ГоловнаСуспільствоВійна

Як ГУР заманило в Україну російський гелікоптер: політ "Синиці"

Головне Управління розвідки Міноборони України розкрило подробиці однієї з найкращих своїх спецоперацій. Спочатку в документальному кіно «Збиті льотчики Росії». Потім – на закритій прес-конференції за участі російського пілота, що пригнав в Україну гелікоптер Мі-8АМТШ ПКС РФ.

23 серпня 2023 року в Україні приземлився російський гелікоптер Мі-8. Спочатку вважалося, що екіпаж втратив орієнтир і випадково потрапив на авіабазу в районі Полтави. 

Виявилось, що Мі-8, дійсно, в Україні. 23 серпня, дійсно, приземлився неподалік Харкова і до цього напряму причетне Головне управління розвідки. І що нічого випадково в цьому немає.

Також виявилось, що в ситуації з «Синицею» гвинтокрил ніхто не крав.

Розповідаємо, чому ГУР пишається тим, як відбулась спецоперація, чому в даному випадку зроблено виключення щодо розголошення подробиць, чим колишній російській пілот Максим Кузьмінов займався з 24 лютого до 8 серпня, коли посадив гелікоптер на нашій території, і що робитиме далі в Україні.

Фото: ГУР

Прес-конференція відбулась в найкращих традиціях шпигунських блокбастерів: на вході обшук, списки з індивідуальними запрошеннями двічі ретельно перевіряли, герої заходу в «пікселі» і драматичному чорному, на стільцях – гучна преса з важкою знімальною технікою.

Спікери – речник ГУР Андрій Юсов і журналіст, військовослужбовець та режисер, автор циклу документальних фільмів «Воєнна розвідка України» Артем Шевченко, – з’явились першими і в загальних рисах розповіли історію, що в народі вже прописалась як «та, де вкрали гвинтокрил і розстріляли російських пілотів». 

Юсов і Шевченко бачать подію дещо інакше: мовляв, блискуча спецоперація ГУР, в результаті якої ми отримали нового друга України в особі вчорашнього ворога, гвинтокрил 2016-го року випуску, поки що єдиний в Україні, та запчастини для російських літаків-винищувачів, які не потрапили до місця призначення.

Фото: тг-канал ГУР

До того ж, створено прецедент, націлений на максимальне розголошення. Спосіб стимулювати російських пілотів надалі ухвалювати альтернативні рішення, коли немає бажання воювати на боці країни-агресора, можливість для України показати міжнародній спільноті свою здатність дотримуватись обіцянок воєнного часу: такі переваги ГУР наразі вбачає в успішному фіналі спецоперації.

«Ця подія точно увійде в героїчну історію України», – вважає Юсов і переконливо порівняє «Синицю» з Diamond, спецоперацією ізраїльського МОССАДУ 1966 року. Тоді перед ізраїльською розвідкою поставили задачу викрасти радянський літак Міг-21, щоб розбиратись у його конструкції. МОССАД зумів виконати завдання лише з третьої спроби, залучивши іракського пілота-християнина, який був проти бомбардування курдів і не міг зробити кар’єру саме через релігійні переконання. 

Представник Координаційного штабу з питань поводження з військовополоненими Андрій Юсов
Фото: Координаційний штаб з питань поводження з військовополоненими
Представник Координаційного штабу з питань поводження з військовополоненими Андрій Юсов

Що відомо про пілота

28-річний пілот гвинтокрила Максим Кузьмінов запевнив журналістів, що вірить у Бога і вже нічого не боїться. Правильне рішення ухвалив сам з собою 24 лютого 2022 року: «Я з самого початку чітко розумів, що ця війна – злочин». Батьки підтримали Максима і в процесі підготовки спецоперації їх вивезли до України. Про можливості не брати участі у війні з російського боку пілот дізнався завдяки кампанії “Хочу жити”, сам вийшов на зв'язок з ГУР. Спецоперація розпочалася за сприяння Департаменту внутрішньої безпеки Нацполіції, тривала близько пів року, кількість спроб, ім’я або позивні її керівника та деталі щодо пропрацювання деталей безпеки Андрій Юсов пообіцяв розкрити після того, як «російський війська заберуться з України геть».

Максим Кузьмінов
Фото: Укрінформ
Максим Кузьмінов

За словами Юсова і Шевченка, дату посадки російського гвинтокрила на українському аеродромі неодноразово переносили. Весь цей час пілот Кузьмінов здійснював вантажні перельоти «зі сльозами на очах», дотримуючись даного собі слова не брати участі в бомбардуваннях. Літав у Маріуполь та Бердянськ, возив запчастини до винищувачів Су-27 та Су-30. Останній переліт з російської авіабази здійснював в режимі радіомовчання, зазнав поранення в ногу на лінії кордону. Не крав гвинтокрил, а пілотував його за заздалегідь визначеним маршрутом з точки А в точку В Харківської області. Намагався переконати двох членів екіпажу стати на його бік і залишитись в Україні. Вони не погодились і одразу після приземлення «пішли в бік російського кордону». Подальша доля екіпажу Максимові невідома.

Андрій Юсов, Артем Шевченко та Максим Кузьмінов
Андрій Юсов, Артем Шевченко та Максим Кузьмінов

Кузьмінов нині перебуває в Україні. Очікує обіцяних державою виплат і нових документів, дає важливі свідчення. «Мені подобається наша країна, Україна, хороші люди тут живуть», – зізнається пілот. Щодо майбутнього, «обов’язково розгляне пропозиції», яких поки що має дві: стати пілотом української воєнної авіації або виїхати в Європу. «Він вільна людина вільної країни, – сказав Юсов. – А ми громадяни країни, що дотримується свого слова і поважає свої закони».

Нагадаємо, згідно рішенню Верховної Ради від 1 квітня 2022 року винагорода за добровільно зданий ЗСУ бойовий російський гелікоптер складає 500 тисяч доларів.

Фото: Скрін відео

Лариса Даниленко, Журналистка
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram