Чому Верховна Рада не зможе внести зміни до Конституції щодо зняття депутатської недоторканності цієї осені

Ініційований президентом проект змін до Конституції зник в архівах Верховної Ради. Таку, можна сказати, сенсаційну заяву зробив Петро Порошенко під час засідання Ради реформ. Хоча ще минулого тижня, глава держави висловлював переконання, що Верховна Рада ще на поточній сесії проголосує в першому читанні ініційований ним законопроект про скасування депутатської і суддівської недоторканності.

Глава держави мав на увазі законопроект №1776, для якого 30 червня оприлюднив свій висновок Конституційний суд України. Не можна погодитись із висловлюванням президента про те, що КСУ дав позитивний висновок на подані ним зміни до Конституції в частині зняття недоторканості, адже на відміну від, наприклад, проекту із децентралізації, КСУ висловив зауваження до поданого Президентом документа.

Нагадаю, що КСУ не побачив обмежень прав і свобод людини, закріплених в Конституції у нормі про зняття депутатської недоторканості, в той же час в до норм, що пропонують зняття суддівської недоторканості КСУ висловив ряд серйозних зауважень.

Зокрема КСУ виступив проти норми, яка відкриває можливість для арешту та притягнення судді до відповідальності за «порушення присяги».

Конституційний суд звернув увагу на те, що визначення порушення присяги судді як підстави для притягнення його до юридичної відповідальності за діяння, вчинені у зв’язку зі здійсненням правосуддя, не узгоджується з позицією Венеціанської комісії.

Додам, що експерти комісії "За демократію через право" неодноразово вказували, що поняття «порушення присяги» є надто розпливчастим, а тому не може позначати підставу для звільнення судді.

Європейський суд з прав людини також наголошував, що визначення порушення присяги як підстави для звільнення судді з посади дає можливість для надмірно широкого і неточного тлумачення цього поняття.

Цю норму, зважаючи на зауваження КСУ, доцільно виключити із тексту проекту змін до Конституції. І голосувати за проект закону в такій редакції не можна.

Крім того, після висновку Конституційного суду Верховна Рада проголосувала постанову, якою надала депутатам строк для внесення поправок до тексту документа - до 25 серпня 2015 року.

Ще у липні ми звертали увагу на те, що постанова в цій редакції фактично унеможливлює голосування за даний проект закону на сесії восени.

Голосування змін до Конституції - це особлива процедура, і в разі внесення будь-яких правок до тексту документа, навіть при заміні коми, потрібен буде повторний висновок Конституційного суду України.

То ж у підсумку маємо вже дві причини, чому парламент не зможе скасувати недоторканність щонайменше до весни 2015 року - тобто наступної сесії Верховної Ради.

Тому глава держави лукавив, коли обіцяв попереднє схвалення законопроекту № 1776 цієї осені. Складно повірити в те, що Президент не знайомий із процедурою прийняття змін до Основного Закону, гарантом якого він виступає.

Де-юре, голосування за цей проект змін до Конституції на поточній сесії практично неможливе – аж поки суб'єкти законодавчої ініціативи не внесуть правки.

Де-факто: правки уповноважений вносити або безпосередньо глава держави, або одночасно не менш як 150 народних депутатів.

Втім до профільного комітету були внесені лише поодинокі поправки від деяких нардепів, але для того, щоб поодинокі правки нардепів були поставлені на голосування в сесійній залі, потрібні 150 підписів парламентарів.

Правки від Президента, який міг би врахувати зауваження КСУ, - відсутні.

Що це означає?

Або зараз парламенту знов потрібно продовжувати строк внесення поправок до тексту проекту закону і змінювати розділ щодо обмеження імунітету суддів, можливо - виключати його.

Або ж вносити новий проект змін до Конституції, і починати процедуру його голосування...заново.

Зрозуміло, чому правок немає від народних депутатів - парламентарі, попри палкі виступи з трибуни і заяви про те, що недоторканість їм не потрібна, не будуть ініціювати зняття свого імунітету. Їх абсолютно влаштовує рішення Конституційного Суду України.

Через спірні норми щодо зняття недоторканості із суддів - весь проект не "пропустив" КСУ. Хоча, якби закон про зняття недоторканості нардепів був би внесений окремо від суддівської, вже сьогодні на шляху його прийняття не було б перешкод.

Заява глави держави про те, що законопроект десь "загубився", виглядає щонайменше дивною. Тому що загубити щось в "архівах" Верховної Ради просто неможливо.

Скоріше, це схоже на підготовку суспільної думки до того, що зміни до Конституції прийняті не будуть. І ініціативу із зняття депутатської та суддівської недоторканості просто знов сховають до кращих часів - так само, як зараз "поховали" обіцяні зміни до закону про люстрацію.

Владимир Пилипенко Владимир Пилипенко , Представитель Украины в Венецианской комиссии 2013-2017, кандидат юридических наук
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram