Перше, що кидається в око читачеві: чиновник обурено звинувачує парламент у «блокуванні» ключового законопроекту про автотранспорт, який, з його слів, «імплементує відразу кілька директив ЄС у сфері автомобільного транспорту». Буцімто, через те, що Рада не приймає (й як «неофіційно» нашепотіли пану Довганю інсайдери – не збирається приймати) цей законопроект, будемо мати клопіт. Оскільки це – базовий законопроект для інтеграції в європейський простір й входить до євройнтеграційного пакету.
Але я почну не с цього, а з деяких не дуже помітних «дрібниць». Мушу з прикрістю констатувати, що шановний заступник Міністра показав свою некомпетентність. Та мало того – виступив розповсюджувачем неправдивої інформації.
Отже, в деталях.
По-перше, щодо висловлювання з приводу «тахометрів та обмежувачів швидкості».
Змушений нагадати: в законопроекті 4683, який, до речі, розроблений Мінінфраструктури, питання наявності «тахометрів» ніякого відношення до європейського законодавства не має. Жодна Директива ЄС із євроінтеграційного пакету не вимагає таких зобов’язань.
До речі, тахометр – це пристрій, який виміряє швидкість обертання колінвала двигуна автомобіля. Хто не знає.
Припускаю, пан замміністра мав на увазі тахограф. Неавтомобілістам поясню: це прилад, який реєструє швидкість ТС, умови праці водіїв тощо.
Але якщо людина не бачить різниці в таких принципових з професійної точки зору поняттях та при цьому дає коментарі на широкий загал, в мене питання: чи можна сприймати серйозно його слова? При всій повазі…
По-друге. Вже про тахографи. Офіційно, документально -- кому цікаво.
Питання їх використання на автотранспорті наразі врегульоване наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 07.06.2010 № 340 «Про затвердження Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів», а перевірку додержання режиму праці та відпочинку водія за допомогою тахографів здійснює, відповідно, Державна служба України з безпеки на транспорті з дотриманням вимог Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567.
І відповідно до пункту 6.1. Наказу № 340 автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тон повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Вважаю, що представники виконавчої влади мають знати норми та законодавство. Аби не втрапити в подібну халепу.
По-третє. Вже по суті. Чи блокує парламент вищеназваний принциповий базовий законопроект й чому не приймає.
Ні, не блокує. Але поки що не приймає. І це не примхи якихось депутатських груп, які «бояться», як каже пан Довгань, «непопулярних рішень». Це загальна думка багатьох фахівців та інститутів. Законопроект наразі не можна приймати. Бо він й близько не готовий до того. Озвучу декілька висновків.
За рішенням Комітету з питань запобігання та протидії корупції (від 13.07.2016) він не відповідає вимогам антикорупційного законодавства. Бо окремі положення мають ряд суттєвих відхилень - протиріч з загальноєвропейською законодавчою практикою як у сфері контролю (нагляду) і технічного регулювання, так і прямих протиріч з уже прийнятими в Україні законами по гармонізації з ЄС у сфері технічного регулювання промислового виробництва. Що – в свою чергу – створює умови для вчинення корупційних дій.
Головне науково-експертне управління Верховної Ради України в узагальнюючому висновку від 07.07.2016 р. також вважає, що законопроект потребує доопрацювання.
Інститут законодавства Верховної Ради України у висновку від 05.08.2016р. (погоджуючись в цілому з необхідністю удосконалення законодавства у сфері автомобільного транспорту та з приведенням його у відповідність із законодавством ЄС), теж висловлює ряд зауважень.
Врешті, законопроект конфліктує з самим європейським законодавством. Ось декілька моментів.
Скажімо, передбачається запровадження нового порядку допуску до ринку автомобільних перевезень, який не узгоджується з Регламентом (ЄС) 1071/2009 – в частині доброї репутації автомобільного перевізника, задовільного фінансового стануавтомобільного перевізника, запровадження відновлювальних заходів, відміни планових перевірок.
Вимоги до професійної компетентності менеджера (управителя) з перевезень також містять розбіжності з ч. 1 ст. 4 Регламенту (ЄС) 1071/2009.
До того ж, законопроект не відповідає нормам Регламенту (ЄС) 1370/2007 про громадські послуги з перевезення пасажирів залізницею і автомобільними шляхами. Законопроекти 4593 і 4683 не узгоджуються між собою, хоча передбачають імплементацію і вимог Регламенту (ЄС) 1370/2007.
Законопроект має багато відверто лобістських норм. Скажімо, повернення до обов’язкового техогляду знову повертає до непрозорої моделі з чисельними корупційними ризиками. Саме через це, нагадаю, свого часу техогляд й було відмінено в 2011 році.
Слід зазначити, що вимоги щодо обов'язкової перевірки придатності до експлуатації імплементуються відповідно до Директиви 2014/45, якою передбачено функції компетентного органу, пунктів технічного контролю та контролюючого органу, але законопроектом передбачені ще деякі (на яких не наполягає ЄС) органи. Це викликає непорозуміння при трактуванні директиви і побудові системи обов'язкової перевірки придатності до експлуатації в Україні.
Мушу нагадати, що на адресу законопроекту висловили цілий ряд зауважень й у професійній спільноті: у «Всеукраїнській асоціації автомобільних перевізників» та Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України.
Враховуючи викладене Комітет з питань транспорту ВР прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері автомобільного транспорту з метою приведення їх у відповідність з актами Європейського Союзу» (реєстр. № 4683 від 17.05.2016 р.) повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання. Крапка.
І де тут йдеться про блокаду?
Вважаю, що заяви, подібні тій, що пролунала з вуст пана Довганя, ні що інше, як намагання перекинути відповідальність з хворої голови на здорову. Бо, нагадаю, подавався законопроект саме від Мінінфраструктури.
Припинімо вже бути непрофесіоналами й навчимося створювати якісний законодавчий матеріал, панове чиновники! Й досить грати в «футбол» в пошуках винних. Якісні проекти завжди мають масову підтримку в залі й врешті-решт приймаються. Це ви знаєте не гірше за мене.