Яким чином Україна має пояснювати новій адміністрації США, чому варто й надалі її підтримувати? Як себе має позиціонувати? Моє бачення таке:
1. Україна як фактор стабільності у Європі
Національні інтереси США значною мірою пов’язані зі стабільністю та добробутом на європейському континенті:
a) Європа є одним із головних торговельних партнерів США. Крім того, в США присутні довгострокові європейські інвестори (Volkswagen, Electrolux etc), які створюють тисячі робочих місць для американських громадян. Стабільність у Європі, в свою чергу, неможлива без стабільності в Україні.
б) Ігнорування чинника російської агресії проти України з боку США може спровокувати значно більші проблеми для Америки, коли під ударом опиняться союзники по НАТО. Вирішити українське питання США спроможні сьогодні без прямої військової конфронтації з Росією. Натомість, ризик прямої військової конфронтації зі США у разі агресії щодо країн-членів НАТО є значно вищим.
в) Європа у найближчій перспективі не зможе самостійно без участі США знайти вирішення для конфлікту в Україні. Існує різне бачення різних країн ЄС щодо української проблематики. З одного боку, частина держав ЄС схильні до відновлення і посилення взаємодії з Росією. Натомість країни Східної Європи відчувають воєнну загрозу з боку Росії. Відновлення взаємодії між країнами ЄС і Росією за нинішніх умов (без вирішення проблеми анексованого Криму і припинення агресії на Сході України) заохочуватиме Москву до подальших дестабілізаційних кроків як щодо сусідніх держав, так і щодо країн-членів ЄС і НАТО.
2. Україна як взірець у процесі нерозповсюдження ядерної зброї
Приклад України, яка добровільно позбулась третього за величиною ядерного потенціалу в світі, як зразок для наслідування є вигідним для США, що зацікавлені у збереженні ядерного паритету. Водночас, США також мають повернути довіру до безпекових гарантій, які надаються країнам, що добровільно йдуть шляхом ядерного роззброєння. У випадку України йдеться про Будапештський меморандум. Допомагаючи Україні зміцнити свою безпеку, США тим самим можуть допомогти відновити довіру до Будапештського меморандуму зокрема та процесу ядерного роззброєння загалом.
3. Україна як важливий гравець у питаннях глобальної продовольчої безпеки (food security)
Роль продовольчої безпеки зростає в міру того, як зростає попит на продовольство. За прогнозами, у наступні 4 роки він зросте на 64%. Україна на сьогодні вже є одним із головних постачальників зернових на світові ринки.
4. Україна як важливий енергетичний партнер
На моє переконання, однією з головних причин російської воєнної агресії проти України була спроба зупинити українсько-американські енергетичні проекти, пов’язані з видобутком вуглеводнів на шельфі Чорного моря, а також розробки сланцевого газу. За фаховими оцінками, таких покладів близько 7 трильйонів м3. Такі припущення підтверджуються тим, що відкрите військове вторгнення розпочалося наприкінці лютого 2014 року – напередодні підписання великого контракту з освоєння шельфу Чорного моря між урядом України та компанією ExxonMobil. Також внаслідок вторгнення у східні області України стало неможливим проведення робіт з освоєння покладів сланцевого газу. Поєднання технологій США та ресурсів України дозволило б суттєво ослабити позиції Росії на ринку вуглеводнів.
Ми також не повинні виключати того, що війна не зупиниться і буде загрожувати союзникам США у Східній Європі, поки у Росії залишатимуться наміри взяти під контроль шельф Чорного моря, багатий на поклади вуглеводів, що розміщений на захід від Кримського півострова. Така загроза зберігатиметься до повного повернення суверенітету України над своїми територіями.
І Україна, і США зацікавлені суттєво посилити співпрацю в енергетичній сфері, оскільки це є ключем до енергетичної безпеки країни. Для поновлення таких проектів необхідне посилення України у військовому плані, що може стати головним аргументом у питанні повернення під контроль українських територій, що у свою чергу слугуватиме гарантією для реалізації спільних українсько-американських проектів.
5. Україна як важливий гравець у форматі НАТО+
І для України, і для США було б, на мою думку, вигідне створення самодостатнього оборонно-економічного союзу з країн Центрально-Східної та Північної Європи. Такий союз був би ефективним для захисту глобальних інтересів США при відносно невеликих політичних, економічних та інформаційних затратах з боку Вашингтона на його підтримку. Очевидно, що цей союз був би ефективним інструментом спільної безпеки і менш забюрократизованим у порівнянні з НАТО. Такий союз, крім безпекової функції (стримування Росії), виконував би функцію контролю над енергетичними потоками з Росії у Європу. Розширення цього об’єднання до регіону Чорного моря (Болгарія, Румунія, Грузія) дозволить взяти під контроль всі шляхи постачання вуглеводнів із Росії у Європу (північні та південні). Таким чином, створюється сильний аргумент для паритетних взаємовідносин, як із Росією, так і з ЄС. Такий союз вимагає значно меншої фінансової участі США, ніж окремі двосторонні дії щодо посилення кожної з країн Східної Європи.
7. Україна як договороспроможний і відповідальний партнер в регіоні
Ми усвідомлюємо — щоб Україна стала надійним партнером для США, в українській політиці має встановитися стабільна система ідеологічних партій, потрібна нова модель держави, де громадянин контролює політика, а не навпаки, де існує широка самоврядність на рівні громад. Політична система повинна гарантувати, що досягнуті домовленості з міжнародними партнерами, в тому числі зі США, будуть виконуватися незалежно від результату виборів. Таку спадкоємність влади готова забезпечити Аграрна партія, одна з небагатьох незалежних консервативних політичних сил в Україні.
Наша країна може бути надійним безпековим партнером США у регіоні Східної Європи. Сьогодні Україна витрачає на безпеку та оборону більше, ніж більша частина країн-членів НАТО (5% ВВП). Таким чином, ми відповідально ставимось до власної безпеки. При цьому сильна Україна навіть поза межами НАТО зменшує загрозу прямого воєнного конфлікту між США і Росією. Натомість наповнена змістом двостороння безпекова угода зі США могла б стати важливим замінником інтеграції України до НАТО. Небезпечний конфлікт і джерело нестабільності відсувається від кордонів країн-членів НАТО.