З цими важкими думками освітянин-неофіт, який ще донедавна був державним службовцем у науково-аналітичній сфері, прийнявся за комплексне вирішення «шкурного питання» – виокремлення із числа партій-учасниць виборчого процесу-2012 тієї єдиної, щоб, як кажуть, максимально повно відповідала потребам галузі за об’єктивними показниками.
Вивчення передвиборних програм п’яти провідних за рейтингами партій (нижче вони розташовані за алфавітом) згідно з обраними мною критеріями дало такі результати (наведені найбільш суттєві, як на мене, програмні тези):
Якщо почати аналіз вищевикладеного із «хліба насущного» (зарплати) для освітян і науковців, то начебто найбільше пропонує «Батьківщина». Хоча, можливо, «Свобода» теж має на увазі значні суми коштів? Спробуйте розберіться у економічних «викладках» останньої.
Комуністи вбачають панацею в статусі державного службовця. З точки зору грошового утримання це виглядає привабливо (сам нещодавно отримував значно більшу зарплату, будучи на держслужбі). Проте зростання платні та відповідність їй пенсій може досягатися і без жодного зв’язку з вельми специфічним статусом чиновника. Якби вчителі та викладачі проходили існуючу сьогодні заплутану процедуру прийняття на державну службу (конкурси, перевірки, погодження), то навчальний процес взагалі не зміг би розпочатися.
Мы обязаны и будем все делать для того, чтобы наши педагоги были социально защищены, чтобы из года в год увеличивалась заработная плата. И этот год - не исключение
— Виктор Янукович
Майже усі лідери перегонів пропонують студентам добре вчитися на державному замовленні або за держані гранти, потім отримати перше робоче місце та поступово зростати по службі. Натомість «Свобода» обіцяє патріотичній молоді карколомну кар’єру за підсумками люстрації влади. Ми повернемося до даного питання одразу ж після цієї довгоочікуваної події, а поки поговоримо про суть підходів інших вищезгаданих суб’єктів.
Партія регіонів вражає цифрами державного замовлення, але скромно замовчує подальшу долю зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) як визнаної гарантії рівних можливостей і захисту від корупції при вступі до вузів, на необхідності збереження якого наголошує «Батьківщина». Тож яким чином мають заповнюватися ті 75% державних місць за версією «регіоналів»? Питання залишається відкритим.
Про державні гранти для навчання ідеться у програмах партій УДАР та «Батьківщина». Довідатися детальніше, що ж воно таке, вдалося лише із програми Об’єднаної опозиції. Виявляється, передбачається «змінити підхід до фінансування освіти з витратного на інвестиційний» та ввести принцип «гроші – за людиною», коли випускник школи, який успішно пройшов зовнішнє незалежне оцінювання, зможе отримати державний грант на здобуття вищої освіти та сплатити ним за навчання в обраному вузі. При цьому розмір гранту залежатиме від результатів тестування, що «створить рівні умови конкуренції між вищими навчальними закладами та сприятиме покращенню якості освіти, яку вони надають».
Хочу поставить точку в одном вопросе: государственный заказ в высших учебных заведениях будет только увеличиваться. В первую очередь - заказ специалистов инженерных, естественных, технических профессий, для которых есть работа. Работа, которая все лучше будет оплачиваться
— Николай Азаров
Отримати після випуску перше робоче місце можна від кожної партії. Це теоретично, а фактично відповідні законодавчі гарантії пропонуються лише «Батьківщиною». Варто згадати, що народним депутатом України А.Яценюком було внесено законопроект, який передбачає санкції у виді відрахувань на користь молодіжного житлового будівництва з підприємств, де відмовляють в роботі молодим спеціалістам згідно з квотами, що також будуть встановлені цим законом.
Підсумовуючи освітянсько-наукову тему, маю відзначити, що в цілому «атестат зрілості» школи парламентаризму заслужила одна «Батьківщина». Запропоновані нею суспільству ґрунтовні законопроекти «Про вищу освіту» (вже поданий), «Про основи законодавства у сфері освіти», «Про засади наукової і науково-технічної політики» свідчать про усвідомлену готовність цієї партії невідкладно приступити до реального втілення в життя окреслених вище програмних завдань.