ГоловнаКультура

Максим Беспалов. «У пошуках Єви». Уривок

У жовтні видавництво «Локальна історія» випустило книжку журналіста й мандрівника Максима Беспалова «У пошуках Єви. Історія про чуму, війну та еміграцію». Це документальний роман про те, як найстрашніші примари минулого повертаються в сьогодення. 

Випадково натрапивши на могилу Єви та Марії Ориняк у пенсильванських лісах, Максим Беспалов прийшов до головного пошуку свого життя — історії власної родини. Автор пише про еміграцію, епідемію та війну. Про те, як понад 100 років тому карпатські бойки ставали шахтарями в далекій Централії, праобразі таємничого Сайлент-Гілу, та помирали там від силікозу. Як під час Першої світової мобілізовані до австрійської армії галичани мали зв’язок з Америкою, проте не мали його з родичами по інший бік Карпат. А також про страшну пандемію іспанського грипу, яку владці воліли замовчувати.

Однак ця книжка і про сучасне: пандемію COVID-19 і вторгнення Росії в Україну 2022 року, прагнення сучасних українців уникнути долі емігрантів. Над книгою автор працював 10 років. Видання увійшло до довгого списку премії «Книжка року BBC» у категорії «Есеїстика». Публікуємо уривок.

Фото: Локальна історія

Покинуті

Дніпропетровськ, 2007

Важко навіть повірити, що ти в самому центрі міста-мільйонника, адже доводиться блукати між нагромадженням старих бетонних плит, очеретом і купами сміття. Звідси не більше трьохсот метрів до модного, нещодавно відновленого ресторану, що збудований у радянські часи на єдиній палі прямо посеред Дніпра й досі є однією з візитівок міста. Проте одразу за ним облаштована частина набережної закінчується, свіжа бруківка перетворюється на потрісканий асфальт, зникає огородження над водою, а в прибережній зоні то тут то там стирчать чагарі, дикі дерева та очерет. Саме в цьому очереті й відкривається портал у прекрасне.

Треба лише вчасно звернути на потрібну стежку, пройти нею поміж покинутими кілька десятиліть тому будівельними плитами та купами сміття, впертися врешті в бетонний паркан і знайти у ньому щілину, достатню для того, щоби протиснутися дорослій людині.

Пам’ятаю, колись з того боку ще стояла будка з вартовим псом. Охоронці об’єкта таким чином відлякували непрошених гостей від візиту на закриту територію. Однак ланцюг на шиї собаки був закоротким, і він не міг досягти порушників. Пес, скоріш за все, мав відлякувати невпевнених у собі сталкерів, а не полювати на тих, хто має серйозні наміри.

Смуга перешкод після паркану та старої собачої буди веде в новий лабіринт з очерету й чагарнику. Потрібно пройти ним так, аби потрапити в конкретну точку й не вийти до охоронців. Уперше краще сюди йти з досвідченим провідником, запам’ятати основні стежки та напрямки, сходи та переходи, і вже потім водити інших.

Пройшовши через чагарі, спочатку опиняєшся у двоповерховій прибудові, що, певно, мала стати рестораном. У ній треба знайти сходи на другий поверх, пройти через лабіринт кімнат, вийти у надземну галерею (обережно, є ризик, що тебе викриють охоронці!) й лише потім можна потрапити в основну будівлю – той самий готель «Парус», єдиний та неповторний, місцеву легенду.

Якоїсь миті це стало нав’язливою ідеєю – дослідження покинутих людьми об’єктів: розселених через зсув ґрунту житлових будинків, недобудованих корпусів лікарень, покинутих заводських цехів, дощових колекторів, напівзатоплених тунелів незрозумілого призначення, промислових відвалів, забутих будинків культури з проламаним дахом, виїдених до кінця гранітних кар’єрів, хитких радіовеж з іржавими технічними сходами, зарослих лісом санаторіїв. У Дніпропетровську нульових років це було одним із популярних способів пізнати навколишній простір. Частково через брак грошей на інше дозвілля, але важливіше – через підліткове бажання зазирнути по інший бік міста.

Ми збиралися в групи, мали свої майданчики для онлайнового спілкування, організовували автомобільні та піші квести, спрямовані на пошук покинутих об’єктів, влаштовували в мертвих будівлях вечірки, святкування та навіть фестивалі. Часто їздили шукати нові локації за межі Дніпропетровська.

