Росіяни втратили літак дальнього радіолокаційного виявлення та керування А-50 з бортовим номером RF-50601 "Красный" в небі над Україною. Також повідомляється про ушкодження літака-командного пункту Іл-22М11.
Про це повідомляє "Мілітарний" з посиланням на профільні джерела.
"Втрата подібних літаків – це важкий удар по Повітряно-космічних силах РФ, цю втрату російський оборонно-промисловий комплекс не здатен компенсувати", - йдеться в повідомленні.
Засіб ураження літака невідомий, це можуть бути ракети класу “земля-повітря”, “повітря-повітря”, протирадіолокаційні ракети або поломка. Один з ймовірних варіантів – дружній вогонь.
Оновлено. Головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний підтвердив, що наші захисники знищили ворожий літак дальнього радіолокаційного виявлення А-50 та повітряний пункт управління противника Іл-22.
"Дякую Повітряним Силам за чудово сплановану та проведену операцію в Приазов’ї!", – написав він у Telegram.
Чому А-50 та Іл-22 є важливими цілями
А-50 – це літак дальнього радіолокаційного виявлення та керування на базі військово-транспортного літака Ил-76, який здійснив свій перший політ 19 грудня 1978 року. Він розроблявся для заміни на той момент вже застарілого Ту-126 силами Таганрозького науково-технічного авіаційного комплексу та Науково-виробничого об’єднання "Вега". Експлуатація дослідних зразків почалася у 1985 році, а на озброєння радянської армії літак був прийнятий у 1988 році.
За радянських часів промисловість встигла виробила близько 31 борту, до наших часів “живих” бортів залишилося не багато, всього близько 12 у різних варіаціях: 9 на озброєнні ПКС РФ у варіаціях А-50 и А-50У (3 і 6 відповідно), решта – на озброєнні Збройних сил Індії.
Літак обладнаний радіотехнічним комплексом "Шмель"на основі радянської бортової електронно-обчислювальної машини "Аргон-50".
На борту літака з комплексом працюють 10-11 операторів: командир, старший штурман наведення, два штурмани наведення, старший оператор супроводу, два оператори супроводу, а бортінженери РТК, РЛС та засобів зв’язку. Разом з ними на борту перебувають 5 членів льотного екіпажу.
Літак здатен проводити розвідку, повітряних, наземних та надводних цілей. За допомогою оптико-електронних бортових систем літак може виявляти факели балістичних ракет на відстані до 800 кілометрів, а радіолокаційна станція здатна знаходити та супроводжувати літаки та крилаті ракети на відстанях до 700 кілометрів.
Цілі по типу пускових установок протиповітряної оборони, балістичних ракет – на відстані до 400 кілометрів, а скупчення бронетехніки – до 450.
Іл-22М11 – повітряний командний пункт, оснащений літаковим вузлом ретрансляції "Сокіл".
Іл-22 створили у 1970-х роках на базі цивільного авіалайнера Іл-18.
Екіпаж – 5 осіб (два пілоти, штурман-бомбардир, стрілець-радист, кормовий стрілець)
Росія оперувала 12 літаками Іл-22М, які активно використовуються як для управління повітряним рухом, так і для радіорелейного зв'язку.
Один літак Іл-22М 24 червня 2023 року збили сили протиповітряної оборони так званої ПВК “Вагнер”.
“Втрата цього літака, ймовірно, матиме негативний вплив на повітряні та наземні операції Росії. У короткостроковій перспективі психологічний шок від втрати великої кількості екіпажу таким чином майже напевно зашкодить моральному духу російських Повітряно-космічних сил, − констатувала тоді британська розвідка. − У довгостроковій перспективі існує ймовірність того, що РФ зменшить рівні поточних завдань, аби безпечно керувати парком, що залишився. Це, ймовірно, підірве здатність Росії командувати та координувати свої сили, особливо у періоди інтенсивних операцій”.
Повітряні сили України також уразили Іл-22М 3 березня 2022 року. Літак зазнав пошкоджень, однак зумів добратися до аеродрому.