На думку народного депутата України від ВО «Батьківщина» Вадима Івченка, законопроєкти про ринок землі, прийняті парламентом у першому читанні, потребують значного доопрацювання і, в разі прийняття їх у нинішньому вигляді, можуть призвести до соціальних конфліктів. Про це він заявив під час круглого столу "Битва за землю. У пошуках компромісу" в Інституті Горшеніна.
"Парламент має два тижні, щоб подати в аграрний комітет правки в прийняті в першому читанні законопроєкти 2178-10, 2194, 2195. Після цього в нас будуть два тижні для того, щоб подивитися, які правки слід враховувати, а які - ні. Але з іншого боку - нам треба так "перебрати" технічні моменти законопроєктів, щоб із цього конвеєра виїхав "мерседес". Тобто це повинні бути робочі проєкти, робочі моменти, максимально полегшені для українського фермера. Тому що коли законопроєкт про аукціони передбачає проведення трьох раундів по три кроки, а фермер навіть не знає, як буде підніматися ціна в конкурента - це трохи плутано і працювати не буде. Це призведе до соціальних конфліктів і до того, що ця земельна реформа, яка повинна полегшити доступ до землі малим фермерам, буде, навпаки, не давати їм працювати. Тому ми будемо працювати над змінами до законопроєкту, і практики покажуть, яку електронну площадку краще зробити.
Щодо обсягів концентрації землі в одних руках, то їх однозначно потрібно зменшувати. Якщо ми говоримо про малий і середній бізнес, то такі підприємства сьогодні дають 60% валютної виручки, яка заходить у країну. Господарство з об'ємом від 2 до 7 тис. га - це і є той самий середній бізнес, який сформувався історично. Більшість виробників - це зовсім маленькі господарства, які обробляють до 500 га. І їм потрібно дати якесь переважне право бути учасником аукціонів, а також передати у власність землю тим, хто обробляє її вже десятки років", - сказав Вадим Івченко.
На думку політика, обіцяний владою референдум про право іноземців на придбання землі не вирішить проблеми скуповування українських земель через юридичних осіб.
"Потрібно однозначно прибирати продаж через юросіб, тому що ніхто не скасовував купівлі-продажу корпоративних прав. Це означає, що якщо не будуть прописані механізми експропріації цих земель, то все буде працювати так: українець, підставна особа, купить 20 тис. га, а потім просто продасть корпоративні права іноземцю. Держава в такому разі повинна буде відразу або викуповувати цю землю, або писати заяву про те, щоб іноземці віддали або продали цю землю - і це повинно бути зафіксовано в законі. Тобто механізми передачі такої земельної ділянки - коли були продані корпоративні права - не виписані в цьому законі. Це означає, що коли в цьому законі будуть це прописувати, то порушать ще й 116-ту статтю регламенту. А порушення регламенту, нагадаю, вже призвели до того, що в нас були випадки, коли скасовували закони, які не відповідають регламенту. І це може бути проблемою, в тому числі для тих технічних речей, які потрібні для роботи законопроєкту. Автори цих законопроєктів поквапилися і внесли в зал сирий матеріал. Коли практики переглянули ці документи, то з'ясувалося, що закон про аукціони працювати просто не буде і виникнуть великі соціальні конфлікти", - підкреслив народний депутат.