Так, в Україні продається багато неякісного пального, бо майже відсутній державний контроль – п’ята частина усіх автозаправних станції країни торгує «бодягою». «Близько 2 тис. заправок продають бензин на межі рентабельності, або «в нуль», або взагалі «в мінус». Це означає, що, оператори або не платяться податки, або застосовують сірі схеми, або реалізується неякісне паливо. Це непрямий метод аналізу, але він дозволяє говорити, що близько 20% АЗС не повністю відповідають вимогам з якості реалізованого бензину», - зазначає експерт.
На думку президента об'єднання «Асоціація операторів ринку нафтопродуктів України» Леоніда Косянчука, основною причиною такої ситуації є відсутність контролю якості палива з боку держави. «На всю країну 10 лабораторій здатні проводити повну перевірку всіх видів нафтопродуктів, це включаючи заводські. Тобто, грубо кажучи, по одній лабораторії на тисячу АЗС. І ще питання, чи перевіряють вони» - підкреслив Л.Косянчук.
Ще однією проблемою, за словами фахівців, є продовження дії старих стандартів на нафтопродукти (відповідних вимогам Євро-2, Євро-3). «Застаріла нормативна база стимулює до заповнення ринку неякісним пальним. Виробляти в Україні пальне високої якості невигідно, оскільки доводиться конкурувати з партіями низькоякісних нафтопродуктів»,— зазначає пан Рябцев.
Як кажуть фахівці, в Україні є автомобілісти, яким достатньо і пального поганої якості. Однак, є й більш вибагливі автовласники. За словами Леоніда Косянчука, навіть факт Євро-2012 не вплинув на якість пального. Сюди приїдуть люди на дорогих машинах, які звикли до бензину марки Євро-5, і будуть заправлятися тим, чим ми їх «пригостимо» на наших заправках.
Показова ситуація склалася на минулому тижні на Буковині, де половина перевізників, які виконують обласні та міжобласні пасажирські перевезення, не змогли виїхати на маршрут. Причина - неякісне пальне, яким напередодні було заправлено транспорт.
Заслуговують на увагу слова голови Чернівецької ОДА Михайла Папієва - «Ми маємо всі підстави вимагати належної якості нафтопродуктів і в нас є достатньо важелів впливу, аби переконати несумлінних нафтотрейдерів у тому, що всі вимоги ДСТУ мають бути дотримані. Якщо хтось сумнівається у серйозності намірів, то ми знайдемо засоби переконання - за порушення прав буковинців у контексті якості пального діяльність таких АЗС буде припинено».
Губернатор доручив невідкладно розпочати детальні рейдові перевірки буковинських АЗС - прискіпливо дослідити відібрані зразки пального і провести їх ідентифікацію в порівняльних лабораторіях.
Слова й дії гідні справжнього державного мужа! Але чомусь підспудно одразу виникає закономірне питання про жареного півня…
За словами Геннадія Рябцева, більшість учасників ринку нафтопродуктів сьогодні не можуть гарантувати відповідність свого пального тому, що вони обіцяють споживачеві. На деяких АЗС якість пального преміум-класу не відрізняється від звичайного.
Радує те, що урядовці на найвищому рівні прагнуть змінити ситуацію. Так, Міненерговугілля начебто прислуховується до побажань ринку й працює над законопроектом про ліцензування виробництва моторного палива. Метою цього документа є скорочення поставок продукції низької якості, що виробляють вітчизняні міні-НПЗ.
Але більшість експертів переконані, що підхід з ліцензуванням не буде дієвим і ефективним у боротьбі з контрафактом... Так, за словами деяких з них, ліцензувати добре легальний бізнес, а той міні-НПЗ, який десь у сараї, не прийде за ліцензією.