Велике промислове місто тоді лише почало прокидатися після пострадянського летаргічного сну. Кризові дев’яності закінчилися – вони й залишили по собі таку величезну кількість «заброшок» і «недостроїв». Згодом деякі з них добудують, а деякі знесуть. На місці частини знесених з’являться нові житлові комплекси або промислові об’єкти, Дніпропетровськ стане Дніпром і розпочне нове життя. Проте поки на календарі перше десятиліття ХХІ віку, тож я сам чи в компанії однодумців блукаю коридорами розселеної через аварійний стан багатоповерхівки, шукаю написані маркером коди в підвалі недобудованої в Павлограді лікарні чи вкотре пробираюся на територію готелю «Парус».

Його почали будувати у 1970-х, схожий на вітрило хмарочос на самому березі Дніпра. Тридцять два поверхи, майже тисяча готельних номерів. Я досі не розумію, навіщо закритому для іноземців радянському місту був потрібен такий величезний готель. Будівництво стартувало, потім заглохло, потім відновилося. Радянський Союз увійшов у стадію турбулентності. Коли імперія розвалилася, «Парус» уже майже добудували. За спогадами причетного до будівництва інженера, у вікнах і дверях майбутнього готелю стояла столярка, розробляли дизайни кімнат, формували замовлення на меблі. Забракло кількох місяців, щоб закінчити роботи та ввести радянський цар-готель в експлуатацію.

І тепер надворі кінець нульових, територія навколо будівлі заросла чагарником, її занесло сміттям і річковим піском, але з одного краю облаштовано стоянку для вантажних автомобілів – її й охороняють, іноді навіть із собаками.

Тривалий час масивна недобудова стояла сірою плямою у центрі міста. Особливо вона була помітною взимку, коли дерева на набережній оголялися, відкриваючи широкі, але не дуже мальовничі види на радянське одоробло. На початку 2000-х років Приватбанк розмалював «Парус» у свої корпоративні кольори, перетворивши готель на рекламу, що сягала неба.

Кожен поверх «Парусу» повторює попередні, хіба що трохи менший у довжину, адже будівля звужується догори. Маленькі кімнатки з низькою стелею – кожен, хто зупинявся в готелях радянської побудови, знає цей особливий стиль. Зате в усіх номерах є великі балкони з видами на Дніпро.

Шлях нагору без ліфта складний, довгий і небезпечний. На сходах немає світла, тому доводиться підсвічувати собі телефоном або ліхтариком. Будівельники свого часу підписали поверхи звичайним олівцем, певно, й самі боялися загубитися в абсолютно однакових коридорах. І ці надписи від 1-го до 15-го дають у мертвій темряві хоч якесь почуття плину часу та простору.

Після 15-ї відмітки сходи перегороджені металевими дверима, доводиться шукати інший спосіб опинитися на поверх вище. Попередні покоління сталкерів знайшли вихід – притулили одну з металевих вентиляційних труб до стінки там, де у стелі є широченна щілина. Щоб перейти на новий рівень, треба видертися трубою на висоту два з половиною метри, розуміючи, що така сама щілина – на кожному поверсі під тобою. Якщо зірвешся, то є шанс усього за декілька секунд повернутися на 15 поверхів униз.

Майже кожен рік недобудований готель забирає життя.

«Парус» не ввели в експлуатацію, тому в ньому зовсім мало артефактів попередніх десятиліть – немає старих шпалер, уламків меблів, розкиданих на підлозі шкільних зошитів. Майже все сміття принесли мародери та любителі гострих відчуттів: порожні пляшки та обгортки, використані презервативи, шмаття безхатьків. Вітер за багато років наніс безліч сухого листя, і протяги розносять його кімнатами та коридорами.

Десь між 29-м та 30 поверхом у сходовому блоці уламком каменя чи бетону чиясь рука вивела: «ГКЧП под суд». Серпень 1991 року. Будівельні роботи, здається, вже припинили. Країна вирувала, на вулицях Москви танки чавили людей, а в Дніпропетровську перелякана людина знайшла єдино можливий спосіб висловити свою політичну позицію – написати три коротких слова в місці, де їх точно ніхто не побачить.

Для мене це ніби археологія. Я шукаю та знаходжу артефакти, які дарують уривки знань про минуле, про чужі життя, прагнення, про побут і часто про цілі історичні епохи. Настінний календар із радянською попзіркою розповідає про музичні вподобання колишніх мешканців розселеної через аварійний стан 14-поверхівки, забуті малюнки – про мрії дітей, які давно стали розчарованими дорослими, обдерті шпалери – про дизайн 25-річної давнини, а порожні пляшки – про вуличний гедонізм наших часів.

