ГоловнаСуспільствоЗдоров'я

Пакет з обіцянками, або Як МОЗ підвищило зарплати медикам


«Ми з 1 вересня піднімаємо заробітну плату медиків», — говорив міністр охорони здоров’я Максим Степанов улітку. Він не перший і не останній чиновник, який розігрує карту зарплат бюджетників. Ця українська традиція передвиборних маніпуляцій така сама древня, як і ліжка в лікарняних палатах деяких українських районок. Однак міністр, здається, забув про одну важливу деталь — з початком медичної реформи медики перестали бути бюджетниками.

З 1 квітня українська медицина з’їхала з рейок фінансування за субвенціями з бюджету. Українські лікарні почали отримувати гроші від Національної служби здоров’я за надані послуги, а не за кількість місць чи працівників. Відповідно, правильним і логічним способом збільшити зарплати медиків було б підвищити тарифи за надані послуги. Але для цього потрібно значно більше коштів. 

Виявилося простіше пообіцяти надбавки, виплатити які технічно майже неможливо. Але вихід завжди знайдеться для тих, у кого на носі вибори, тому 7 вересня Кабмін усе ж затвердив механізм виплат для медиків, який до болю нагадує стару систему фінансування лікарень. Здавалося б — ніхто не хоче, щоб українські лікарі отримували зарплату на 30% меншу, ніж в середньому в Україні, як це стверджує сам міністр. Та чи не нашкодять такі короткотермінові рішення медреформі і пацієнтам?

Фото: facebook/МОЗ

Про підвищення заробітних плат медикам спеціалізованих і високоспеціалізованих лікарень з 1 вересня Степанов заговорив ще в червні. «Починаючи з 1 вересня 2020 року буде збільшена заробітна плата наших співробітників. Це збільшення стосується і лікарів, і медичних сестер, середнього і молодшого медичного персоналу», — заявив міністр під час брифінгу. 

Складність із виконанням обіцянок міністра полягає в тому, що з 1 квітня 2020 року лікарні почали отримувати фінансування від розпорядника бюджетних коштів — Національної служби здоров’я, з якою лікарні напряму підписали договори. Тобто якщо раніше джерелом надходжень коштів були державні субвенції, які розподілялися по регіонах відповідно до кількості місць у лікарнях, то тепер гроші нараховує НСЗУ за конкретні надані послуги. Вартість цих послуг розраховані за спеціальними тарифами, що затверджував Кабмін. Аби отримати кошти на 2020 рік, усі заклади мали б самостійно подати до НСЗУ свій глобальний бюджет, розрахований із кількості послуг, які надала лікарня у 2019 році. 

Крім того, юридично лікарні перестали бути бюджетними установами і стали постачальниками послуг. Це означає, що МОЗ більше не може виділити якусь суму коштів, направити її в регіональні департаменти охорони здоров’я і наказати розподілити гроші на заробітну плату, адже місцева влада не має права фінансувати цю статтю видатків. 

Із цією проблемою МОЗ зіштовхнулося ще навесні, коли Степанов пообіцяв трьохсотвідсоткові надбавки до зарплати за роботу з хворими на коронавірус. Тоді для того, щоб медики, які працюють із коронавірусною недугою, отримали 300-відсоткові виплати, розробили чотири нові пакети послуг, які передбачають оплату роботи мобільних бригад, оплату екстреної медичної допомоги та оплату за стаціонар. Таким чином, попри бюрократичні перешкоди, лікарні, що уклали нові контракти з НСЗУ на допомогу при COVID-19, змогли одержати додаткові кошти.

Фото: facebook/Чернівецька обласна державна адміністрація

Але як підвищити зарплати медикам з 1 вересня? Логічним і зрозумілим кроком було б збільшення тарифів на послуги, за якими НСЗУ виплачує кошти лікарням. Однак МОЗ не шукає легких шляхів, та й для того, щоб підвищити тарифи, однозначно потрібно більше коштів. 

