Алгоритм ваших дій наступний:
Спершу ви робите фіксацію порушення на фото чи відео. Це потрібно задля аргументації ваших доводів. При відсутності доказової бази покарання буде менш ефективне. Як варіант - можна знайти свідків порушення, але це більш важко.
Далі може бути декілька варіантів - спробувати вирішити ситуацію на місці (1), або ж по приїзду додому (2).
(1) Що робити, коли ви хочете вирішити питання або поскаржитись на місці:
Пишете скаргу в “Книгу скарг і пропозицій” (так, така існує), яка знаходиться у начальника потяга в штабному вагоні. Або ж ви можете попрохати у провідника викликати начальника потяга з книгою скарг по рації, що він і має зробити.
В книгу скарг ви заносите свою скаргу з контактними даними. По приїзду потяга в депо, книга скарг перевіряється та відповідними посадовими особами вживаються заходи.
Цей варіант я не тестував. До того, в дорозі ж не завжди є можливість подивитись законодавство та інструкції щодо того чи іншого порушення, і, як наслідок, чітко написати скаргу.
(2) Альтернативний варіант - по вашому приїзду додому - такий:
1. Після зафіксування порушення, бажано сфотографувати\записати номер квитка, місця, вагона, в якому ви їдете.
2. Після приїзду додому ви сідаєте за комп'ютер і заходите на сайт ПОЇЗДКА, де обираєте порушення, яке зафіксували, щоб сформулювати правильне обґрунтування.
3. Фото\відео порушення заливаєте на файлобмінник: ex.ua, наприклад.
4. На сайті урядового контактного центру, або ж на сайті Укрзалізниці додаємо питання (тобто, вашу скаргу), в якому ви описуєте порушення з номером квитка, дати, часу та місця вагона, в якому ви їхали, і підкріплюєте це посиланням на нормативно-правові акти і відправляєте звернення.
З практичних результатів - були догани, усні попередження. Ремонтували вагони. Але - зауважу - нікого не звільняли.
Любіть Україну та щеміть чиновників :)