По-друге, невідповідність проекту Державного бюджету на 2015 рік основним напрямкам бюджетної політики на 2015 року в частині основних макроекономічних показників (дефіцит бюджету перевищує показник в 3%; рівень зовнішніх запозичень вищий ніж 55% ВВП тощо), відповідно до яких здійснюється розрахунок Бюджету та окремих завдань, визначених в даному документі.
Протягом останніх років прийняття ВРУ або КМУ основних напрямків бюджетної політики на відповідний рік було виключно формальним заходом. Хоча бюджет має формуватися саме на показниках закладених в основах бюджетної політики.
По-третє, завищенні доходи державного бюджету. Доходи державного бюджету (зведеного) очікуються на рівні 432.3 млрд.грн. В порівнянні з 2014 роком вони збільшені на 14,4% (таблиця 1). Відповідно до даних Міністерства фінансів за січень-жовтень 2014 року даний показник становить 370 млр.грн, що тільки на 2,1% більше від попереднього року. В період наявності військової та економічної нестабільності в країні очікувати збільшення надходження до державного бюджету не приходиться (бізнес розвиватися такими темпами не буде, а «вихід» економіки з тіні не відбудеться). Окрім цього, опосередковано дану тезу підтверджують очікування бізнес-середовища, які свідчать про негативні очікування щодо тенденцій розвитку економіки у 2015 році.
Навіщо Уряду завищені доходи? Відповідь банальна і проста – завищенні доходи означають завищенні витрати з державного бюджету при зберіганні погодженого з МВФ рівня дефіциту бюджету.
Щодо податкових надходжень:
1) Уряд очікує, що найбільше зростуть надходження від внутрішніх податків на товари та послуги на 39 млрд.грн.
2) Уряд вперше останні роки змінює акцент з отримувачів податків в сторону фізичних осіб, а не юридичних осіб підприємств оскільки очікує збільшення податку з доходів фізичних осіб на 30 млрд.грн у порівнянні з 2014 роком до 44,2 млрд. грн. Таке кардинальне збільшення надходжень від даного податку Уряд планує забезпечити за рахунок проведення податкової реформи (не будемо зараз аналізувати дане явище), в тому числі реформування єдиного податку та виведення його з «тіні».
За 10 місяців 2014 року надходження від даного податку становлять 59,7 млрд.грн.
У 2015 році очікується зменшення надходження від податку на прибуток підприємств зменшується 2,3 млрд.грн.
Планові показники надходжень до загального фонду державного бюджету у 2015 році (тис.грн.)
3) На другому місці по збільшенню надходжень будуть неподаткові надходження. А саме, Уряд пропонує НБУ перерахувати йому на «солодке» життя 30 млрд.грн. (у 2014 році даний показник становив 22,8 млрд.грн.).
По-четверте, у 2015 році Україна отримає для фінансування дефіциту бюджету та окремих бюджетних програм від Міжнародних фінансових організацій 2,5 млрд.грн., що в 2 рази менше ніж у 2014 році. Уряд очікує отримати від ЄС 2,2 млрд.грн., в той час як від секретаріату ООН, НАТО, ЄС, ОБСЄ або іншої міжнародної організації за участь України в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки 0,3 млрд.грн.
По-п’яте, Уряд планує позичити на своє фінансування 170 млрд.грн. або 10% від ВВП з яких одразу ж віддати 122 млрд.грн.
Кредити планується отримувати від іноземних контрагентів у розмірі 110 млрд.грн. і на внутрішньому ринку 60 млрд.грн. (враховуючи останні тенденції то фінансувати будуть державні банки на НБУ і це окрім тих 30 млрд.грн. які НБУ прямо перерахує Уряду).
В проекті бюджету не передбачається додаткового фінансування від МВФ у розмірі 15 млрд.дол., про яке останнім часом активно обговорюють політики та усі охочі.
До кінця року Уряд очікує що отримає від МВФ черговий транш кредиту у розмір 2,77 млрд.дол.США. Проте, враховуючи що чергова місія прибуде в Україну на початку січня 2015 року надходження по даному траншу буде зміщено в часі.
По-шосте, розрахунковий курс гривні закладений в проекті бюджету на 2015 рік становить 17,72 грн./дол. США.
Далі про видатки буде…