​“Гаряча” земля Міністерства оборони

Як навести довгоочікуваний порядок в управлінні земельними ділянками, що належать військовим

В рамках урядово-громадської ініціативи «Разом проти корупції» Міністерство оборони зобов'язалося здійснити 5 антикорупційних заходів, спрямованих на перешкоджання можливостей для збагачення посадовців за рахунок народних грошей.

Фото: Пресс-служба Минобороны

Одним із найважливіших антикорупційних заходів у Міноборони є забезпечення внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, що належать до земель оборони, їх кількісних, якісних характеристик та грошової оцінки. Адже без цього обліку неможливо проводити будівництво житла для військових, черга на яке перевалила за 40 000 осіб!

Оксана Величко, координаторка ініціативи “Разом проти корупції”:  «До відання Міноборони належить близько 495 тис. гектарів земель. З них правовстановлюючі документи є тільки на приблизно 373 тис. га. Зараз у Міноборони до 47 тис. га проблемних земель, з яких - 2 тис. га це самозахопленні землі, а по 45 тис. га проводяться судові розгляди через їх відчуження за рішенням органів місцевого самоврядування (нерідко на підставі листів-відмов від використання земель або надання згоди на зміну цільового використання самими військовими). Безперечно, усі землі Міністерства оборони мають бути інвентаризовані та внесенні до кадастру. Однак це тільки перший крок для подолання корупції. Далі нам треба буде вирішувати питання ефективності використання цих земель. Їх можна здавати в оренду, будувати житло для військових тощо. Сьогодні ж ми маємо на землях оборони комерційні забудови, комерційне використання, від якого ніяким чином не виграє ні країна, ні військові. Але ж як добрий господар держава має максимально ефективно використати свої ресурси».

Начальник відділу запобігання корупції МО, Примак В.А.: «Сьогодні в адресу МО з боку громадськості мають місце різні нарікання, зокрема у фактах корупції, особливо, що стосується земель оборони та вирішення питання забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом. Більшість цих проблем накопичилось у попередні роки. Відповідно до рішення МОУ впроваджується нова антикорупційна система, системно вживаються заходи щодо зменшення корупційних ризиків та зловживань по вказаним напрямкам. У цій роботі суттєву допомогу надають громадські та волонтерські організації, які зазвичай фахово та предметно пропонують шляхи удосконалення діяльності у запобіганні корупції. Ми відкриті для тих, хто приходить з конструктивними пропозиціями».

Проблеми в земельній сфері Міністерства оборони накопичувалися останню чверть століття. Встановлено, що у деяких органів місцевого самоврядування склалася цікава схема з використання земельних ділянок МО. Оскільки земля фактично не належить МО, а орендується ним у місцевих органів самоврядування, то останні просто передають частини військових територій новому користувачеві, навіть не ставлячи МО до відома. А коли суспільство бачить житлові багатоповерхівки на місці військових територій, в яких живуть аж ніяк не військовослужбовці, звичайно ж виникають питання. Всьому цьому дуже сприяла відсутність точних планів військових земель і їх централізованого державного обліку.

Експерт ГО «Народна оборонна ініціатива» Наталія Зейналова: «19 листопада міністр оборони Степан Полторак під час наради з керівниками квартирно-експлуатаційних підрозділів усіх рівнів віддав розпорядження  упродовж двох місяців створити реєстр усіх фондів та земель Міністерства оборони України. Також Міністр оборони України доручив провести розслідування щодо порушень, виявлених при перевірці стану обліку та використання фондів, земель, орендних відносин та інвестиційної діяльності в Одеському гарнізоні та передати матеріали до правоохоронних органів».

Після розпорядження Міністра співробітники МО намагаються зробити за 2 місяці те, до чого руки не доходили останні два десятиліття, а саме − провести збір та аналіз матеріалів обліку земель та земельних ділянок оборони, документів, що посвідчують право на такі землі й земельні ділянки та фактичного стану їх використання із визначенням їх орієнтовних меж на картографічному матеріалі та складанням Плану та Кошторису (із відповідними графічними додатками) проведення їх інвентаризації та внесення відомостей про них до Державного земельного кадастру.

Саме виконання цих рутинних і нудних процедур повинно нарешті навести довгоочікуваний цивілізований порядок в цій сфері військового господарства і покласти край можливостям корупційного збагачення окремих посадових осіб.  

Однак у вирішенні земельного питання однієї ініціативи військових виявляється замало. Армія є одним з інститутів держави і тісно вплетена в його структуру. Реєстрація земель МО неможлива без участі Держгеокадастру, органів самоврядування і їх департаментів земельних ресурсів, будівництва та архітектури. Доводиться стикатися зі складним і суперечливим законодавством.

ГоловКЕУ МО, полковник Бондаренко О.П.: «Держгеокадастр України відмовляється погоджувати проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок для МО без плану зонування або детального плану території міста, посилаючись на пункт 3 статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності": «передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність або користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється у разі відсутності плану зонування або детального плану території, затверджених відповідно до вимог цього Закону».

