Війна руйнує стіну, яка раніше так чи інакше відокремлювала держслужбовців і громадян. Адже публічна служба – це, перш за все, про людей і для людей. Це – про суспільний інтерес як головний орієнтир в роботі. Звісно, рівню довіри є куди рости. Але абсолютно точно публічні службовці стають сполучною ланкою між державою і суспільством. І ставлення громадян до них є маркером довіри до всієї влади.
В умовах воєнного стану посилився запит суспільства на ефективність, якість і доброчесність роботи публічних службовців. До їхньої спроможності забезпечувати стабільність державних інституцій.
Саме ці питання будемо порушувати під час Міжнародного Рішельє-Форуму, що відбудеться 22-23 вересня у Києві. Його тренд – архітектура нової моделі публічної служби. Зауважу, що НАДС започаткував цю ідею ще 13 років тому в Одесі. За час роботи Форум став помітним публічним майданчиком для міжнародного діалогу та пошуку ефективних рішень у сфері публічного управління.
Сьогодні нам особливо потрібні фахові дискусії на впливових майданчиках. Аби краще аналізувати ситуацію і прогнозувати рух країни. Із початком війни національна система публічного адміністрування у надскладних умовах виявила фундаментальну стійкість. Однак «червоний» рівень загрози лишається. Тож маємо посилювати управлінську та інституційну спроможність.
Наразі перед публічною службою постали нові завдання, основу яких закладено у Плані заходів з післявоєнного відновлення та розвитку України.
Отримання Україною статусу кандидата на членство в ЄС є стимулом до рестарту публічної служби. Із запровадженням нового функціоналу і компетенцій. Зі зміною мислення, відмовою від шаблонів, виходом за звичні рамки.
Фокус руху – у бік спрощення, оптимізації, відмови від зайвої бюрократії. Ці процеси вимагають перегляду функцій, поглибленого аналізу діяльності та результативності. Із урахуванням кращих міжнародних практик.
І головне – у новій публічній службі не має бути місця кулуарним рішенням за зачиненими дверима. Все, що її стосується, – це завжди прозорість, відкритість та підзвітність.
Маємо разом сформувати соціально орієнтовану, сервісну модель публічної служби – із належною якістю державних послуг, із цінностями, близькими громадянському суспільству і європейському вибору народу України.
Це – одна з ключових передумов реалізації прагнень України до економічної інтеграції та політичної асоціації з ЄС. Попри війну, Україна впроваджує європейські тренди державного управління.
Оптимізація державного апарату, зростання мовних компетентностей, інклюзивність, гендерна культура, інноваційні підходи, цифровізація, якісне надання послуг… Усе це – архітектурний дизайн нової моделі публічної служби, яку створює в Україні НАДС разом із усіма стейкхолдерами, зокрема, з міжнародними партнерами.
Розраховуємо на діалог у рамках «Рішельє-Форуму» з усіма небайдужими до проблем державного управління, на пошук спільних рішень та генерацію ідей щодо нового майбутнього держслужби.
Нам важливо вивчати досвід країн, що впроваджували кейси післявоєнних реконструкцій. Зокрема, в системі державного управління. Врахування актуальних та успішних міжнародних практик допоможе нам визначити пріоритети, прорахувати темп й етапність ключових трансформацій на державній службі України.
Натомість міжнародним колегам цікавий досвід України щодо збереження стійкості та керованості державної служби в умовах війни та часткової окупації. Багато хто вважає український кейс унікальним. Адже масштаби агресії Росії становлять глобальну загрозу.
Переконана, що у дискусіях «Рішельє-форуму» згенеруємо міцність і стійкість національної системи публічного адміністрування. Все буде Україна!