не було. По суті, вони з’явилися напередодні.
«Це не системна робота наперед. А гасіння пожеж, де вони виникають. Як на мене, головна проблема в тому, що більшість волонтерів банально заплуталися, куди бігти. Бо всі нормативно-правові акти приймають в останній момент, ніхто нічого не пояснює. Напевно, це випливало з усіх нормативок на тему, якщо їх прочитати й зрозуміти. Але я важко уявляю, як пересічні волонтери здатні знайти час і можливість сісти в систему законодавства, прочитати це за тиждень і зрозуміти», — пояснив LB.ua Юрій Кубрушко, координатор Благодійного фонду Leleka Foundation.
Крім того, нормативно-правові акти — це все одно загальний рівень, зауважує він. Натомість є купа практичних аспектів, де треба окремо розбиратися, як до них застосовувати ці постанови.
«Мінсоц і митниця виходять з того, що всі волонтери, якщо вони хочуть цим далі займатись, мають брати бухгалтерів і юристів, сідати й усе вивчати. А я думаю, що це відповідальність держави — комунікувати всі ці зміни й нові алгоритми роботи. І заздалегідь, а не о 21:00 30 листопада», — додав волонтер.
Зазначимо, 21 листопада Мінсоц проводив онлайнову й офлайнову зустріч з волонтерами, LB.ua слухав її: був шквал запитань, емоцій, пропозицій, навіть домовленостей створити чотири робочі групи — для звичайної гуманітарки, мілітарної, такмеду й автівок. 21 листопада, за дев’ять днів до впровадження системи. За чотири години зустрічі ми, втім, не почули нормального роз’яснення. Зокрема й щодо звітів, які, схоже, теж доведеться подавати саме через систему.
На це волонтери скаржилися ще на етапі тестування. Адже як зазначала Валентина Варава, ця частина функціоналу тоді була недоступною.
Щодо ввезення автівок, то 30 листопада Мінсоц ухвалив наказ із рекомендаціями про перетин кордону. Комусь із волонтерів, до слова, скрин документа допоміг пройти митницю. Але є «але».
«Той наказ не спільний. Сподіваюся, що текст розробили з митницею. І та буде відповідно діяти. Але наразі це сподівання. А не факт. Тут найважливіший аспект — практика. Якщо митниця буде лояльною, то з часом усе налагодиться. Якщо формально трактуватимуть кожен рядок закону й НПА, то будуть конфлікти, бо різне розуміння процедури. Митниця може казати: "Не написано — значить, не дозволено". А може навпаки: "Не заборонено — значить, можна". От прямо сьогодні дуже різні відгуки з кордону: когось пускають, когось ні, залежить від КПП, від зміни, від волонтерів. Чистий хаос», — розповів Кубрушко й додав, що це не означає, буцім митниця спеціально й системно робить щось погане, просто для них це теж нова процедура.
Окремо зазначимо, що актуальна проблема волонтерів — фізичних осіб. Адже якщо в системі можуть реєструватися лише юридичні особи, а в паперовій декларації треба вказувати зареєстрований номер, то як вони тепер завозитимуть гуманітарку — велике питання.