Але проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок Міноборони розробляються з метою оформлення права постійного користування землею під будівлями і спорудами Міноборони, що на ній вже розташовані.

Через це непорозуміння ГоловКЕУ не може оформити земельну ділянку в Києві, на якої розташовані самі Міністерство оборони і Генеральний штаб.  

Експерт IDLO Євген Бердніков:  «Свого часу Мінрегіонбуд розробляв Містобудівний кодекс, складовою частиною якого було надання поняття «містобудівних потреб» (відсутність цього принципового визначення в чинному законодавстві не дозволяє Мінрегіонбуду мати з цього приводу однозначну позицію, яка б не знаходилася під впливом корупційних чинників). Держпідприємництво, коли аналізувало разом з іншими міністерствами проект Містобудівного кодексу, вказувало, що те визначення, яке надав Мінрегіонбуд, не дозволяє оформлювати землю під існуючим майном для його експлуатації у разі відсутності зонінгу чи детальних планів території. Якщо ми проаналізуємо законопроекти, які розроблялися різними суб’єктами законодавчої ініціативи, і подивимось яким чином в цих законопроектах це питання планується вирішити, ми побачимо, що цю «дірку» для оформлення земельних ділянок під існуючою забудовою планується зробити тільки для існуючих присадибних житлових будинків. Тому питання, що вважати «містобудівними потребами» є принциповим. З урахуванням цього, я вважаю, що це визначення треба давати законодавчо, але поки цього не відбулося, попросити окремого листа з позицією Мінрегіонбуду на Держгеокадастр і організувати відповідне доручення Прем’єр-міністра».  

До всього, органи місцевого самоврядування і Держгеокадастр, які зовсім не проти мирного і щасливого життя, неможливого в сучасному світі без державного оборонного відомства, не дуже-то поспішають і намагаються зробити останньому допомогу в налагодженні швидкої і ефективної роботи по занесенню земель в Держгеокадастр.

ГоловКЕУ МО, полковник Бондаренко О.П.: «В окремих регіонах мають місце зволікання у розгляді питань щодо прийняття рішень в частині надання дозволів стосовно розробки відповідної технічної документації (Львівською обласною державною адміністрацією, Київською обласною державною адміністрацією, Київською міською державною адміністрацією). Тривала процедура формування земельних ділянок та їх державна реєстрація (до 14 місяців) не дозволяє здійснювати реєстрацію земель оборони в найкоротші терміни».

Експерт IDLO Євген Бердніков: «Потрібно організувати доручення Прем’єр-міністра щодо виконання цього заходу. В дорученні потрібно визначить відповідальні органи, а в органах - відповідальних осіб».

Про конфлікт інтересів у нинішньому становищі говорити не доводиться. Але ясно видно проблему, що вимагає максимально швидкого розгляду і вирішення як з боку уряду, так і з боку громадських організацій.

Урядово-громадська ініціатива «Разом проти корупції» докладає зусиль, щоб об'єднати всіх учасників заходу, розібратися в причинах існуючих проблем, прийти до спільного рішення щодо їх усунення і підвищити ефективність процесу. При необхідності будуть дані відповідні рекомендації уряду.

Коли мова заходить про захист країни, погляди всіх звертаються в бік військових. Але не треба, щоб військові дивилися в порожнє місце, коли від держави і суспільства потрібна допомога у вирішенні їх проблем.

Ключові тези статті:

Орган влади: Міністерство оборони України

Антикорупційний захід: Забезпечення внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, що належать до земель оборони, їх кількісні, якісні характеристики та грошову оцінку.

Термін виконання:  не  встановлено,  залежить  від  рівня  фінансування  з  сторони уряду.

Статус виконання:   5%

Що вже зроблено: частина робіт по збору та аналізу матеріалів обліку земель та земельних ділянок оборони та складання Плану та Кошторису (із відповідними графічними додатками) проведення їх інвентаризації та внесення відомостей про них до Державного земельного кадастру.

Що має бути ще зроблено: Відповідно до складеного Плану, проведення інвентаризації земель та земельних ділянок оборони із внесенням до Державного земельного кадастру відомостей про їх межі, кількісні, якісні характеристики та грошову оцінку, а також реєстрація за державою права власності та за відповідними землекористувачами права користування відповідними земельними ділянками.

Існуючі перешкоди: Відсутність ефективної комунікації між МО, Держгеокадастром, обласними і районними держадміністраціями і занадто тривалі часові рамки з реєстраційних дій обласними і районними держадміністраціями. Відсутність визначення "містобудівні потреби" на законодавчому рівні.

Механізми подолання перешкод:  Створення міжвідомчої комісії з виконання заходу з визначенням відповідальних органів і осіб, і законодавче визначення поняття "містобудівні потреби" (через доручення Кабміну). Одержання листа Мінрегіонбуду за визначенням "містобудівні потреби", до визначення цього поняття на законодавчому рівні.