Держава втратила контроль над цінами, переробка нафти зведена нанівець й, як результат, - український ринок фактично відданий імпортерам. Якою буде їх воля в умовах все жорсткішої прив’язки цінової ситуації та ресурсного забезпечення в Україні до світових тенденцій наразі невідомо.
Єдине, на що спромоглися вітчизняні високопосадовці - це третій тиждень поспіль піарити ідею часткового заміщення нафтової сировини у бензинах, що пропонуватимуться на українських заправках з 2013 року біоетанолом, себто зневодненим спиртом.
Нагадаємо, що згідно із законопроектом, розробленим Міненерговугілля, вже с січня наступного року планується ввести рекомендаційну норму про наявність в реалізованих і вироблених бензинах біоетанолу в обсязі не менше 5%. На 2014-2015 роки планується ввести обов'язкову норму щодо наявності біоетанолу в розмірі 5%, а з 2016 - 7%.
При цьому, аби стимулювати використання біоетанолу в бензинах, міністерство пропонує ввести різні акцизні ставки на бензин зі спиртом і без, повідомив заступник директора департаменту газової, нафтової та нафтопереробної промисловості відомства Костянтин Бородін.
Таким чином, акцизи на бензини без біоетанолу будуть вищі, ніж на паливо з біоетанолом, що може призвести до зниження цін на таке пальне.
Окрім власне такої вигоди, передбачається, що біоетанол для потреб ринку нафтопродуктів буде вироблятися на українських спиртових заводах, що дозволить збільшити їх завантаження з нинішніх 40% до 70%.
Про економічні і технічні переваги та недоліки подібних ініціатив паливного міністерства вже сказано немало, - експерти переважно критикують біоетанолові марення. Від себе зауважимо, що нафтопереробка в Україні вже загублена – від радянських потужностей по переробці сировини у 52 млн. тон на рік залишилося би бодай на 2 млн. тон.
У випадку зупинки «останнього з могікан» - приватівського Кременчуцького НПЗ наша країна стане на 98% залежною від імпортних нафтопродуктів, справедливо попереджають речники компанії «Лукойл». Як наслідок, країна остаточно втратить контроль над цінами – вартість палива на українських заправках буде визначатися в країнах-постачальниках палива (переважно у Білорусі й Литві). А будь-яка спроба тиску на постачальників спричинить моментальний дефіцит на внутрішньому ринку. Щось подібне маємо із газом, на українському ринку якого повновладним господарем є російський «Газпром».
Тим часом, на європейських торгових майданчиках почала дешевшати нафта. Уперше за три місяці зафіксовано суттєве зниження нафтових котирувань. Так, лише протягом перших двох декад квітня в нафта в Європі подешевшала в середньому на 4% у порівнянні з 1-20 березня (з $125 до $120 за барель). Таким чином, вже в травні ціни на паливо в Україні мають знизитися. Сприятиме цьому й зниження вартості цистернових партій нафтопродуктів за останній тиждень на 2-7% залежно від марки.
Близькою до стабілізації є й ситуація на роздрібному ринку. Так, за останні сім днів на заправках України несуттєво, але все ще зростали ціни на всі види палива. Низькооктановий А-80 зріс у ціні ще на 0,6% й пропонується у середньому по 10,29 грн./л. А-92-й бензин подорожчав на 0,5% до 10,782 грн./л., А-95-й – на 1,0% - до 11,18 грн./л. Дизпаливо подорожчало за останній тиждень на 0,9% - до 10,23 грн./л, пропан-бутан – на 0,2% - до 6,77 грн./л.