ГлавнаяБлогиУкраїнський арт-календар
Спецтема
Календар українського мистецтва

20 вересня. Надія Білокінь

20 вересня 1893 року народилася Надія Білокінь, класик петриківського розпису. Наприкінці 2013 року петриківський розпис як оригінальний художній стиль включено до реєстру нематеріальної спадщини ЮНЕСКО, а починався він у ХVIII столітті з селянського хатнього стінопису на Дінпропетровщині, Слобожанщині, Поділлі. Рослинним орнаментом малювали стіни хат та печі, в районі Петриківки ці орнаменти були особливо дрібними та вигадливими і з великою кількістю деталей. Коли цей вид народного мистецтва набув характеру масової моди, найталановитіші народні художники почала робити «мальовки» - ті ж орнаменти на папері, мальовки клеїли на сволоки, стіни, на печі, були мальовані рушники і килими.

Весілля, 1935
Весілля, 1935

Надія Білокінь народилася в Петриківці, з 12 років допомагала матері робити «мальовки» спочатку для дому, потім на замовлення сусідів, а згодом родина виявила, що «мальовки» Надії на базарі розходяться найпершими, так дівчина почала заробляти на життя малюванням. У 1935 році Надію Білокінь разом з іншими майстрами відрядили до Києва, де під час підготовки до виставки народної творчості вона намалювала багато нових композицій з птахами та квітами, жанрових сценок. Роботи Надії Білокінь експонувалися на виставках народної творчості у Києві та Москві, мали великий успіх, і художниця отримала звання майстра народного мистецтва УРСР (1936). У 1962 році стала членом Спілки художників України.

Олександр Статива, який працював у Петриківці вчителем малювання і був одним із дослідників петриківського розпису, так описує роботи Надії Білокінь: «Олівцем Білокінь не користується ні при малюванні квіток, ні навіть при складанні великих орнаментальних композицій. Вона малює саморобними щіточками (квачиками), виготовленими з котячої шерсті. М’якою щіточкою вона не водить по білому полю аркуша чи стіни, а лише злегка торкається до нього в напрямку від себе, залишаючи легкий слід, і тут же, відриваючи щіточку, повторює знову ці рухи. Така техніка мазка надає можливості майстру досягати надзвичайної ажурності, легкості малюнка..

У композиції квітів спостерігається щонайбільше чотири типи побудови: по трикутнику, по діагоналі, від центра і віночком. У великих композиціях Білокінь застосовує середню осьову лінію і вже тоді рівномірно заповнює весь аркуш квітами та листочками.

Декоративний розпис “Яблука”.1963. 40Х30
Декоративний розпис “Яблука”.1963. 40Х30

Будуючи окрему квітку чи складну орнаментально-рослинну композицію, Білокінь завжди виходить не з лінії, а з кольорової плями з послідовним заповненням всієї площини. Кольорові плями залежно від різних фарб дають різні колористичні ефекти, хоча палітра у Білокінь в більшості обмежується червоною, синьою, жовтою, а також рожевою, фіолетовою і зеленою фарбами».

Померла художниця 5 лютого 1981 року. Сьогодні роботи Надії Білокінь зберігаються в музеях.

Наречена, 1931
Наречена, 1931

Молодий і молода з почтом. Кінець 1960-х
Молодий і молода з почтом. Кінець 1960-х

Український арт-календар Український арт-календар , Спецпроект з історії українського мистецтва
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook и Twitter