ГоловнаКультура

«Стрічка часу» Катерини Горностай: дві години на порятунок

Уперше за 28 років у рамках основного конкурсу Берлінале показали український фільм — документальну роботу Катерини Горностай «Стрічка часу». Це мозаїчне дослідження шкільного життя під час війни. 

Кінокритик Володимир Чернишев подивився фільм і пояснює, як Горностай вдалося зняти метатекстуальний шедевр, який віртуозно маніпулює герменевтикою. 

Часто забуваємо, наскільки для твору важлива назва. Вона, гирло інтерпретації, задає напрямок потоку глядацького або читацького сприйняття, від траєкторії якого залежить доля всієї роботи. По суті, заголовок — це єдина частина висловлювання, що виходить за межі герметичного корпусу авторського тексту, ніби внутрішній орган, винесений на периферію. На відміну від назв вітчизняних ігрових фільмів, у яких синеасти полюбляють повторювати одне слово двічі («Назавжди-назавжди», «Люксембург, Люксембург») і перебирати різноманітних комах («Бачення метелика», «Сірі бджоли»), номінація української документалістики виросла у цілу форму поезії. «Пісні землі, що повільно горить», «Фрагменти льоду», «Порцелянова війна», «Мирні люди», «Трішки чужа» — це не просто словосполучення, а цілі концепції, виголошені в парі синтагм. Проте, здається, Катерина Горностай зі своєю «Стрічкою часу» вийшла на абсолютно новий рівень.

У самій картині стрічку часу згадують лише в одній нетривалій сцені. У ній чоловік, одягнений у військову форму, інструктує молодих людей, як правильно користуватися турнікетом: якщо палець відірве, втрата крові буде терпимою і без використання джгута, а от якщо частину руки... Він просить робити спеціальну позначку — ту саму стрічку, яка фіксує момент накладання турнікета: якщо не контролювати час, кінцівка може залишитися без кровопостачання надто довго, що призведе до її некрозу.

Кадр з фільму «Стрічка часу»
Фото: Олександр Рощин
Кадр з фільму «Стрічка часу»

Ця сцена — кореневий герменевтичний контрапункт, що визначає архітектуру фільму. Вона насильно заміщує рожеві окуляри іноземного глядача оптикою моторошного реалізму сьогодення. У її заломленні кінематографічний медіум моменту (стрічка часу) перетворюється на елемент медичного інструменту, яким можна врятувати життя.

З березня 2023-го по червень 2024-го Катерина Горностай їздила по Східній, Північній і Центральній Україні й намагалася зібрати «портрет Арчимбольдо» з дитячих облич і шкільних будівель. Але кого вважати дітьми і що називати школами в епоху, коли хлопці й дівчата 2005 року народження зазнають тортур у військовому полоні, а навчати трохи молодших людей доводиться у підвалах і метро? У суб'єктиві кіноапарата Горностай межі дитинства змазані, а шкільні стіни буквально зруйновані. Це картина про те, як вага постійної загрози життю зминає не тільки уявлення про нормальність, а й світосприйняття як таке.

Кадр з фільму «Стрічка часу»
Фото: Олександр Рощин
Кадр з фільму «Стрічка часу»

Фільму передують блукання камери безлюдними шкільними інтер'єрами, у яких упізнаємо образи, знайомі кожному українцю. Усе починається першим дзвоником у Бучі. Маленька дівчинка, що пригорнулася до дорослого коліна, плаче. Поза воєнним контекстом її поведінка сприймалася б класичним передшкільним неврозом, природним острахом зіткнутися з чимось новим і незрозумілим. Але в нинішній ситуації її емоція стає передвісником чергового прильоту. Протягом наступних двох годин (приблизно стільки ж можна тримати турнікет з моменту накладення на кінцівку) глядач проживає навчальний рік у різних форматах, локаціях і вікових стадіях. І в кожній ітерації спотикається об черговий злам дійсності. Подібно до вагнерівських незакінчених гармоній, секвенція багатозначних символів — від хуліганського запуску іграшкового дрона в стінах коледжу до військової гри «Джура» — тягне мляве томління жаху, використовуючи замість музичних дисонансів когнітивні.

Горностай чіпляється своїм кінематографічним зором за обличчя маленьких дорослих — дітей, чиї погляди і жести виказують зрілість, якої вони не прагнули, але до якої їх змусили обставини. Поруч з ними дорослі часом більш інфантильні й розгублені: для них війна — це екстремальна кон'юнктура останніх років, трагедія вкраденого миру, тоді як для дітей — майже все їхнє свідоме життя, період, що наразі формує їхні уявлення про світ.

Кадр з фільму «Стрічка часу»
Фото: Олександр Рощин
Кадр з фільму «Стрічка часу»

Навіть у розпал кривавої битви на смерть життя знаходить свої острівці мешкання. Ці острівці повсюди: у класах і дворах, де дошку все ще дряпає крейда; у коридорах, наповнених гучними кроками; у нестрункому хорі дитячих голосів, який періодично змінюють безмовні сльози; у клітинках відеоконференції, що перебивають одна одну. У цих маленьких світах, тендітних, але незламних, час не зупиняється, а лише змінює ритм. І саме в школах, серед нетерплячих рук і квапливих конспектувань, надія на майбутнє звучить особливо гостро.

Кадр з фільму «Стрічка часу»
Фото: Олександр Рощин
Кадр з фільму «Стрічка часу»