Звісно, слід вдосконалювати систему електронного вступу з тим, щоб вже наступного року всі абітурієнти змогли нею скористатися. Але це потребує розвитку інтернету в сільській місцевості.
Хочу виокремити низку недоліків при організації вступу до вишів у цьому році.
Невиконання положення Закону «Про вищу освіту», яке передбачає, що на І курсі держвузів повинно бути більше половини тих, хто навчається за рахунок бюджету. Розрахунки показують, що на І курс цьогоріч до державних університетів буде зараховано приблизно 320 тисяч абітурієнтів. Отже, за рахунок державного замовлення повинно поступити близько160 тисяч випускників, а планується лише 127 тисяч. З магістрами до 135 тис. чоловік.
Заява урядовців, про те, що розмір держзамовлення в цьому році найвищий за всі роки незалежності, не відповідає дійсності. Так державне замовлення у 2012 році склало 127200 осіб на підготовку бакалаврів. У 2005 році за рахунок держави вступило на І курс 139 тисяч осіб, в 2006 році – 140 тисяч, в 2007 році – 145 тисяч студентів.
Недоліком цьогорічної вступної кампанії є те, що окремим вузам довелося суттєво збільшувати вартість навчання. Це пов’язане з тим, що уряд не додав навчальним закладам майже 1,5 мільярди гривень лише на оплату енергоносіїв. Вузам виділяється 5-7% на оплату енергоносіїв від фактичної потреби. ПТУ мають чверть від необхідного. Це примушує керівників навчальних закладів перекладати фінансові негаразди на плечі студентства.
Недалекоглядна позиція Міносвіти, яке під гаслом турботи про підготовку фахівців із інженерних спеціальностей практично прибрало безкоштовні місця на юристів і економістів. Це веде до того, що в Україні ці професії стають клановими, доступними для дітей з багатих сімей.
Важливим моментом, що знижує якісний відбір студентів є відсутність системи професійної орієнтації. Ця проблема давня. Непоодинокі випадки, коли абітурієнт подає одночасно документи на діаметрально протилежні спеціальності: на хірурга, вчителя чи програміста. Обов’язково в країні має бути створена система психолого-педагогічних рекомендацій абітурієнтам, особливо на педагогічні, медичні спеціальності.
Підсумки компанії свідчать про неможливість повернення до вступних екзаменів, як це ще недавно пропонувало Міносвіти. Громадськість, батьки прийшли за останні роки до об’єктивного висновку, що оновлена система вступу є більш прозорою і чесною. Цей досвід потрібно поширювати і на оцінку випускників вузів всіх форм власності. Об’єктивні оцінки знань випускників університетів та думка роботодавців слугуватимуть справедливим критеріям діяльності навчальних закладів.