Завмираю у захваті, коли бачу гігантську кришталеву люстру, що давно впала й розсипалася на тисячі друзок посеред концертної зали колишнього Палацу культури, шедевру конструктивізму 1930-х. Зацікавлено торкаюся лисин десятка однакових гіпсових погрудь Леніна, знайдених у підвалі покинутої бібліотеки. І хочу плакати від катарсису, опинившись сам на сам перед величним смальтовим панно на тему освоєння космосу в мертвому науково-дослідницькому інституті.

Кожен, навіть найдрібніший, артефакт може розказати історію. А будівля – це ніби ціла книжка, треба лише знайти спосіб її прочитати. Блукаючи з ліхтариком темними коридорами, відчуваю саму Історію, буквально фізично відчуваю цілі десятиліття. А знайдені в цьому зачарованому просторі об’єкти – це дороговкази, які скеровують тебе в певну епоху, а потім дозволяють повернутися з неї в нинішній час.

Подолано ще кілька сходових прольотів, і ліхтарики більше не потрібні. Очі знову звикають до сонячного світла, а легені – до звичних навантажень і спокійної частоти дихання. Минуле залишилося знизу, десь серед пустих коридорів та завалених будівельним сміттям, пилом і порожніми пляшками сходів. На вершині людина знов опиняється в сучасному їй просторі, можливо, навіть трішечки бачить майбутнє.

Із даху 32-поверхового готелю взагалі багато що видно. Майданчик на вершині «Парусу» – в дуже поганому технічному стані, треба дивитись під ноги, щоб не провалитися між бетонних плит, але дивитися хочеться навколо. Отут ти нарешті розумієш, що весь цей довгий і небезпечний шлях було подолано недарма.

Під ногами лежить ціле місто, гігантський мурашник-мільйонник, поділений на дві частини більш ніж кілометровою завширшки смугою ріки. З цієї точки можна годинами розглядати житлові масиви різних епох обабіч Дніпра, парки, набережні, стадіони, автобуси, машини та мініатюрних людей. Із західного боку добре проглядається промислова частина міста – кілька гігантських заводів із трубами, парильнями, кілометрового розміру цехами. Якщо опинитися на вершині «Парусу» у вечірній час, може, пощастить побачити, як на металургійному заводі зливають шлаки – вони стікають із вагонеток червоною розпеченою лавою. А неподалік цих відвалів викидає в небо кольорові хмари монстр на ім’я Коксохім.

Варто розвернутися на 180 градусів, і перед очима постає зовсім інше місто – сучасне, модернове, багатоповерхове, яскраве, багате й гедоністичне. Кілька хмарочосів виростають із високих правобережних схилів Дніпра, торговельні центри, сучасні житлові комплекси, офісні будівлі, набережна з вогнями усіх кольорів та ресторанами на всяк смак. Довжелезні лінії мостів поєднують два вбраних у зелень береги. Хмарочоси віддзеркалюються у воді, і місто помножується на два. І на цьому оглядовому майданчику ти починаєш удвічі більше його любити. Готель «Парус» – це гігантський підсилювач твоїх страхів, твоїх спогадів, твоїх мрій і твоєї любови.

Згодом я зрозумів, що моя любов до прогулянок закинутими місцями – це певною мірою бажання усвідомити кінцевість життя та спроба заглянути по інший його бік. Зростаючи у відносній стабільності, людина шукає гострих відчуттів і, зокрема, досвіду, пов’язаного зі смертю. Особливо це стосується молодих людей, які ще не зазнали великих втрат, не бачили справжніх трагедій. Будь-яке екстремальне заняття, як мені здається, пов’язане з бажанням торкнутися смерти, аби гостріше відчувати життя.

Після 2014 року моя пристрасть гуляти закинутими будинками згасла.

Фото: Локальна історія

Максим Беспалов – письменник, журналіст, мандрівник, блогер. Член Українського ПЕН. Закінчив Дніпропетровський державний університет (факультет систем і засобів масової комунікації). Друкувався у часописах «Четвер», «Нова проза», «Мистецькі грані», «Дніпро». Співпрацював з виданнями «Історична правда», «Лівий берег», «Вокруг Света», «Bird in flight». Був ведучим щоденного політичного ток-шоу «Наживо» на дніпровському телебаченні. Створює авторські тури, описує власні подорожі у блозі та книгах («Шлях на край світу», «Український Шпіцберген», «Усе, що ви знаєте про Ірландію»). Відвідав понад 40 країн на чотирьох континентах.

Максим Беспалов, письменник, журналіст, мандрівник, блогер
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram