Верховна Рада проголосувала за основу законопроєкт про посилення самостійності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. За віддали голоси 286 парламентарів, повідомили народні депутати Ірина Геращенко і Ярослав Железняк у Telegram.
Очікується, що законопроєкт посилить статус керівника САП та його самостійність у прийнятті рішень, що дозволить мінімізувати вплив, зокрема Генерального прокурора, на рішення голови САП. Автором законопроєкту є голова уряду.
Проєкт Закону України розроблено з метою удосконалення правових засад діяльності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (далі – САП), зокрема в частині посилення її самостійності та організаційної незалежності та спрямований, зокрема, на:
- вдосконалення процедури конкурсного відбору на адміністративні посади в САП та посади прокурорів
- зміцнення спроможності САП регулювати власну організаційну структуру та діяльність
- уточнення повноважень керівника САП
- створення окремої процедури дисциплінарних проваджень щодо прокурорів САП шляхом створення Спеціалізованої дисциплінарної комісії прокурорів САП
- визначення механізму підзвітності керівництва САП, яке ґрунтується на оцінці ефективності діяльності САП та проведенні періодичного зовнішнього аудиту її діяльності за участю зовнішніх експертів з міжнародним досвідом, – йдеться у пояснювальній записці.
Документ входить до числа законопроєктів, рекомендованих Єврокомісією для посилення боротьби з корупцією найвищого рівня. Нагадаємо, що посли Group of 7 повідомили голові українського парламенту Руслану Стефанчуку, що тільки один із наявних законопроєктів про посилення незалежності САП відповідає вимогам – це №10060, який сьогодні і підтримали в першому читанні. Однак посли сказали, що і цей документ треба допрацювати.
Вони вважають, що законопроєкт Дениса Шмигаля удосконалює процедури відбору керівника САП та ключових посадових осіб органу, а також посилює спроможність прокуратури регулювати свою організаційну діяльність шляхом виділення в окрему юридичну особу. Серед "плюсів" – збільшення штату та посадових окладів, призначення незалежного комітету з відбору з міжнародних представників, запобігання витоку інформації шляхом повного підпорядкування непрокурорського персоналу голові САП.
На думку послів, законопроєкт треба покращити в частині надання САП процесуальної автономії, права САП самостійно визначати відповідні слідчі та процесуальні дії щодо спеціальних суб’єктів – депутатів, суддів, мерів; надати САП повноваження самостійно розглядати запити про екстрадицію та взаємну правову допомогу та створити в прокуратурі відділ внутрішнього контролю.
Також необхідно запровадити правові гарантії, які забезпечують дотримання та запобігають втручанню у виключні розслідувальні повноваження НАБУ/САП іншими правоохоронними органами, надати заступнику голови САП усі повноваження заступника Генерального прокурора/керівника САП у разі його відсутності, запровадити розумний термін для призначення Генпрокурором нового керівника САП після оголошення незалежною комісією результатів відбору, скасувати у Кримінальному процесуальному кодексі обмеження щодо строків досудового розслідування до повідомлення про підозру, щоб запобігти передчасному закриттю справ.