Згідно з даними цінового моніторингу науково-технічного центру «Псіхея», минулий тиждень закріпив перелом загальних тенденцій розвитку ринку – ціни продовжили знижуватися. Виключення із загального правила – лише бензин марки А-95, середні роздрібні ціни на який залишилися на попередніх рівнях й складають сьогодні 11,18 грн./л. При цьому А-80 подешевшав ще на 0,4% - до 10,32 грн./л, а дизпаливо – на 0,1% , - до 10,08 грн./л. Сприяє зниженню роздрібних цін ситуація у гуртових сегментах ринку. Так, бензовозні партії низькооктану впали в ціні за тиждень на 1,48%, А-92-й подешевшав на 1,28%, А-95-й – на 2,06%, дизпаливо – на 1,53%. На ринку імпортних поставок за результатами останньої семиденки - фактична стабільність, однак за 30 днів тут спостерігається зниження цін на 4-10%. Разом з тим, учасники ринку побоюються можливого виникнення ускладнень із стабільністю поставок нафтопродуктів з Білорусі через часткову переорієнтацію досить таки вагомих об’ємів до Російської Федерації, де ціни почали рости й, відповідно, - цей ринок став більш привабливим.
З одного боку, тенденція до подальшого зниження цін на українських заправках може бути актуальною і у червні, адже на світовому ринку фіксуються мінімуми цін на сировину піврічної давності. Однак, цілий ряд факторів спонукає сподіватися, що ситуація залишатиметься принаймні стабільною.
Так, за прогнозами фахівців у найближчій перспективі нафта у світі особливо дорожчати не буде. Незважаючи на введення з 1 липня санкцій проти Ірану в повному обсязі, політики більшості країн не зацікавлені в зростанні цін на сировину для нафтопереробки. Тому вони всіма політичними важелями будуть намагатися стримати ціни: у Сполучених Штатах - на рівні $90, у Європі - на рівні $105 за барель. Чому саме на такому рівні? Тому що саме при такому рівні цін на нафту залишається рентабельною нафтопереробка, - пояснює заступник директора НТЦ «Псіхея» Геннадій Рябцев.
На жаль не можна погодитися із точкою зору енергетичного експерта Сергія Куюна щодо перспективи розвитку ринку, який вважає, що падіння цін на паливо буде лише прискорюватися. Справедливим є судження експерта, згідно з яким ринок України завжди реагує на світові тенденції із запізненням, - на початку квітня почалося падіння цін у Європі, менше, чим через місяць почалося падіння цін у нас. Однак, в умовах що склалися, особливо після підписання закону про плаваючі ставки акцизів Президентом, говорити про прискорення темпів падіння цін на паливо не доводиться.
Хотілося би, звичайно, вірити, що «у червні ціна на бензин марки А-95 піде нижче позначки в 11 грн. за літр, а дизельне паливо опуститься в ціні нижче 10 грн. за літр». Але цього не гарантує не лише відсутність передумов до росту цін на нафту в Європі, але й зовсім протилежна тенденція. Як не дивно, головною перешкодою для подальшого зниження внутрішніх цін може стати саме новий закон про акцизи, який може довести ситуацію на ринку до абсурду.
Не менше ніж лукавство виглядають і заяви урядовців з цього приводу. Чого варті лише слова очільника Уряду Миколи Азарова, який авторитетно запевняє нас у тому, що оскільки зараз світові ціни на нафту знижуються, а рівень податкового навантаження в Україні не планується підвищувати, то, можна із упевненістю говорити, що тенденція до зниження цін збережеться.
Цікавими є й слова заступника директора одного з департаментів Міненерговугілля Костянтина Бородіна, який вважає, що ціни повинні падати швидше, адже «про це домовилися із трейдерами ще 11 травня на засіданні експертно-аналітичної групи, але, схоже, хтось чогось не зрозумів». Окрім того, чиновник запевнив, що незабаром відновляться аукціони із продажу української нафти, й наші НПЗ побільшають випуск бензину, і паливо подешевшає. Хотілося б знати. які НПЗ? Адже працює нині лише Кременчук!
Не менш дивною є інформація, розповсюджена минулого тижня від імені секретаріату експертно-аналітичної групи при Міненерговугілля, згідно якої висока ціна на нафтопродукти в Україні на тлі недостатньої купівельної спроможності споживачів вже призвела до зменшення обсягів продажів палива, а подальше збереження високих цін на нафтопродукти спричинить стагнацію ринку.
Мало того, що ціни на бензин в Україні знижуються повільніше, чим на європейських і світових ринках, вже скоро ситуація у нас взагалі може стати комічною. Особливо, зазначає Геннадій Рябцев, якщо врахувати винятково спекулятивний, а іноді й політично мотивований характер нинішніх нафтових котирувань, рівень яких усього за добу може змінитися на 9%, як це було у «чорний вівторок» 5 травня 2011 року. Якщо таке трапиться в червні цього року, то акцизний податок в Україні може всього за декаду зрости на EUR60,5/т, або на 31%. А це дасть близько 60 коп. росту на літрі палива в роздробі.
Закон дійсно може сплутати всі карти на ринку, зазначає Г.Рябцев. Він уважає документ украй невдалим, адже митні органі, трактуючи закон по-своєму, зможуть віднині підвищувати акциз ледве чи не щотижня. У цьому випадку, якщо ціна на нафту знизиться ще на кілька доларів, тоді відбудеться збільшення акцизу, причому досить істотне, - говорить експерт.
За розрахунками пана Рябцева, при зниженні цін на нафту до $105 плаваючий акциз буде підвищений на 30 коп. у перерахуванні на літр палива. А оскільки потенціал для зниження цін на бензин становить сьогодні 40 коп., то можливе збільшення акцизу на 30 коп. попросту з'їсть цю різницю.
У результаті дії норм даного закону виникає ситуація, за якої кінцевий споживач при падінні світових цін на нафту не відчує зниження вартості палива на АЗС. Навіть більше - замість зниження цін на АЗС може відбутися їх зростання. Фактично даний закон призведе до фіксації цін й забезпечення стабільних надходжень до державного бюджету.
Підсумовуючи зазначимо, що більшість експертів не вважають ухвалення акцизного закону за позитив і закликають владу відмовитись від своєї ідеї, бо вона може обернутися неприємностями для ринку, в першу чергу, для споживачів. А це напередодні виборів до Верховної Ради аж ніяк не підвищує рейтинги провладних кандидатів та списку Партії Регіонів у цілому…