7 вересня Кабінет Міністрів схвалив постанову, що врегульовує механізм доплати медичним працівникам. Як пояснили НСЗУ в коментарі LB.ua, відповідно до нової постанови Кабміну, буде створено два нові окремі пакети для лікарень. Перший — щоб дофінансувати лікарні до історичного бюджету, другий — щоб додати медикам кошти на зарплати. Для того щоб працівники отримали ці виплати, лікарні мають подати заявки до НСЗУ з указаною фактичною кількістю працівників за штатним розписом і фактичною кількістю працівників за групами, які визначило МОЗ. Лікарям передбачені доплати в розмірі 70% від посадового окладу, розрахованого за найвищим, 14-м розрядом Єдиної тарифної сітки. Це значить, що абсолютна сума надбавки залежатиме від рівня заробітної плати лікаря. Фахівцям із базовою та неповною вищою медичною освітою всіх спеціальностей – у розмірі 50% мінімальної заробітної плати, молодшим медичним сестрам – у розмірі 25% мінімальної заробітної плати. Такі доплати медики отримуватимуть протягом чотирьох місяців — з вересня по грудень 2020 року. Загальна сума виплат становить 5,9 мільярда гривень.

Гроші, які передбачені на доплати медперсоналу, Кабмін виділив МОЗ у липні. На той час уже було зрозуміло, що більша частина Фонду боротьби з COVID-19 пішла на ремонти доріг, соціальні виплати, зарплати поліцейським, а не на медицину. З більш ніж 65 мільярдів гривень, які були закладені у Фонді боротьби з COVID-19, міністерство, яке займається боротьбою з недугою безпосередньо, аж у травні отримало трохи більше від трьох мільярдів гривень. Як так сталося, ми детально писали в матеріалі «Золота рибка Кабміну: чи дійсно Україні був потрібен Фонд боротьби з COVID-19»

Наразі гроші, які виділили МОЗ з Фонду боротьби з COVID-19, реалізовано лише на 3,3%. На частину з них Державне підприємство «Медичні закупівлі» в повному обсязі придбало лише респіратори FFP3 (більш ніж 1,2 мільйона одиниць) і захисні щитки (більш ніж 14 тисяч одиниць). Також закуплено половину від необхідної кількості медичних масок (три мільйони одиниць) і частину рукавичок (більш ніж 18 тисяч пар). Однак станом на початок серпня не закуплені захисні костюми й ізоляційні халати — проведення аукціонів затягнулося через конфлікт міністерства з ДП.

Фото: facebook/Тернопільський міський штаб для боротьби з коронавірусом

Не витрачено також жодної копійки з тих 100 мільйонів гривень, які отримало МОЗ на закупівлю апаратів штучної вентиляції легень. Перший аукціон відбувся 16 липня, однак частина учасників не відповідала технічним вимогам, а частина — критеріям доброчесності. Відповідно ДП запропонувало збільшити очікувану вартість апартів ШВЛ за рахунок зекономленого на придбанні масок, щитків і респіраторів, щоб розширити коло учасників закупівель. Нову тендерну процедуру ДП оголосило 27 серпня, і вона досі триває.

Наприкінці липня у Фонді лишалося понад 11 мільярдів гривень, які все ж вирішили передати МОЗ. 5,3 мільярда Кабмін виділив на обладнання для приймальних відділень опорних лікарень, ще 5,9 мільярда мало б піти на підвищення надбавок і доплат медичним працівникам. Таким чином загальна сума, яку отримало МОЗ з Фонду боротьби з коронавірусною хворобою, склала близько 14 мільярдів гривень, що у 2,5 рази менше, ніж із цього ж фонду отримало Мінінфраструктури на дороги. 

Схема виплат медикам подібна до тієї, що була до старту медреформи, адже надбавка не залежить від самих послуг — скільки людей працює в лікарні, стільки грошей і отримає заклад. Однак тепер МОЗ запакувало її в пакети медичних послуг, за якими НСЗУ має виплачувати кошти. При цьому жодних критеріїв, за якими ці виплати можуть припинитися, немає. Це означає, що неважливо, наскільки якісно і в якій кількості пацієнт отримав послуги — гроші будуть усе одно. 

Пацієнтів і їхніх потреб у цьому ланцюжку немає взагалі. Та невиконання обіцянок в умовах передвиборних перегонів — голова з пліч. Неважливі навіть суми доплат і їхня постійність. Аби були. 

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram