Оксана Макаренко, експертка з питань шкільної освіти, співзасновниця ГО "Батьківський контроль" і ГО "СМАРТ ОСВІТА", під час онлайн-круглого столу "Освіта після пандемії. Чи змінить карантин якість навчання в українських школах?", організованого Інститутом Горшеніна за підтримки інтернет-порталу LB.ua, сформулювала побажання експертів і вчителів до міністерства і керівних органів управління освіти щодо організації процесу дистанційного навчання.
По-перше, на її думку, треба виокремити ядро знань, найголовніше, чому діти мають навчитися: “Я б хотіла узагальнити побажання до міністерства і, взагалі, керівних органів управління освіти щодо організації цього процесу. Бажано було б переглянути все ж таки курикулум і для розгортання дистанційного навчання його трошки спростити, виокремити головне ядро знань, поприбирати надлишки. Багато таких рекомендацій було з боку міністерства освіти Естонії, інших країн, які зменшили навантаження на дитину, але виокремили головне, що потрібно знати: ядро знань”, – зазначила експертка.
По-друге, зауважила Оксана Макаренко, треба, вивчивши досвід “всеукраїнського вимушеного експерименту” під час карантину, розробити на його підставі методичні рекомендації для вчителів, покрокові інструкції, щоби вони могли розуміти що їм робити, як це розгортати. “Можливо, навіть, інструкції для батьків, які допомагають своїм дітям навчатися, бо багато з них не мають педагогічної освіти, не мають свого розуміння”, – додала вона.
По-третє, “узгодити учителям, це стосується особливо старшої школи, де багато вчителів, усе таки проводять координацію дій між собою на рівні школи. Щоби був вибудований навчальний процес, траєкторія навчання, організована на певних платформах, календарі, де вчителі не просто будуть давати кількість прикладів чи завдань, а структуру: наприклад, це завдання займає 30 хвилин, це займає 10 хвилин. Щоби день був структурований, щоби можна було реально фізично виконати ці завдання. Бо зараз вони часто просто сиплються з різних месенджерів. Це (структурування навчання – ред.) не вдавалося навіть керівникам підприємств: мені один тато скаржився, що він дуже структурований, але все одно йому важко було побудувати навчальний процес, саме через неузгоджені дії вчителів: кожен вчитель хоче дати якнайбільше, якнайкраще, а виконати це все за день майже нереально”, – зазначила Оксана Макаренко.
Підсумовуючи, вона додала, що дистанційне навчання в Україні має розвиватися навіть за умов можливості організації традиційного очного навчання: “Все ж таки я хочу щоби дистанційна освіта розвивалася. Можливо навіть у якості самостійного напряму. Щоби з'являлися дистанційні школи. Цей шлях відкритий зараз у новому законі про середню освіту. Він потребує доопрацювання на рівні певних документів, бо зараз є юридичні складнощі з розвитком цього напряму. Бо цей напрям дає можливість побудувати індивідуальну траєкторію навчання для дитини, зокрема для дитини з особливими потребами і для тих, кому такий спосіб навчання дуже подобається й підходить. Треба цей напрям розвивати й на рівні якісного контенту, і на рівні якісних методик навчання”, – резюмувала Оксана Макаренко.