Питання регуляції ринку мікропозик стає в Україні дедалі актуальнішим з кожним роком. Популярні сервіси в сегменті Payday Loan (PDL) завойовують дедалі більше позицій на українському ринку, але, як і будь-якому фінансовому інструменту, їм потрібні чіткі законодавчі рамки, які будуть захищати і клієнтів, і самі мікрофінансові організації (МФО).
Сьогодні в Україні працює майже 1000 мікрофінансових компаній, і їх кількість зростає з кожним місяцем. За підсумками 2018 року, обсяг ринку PDL-кредитування в Україні становив 1 млрд доларів. Водночас, середня процентна ставка в українських МФО становить близько 600% річних, а відсоток неповернень - близько 20%.
Це говорить про те, що на індустрію мікрофінансування в Україні чекає процес регуляції, який вже успішно пройшли низка країн, включаючи найближчих сусідів.
На цьому етапі головне питання - який державний орган здійснюватиме регулювання ринку МФО в Україні? Зараз такі повноваження закріплені за Нацкомфінпослуг, але у Верховній Раді в першому читанні вже ухвалено законопроект №2413а "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо консолідації ринку фінансових послуг", більш відомий як СПЛІТ. Документом, зокрема, передбачається створення на базі Національного банку України (НБУ) так званого мегарегулятора, який буде адмініструвати як банківський сектор, так і небанківські організації, включаючи МФО. Наразі ця ідея викликає чимало суперечок. Прихильники документа наводять як приклад позитивний досвід НБУ з очищення банківського сектору, критики - побоюються, що жорсткі заходи Нацбанку вб'ють всю галузь.
Чим би не закінчилася епопея зі СПЛІТом, можна очікувати, що одним з перших кроків влади з регуляції стане обмеження граничної процентної ставки. Судячи з досвіду інших країн, які вже пройшли цей процес, коридор обмежень найширший. Наприклад, у сусідній Польщі, максимальну ставку обмежили до 803% річних, а суму - скромними 500 доларами. Для порівняння, у Великобританії МФО мають право видавати кредит максимум під 292% на рік і до 25000 доларів.
На сьогодні в Україні дуже багато компаній практикують видачу першого кредиту під 0,01%, використовуючи його як маркетинговий інструмент для залучення клієнтів. Великі процентні ставки і комісії починаються тільки з другого звернення в компанію. Політика низьких вимог до позичальників, левову частку яких становлять клієнти з поганою кредитною історією, часто критикується експертами, але для цієї категорії людей PDL - єдина можливість отримати кредит. Але ситуація змінюється, а зі зростанням доходів населення відсоток неповернень неминуче знизиться.
Враховуючи той тренд, що перша десятка МФО вже почала активно готувати до виходу на ринок банківські продукти (такі як довгостроковий кредит), не можна сказати, що мікрофінансові компанії не готуються до нових правил гри.
Головне - щоб правила були однакові для всіх і не заважали розвитку сервісу швидких кредитів, який вже позитивно оцінили мільйони українців.