ГоловнаБлогиБлог Юрія Огірчука

Іранський фактор

Останні тижні ознаменувалися появою у різних вітчизняних виданнях цілої низки публікацій, автори яких в один голос затято лякають споживача подорожчанням вже невдовзі як бензину, так і дизпалива на українських заправках через неіснуюче ще ембарго на імпорт іранської нафти. Спробуємо розібратися, чим же загрожує українцям чергова ескалація ситуації на Близькому Сході…

Фото: profinance.kz

Як відомо, пакет санкцій проти Ірану був схвалений на зустрічі міністрів закордонних справ Європейського Союзу 23 січня цього року у зв'язку з недавньою доповіддю Міжнародного агентства по атомній енергії, у якому зазначено, що Іран таємно розробляє ядерну зброю. Іран ці обвинувачення спростовує.

Санкції зокрема передбачають заборону на укладення нових і продовження діючих контрактів на імпорт, придбання й транспортування нафти й нафтопродуктів з Ірану. При цьому усі раніше укладені угоди залишаються в силі. Якщо ж до 1 травня Рада ЄС не прийме іншого рішення, то лише з 1 липня ембарго на імпорт іранського «чорного золота» набуде чинності в повному обсязі.

Чим же може обернутися напруженість довкола Ірану для пересічного українця? Давайте подивимось. Сьогодні на європейських майданчиках вартість нафти еталонних марок Brent та Urals складає 110 доларів за барель. Але, як запевняють експерти, події на Близькому сході можуть помітно скорегувати ці ціни, що, у свою чергу, невідворотно позначиться на цінах на нафтопродукти. Іран - п'ятий виробник нафти у світі, на його частку доводиться 5% усього світового видобутку нафти.

Зокрема, на думку директора науково-технічного центру «Псіхея» Сергія Сапегіна, рішення про ембарго на поставки нафти з Ірану викличе підвищення вартості бареля нафти на 5-10 доларів. А повноцінні воєнні дії дадуть збільшення до 30 доларів за барель. «Таке підвищення - це плюс 50 копійок на літрі бензину мінімум», - говорить пан Сапегін.

Нагадаємо, що Ізраїль неодноразово заявляв про готовність до неполітичного й неекономічного рішення «іранської проблеми». Якщо ж Іран, у відповідь на введення проти нього міжнародних санкцій, перекриє Ормузську протоку, через яку здійснюється більше третини всіх танкерних перевезень нафти у світі, ціна може підскочити ще вище.

Зауважимо, що події на світовому ринку нафтопродуктів відбиваються на українському ринку не одразу, - «фактично, лаг між серйозними змінами тренда й реакцією українського ринку становить 3-4 тижні», - говорить заступник директора НТЦ «Псіхея» Геннадій Рябцев.

Розділяє думку експерта й президент асоціації «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук, який також не бачить прямого зв'язку між ціною на нафту на світовому ринку й вартістю нафтопродуктів на ринку вітчизняному. Звичайно, ціни в Україні реагують із запізненням, враховуючи, що з моменту покупки сировини до появи на АЗС проходить декілька тижнів. «Адже нам потрібно доправити, законтрактувати, привезти. Це тривалий процес», - констатує він.

Таким чином, трейдери закуповують паливо за усередненими цінами, що передують закупівлі на 20-30 днів, тому прямої залежності ціни на АЗС в Україні від світових цін на сьогоднішній день немає.

Так що, у будь-якому разі, до кінця лютого ми будемо заправлятися ще по відносно низьких цінах. Зауважимо лише, що, за підсумками 2011 року, ціни на бензин в Україні виросли на 30%. Головною причиною цього, за словами учасників ринку, було подорожчання нафти у світі.

Разом з тим, на думку пана Рябцева, ситуація на ринку нафтопродуктів дозволяє говорити сьогодні про певний потенціал до зниження цін. «Якщо говорити про бензин А-92, то це десь 25 коп. на літрі, якщо про А-95-й - це десь 10 коп. Тобто, у принципі, при бажанні трейдери могли б знизити ціни на цю величину», - відзначає він.

Однак, оскільки зниження цін не приведе до збільшення обсягів реалізації, нафтотрейдери навряд чи на це підуть. Хіба що ціни в невеликих мережах можуть підтягтися до рівня лідерів ринку - мереж групи «Приват», які, як ми пам’ятаємо, в середині січня знизили ціни на бензини на 10 коп./л.

У зв'язку із цим експерти очікують стабільних цін до весни. «Зміни можуть бути незначними, може бути невелике сповзання вниз. Але чи навряд воно буде істотним», - зазначає Г.Рябцев.

Вперше опубліковано в Репортері Житомира.

Юрій Огірчук Юрій Огірчук , Аналітик розвитку паливного ринку
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram