ГоловнаПолітика

Держава повинна запропонувати рішення, щоб допомогти компанії "Мотор Січ", - експерти

"Потрібно розділяти проблеми колективу "Мотор Січ" і проблеми належності технологій, якими володіє підприємство".

Держава повинна запропонувати рішення, щоб допомогти компанії "Мотор Січ", - експерти
Фото: Макс Требухов

Аташе з питань оборони України в США (2015-2018 рр.) Володимир Гаврилов вважає, що державі слід допомогти компанії "Мотор Січ" і запропонувати альтернативу ринку РФ, який був основним споживачем продукції підприємства. Про це він заявив під час круглого столу "Військово-технічне співробітництво України зі США" в Інституті Горшеніна.

"В останні роки ніхто не звертав уваги на те, що там відбувається, підприємство "Мотор Січ" виживало як могло. Корпорація шукала ринки збуту для своєї продукції, вона потрапила в скрутну ситуацію у зв'язку з війною і неможливістю торгувати з РФ, її основним ринком. І фактично ніхто не запропонував жодної альтернативи. Держава закуповувала не її продукцію, а французькі вертольоти, що викликало в усіх конфуз, оскільки це були величезні кошти, які можна було використовувати по-іншому. У результаті ми опинилися в тій точці, звідки повернутися до вихідних позицій буде дуже складно, і потрібно шукати якісь креативні варіанти. Держава повинна запропонувати рішення для колективу і для проєкту загалом.

Американці були зацікавлені тільки в тому, щоб технології "Мотор Січ" не потрапили в Китай. Прагматичне керівництво Трампа не керується емоціями і їх мало цікавить соціальна ситуація на цьому заводі. Їх турбувало тільки те, щоб цікаві технології не потрапили до стратегічного конкурента. Відповідно, вони просто вимагали не віддавати ці технології. У цій ситуації було б логічно отримати від США альтернативу шляхом створення спільного проєкту для компенсацій корпорації. У підсумку поки що зупинилися на "афганському" проєкті для "Мотор Січі", який передбачає ремонт і модернізацію вертольотів Мі-18. Але це невеликі суми. Зараз у зв'язку зі зміною влади має бути створена робоча група на рівні уряду, яка просто розбереться з цим питанням і разом з партнерами з НАТО запропонує рішення для колективу. Оскільки що не забороняли б і що не блокували б, колектив рано чи пізно просто розбіжиться", - підкреслив Володимир Гаврилов.

На думку голови СБУ (2003-2005 рр.) Ігоря Смешка, потрібно розділяти проблеми колективу "Мотор Січ" і проблеми приналежності технологій, якими володіє підприємство.

"Ми могли б давно мати свій український вертоліт, якби була держпрограма і всі ці роки ми над цим працювали. А замість цього закуповуємо вертольоти за кордоном.

Але головне питання в тому, що ми взагалі можемо втратити технологій і серійне виробництво наукомісткої продукції світового рівня, найкращих у світі двигунів для вертольотів. Росія не може вже кілька років виконати свій план прийняття на озброєння вертольотів, тому що не має відповідного серійного виробництва достатньої кількості двигунів, які виробляє "Мотор Січ". Крім того, цей завод виробляє найкращі двигуни для крилатих ракет. Україні що, не потрібно створювати свою крилату ракету? А як ми збираємося захиститися в цьому світі? Ми вже зрозуміли, що альтруїстичних союзників і друзів у світі немає. Але найголовніше - технологія виробництва - це не власність колективу "Мотор Січ", а власність народу України", - підкреслив Ігор Смешко.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram