Так на кожному місці вступника за спеціальністю 081 «Право» у цьому році чекав заздалегідь наліплений листок із зазначенням номеру місця особи (яке відповідає номеру ЗОШИТу, отже фактично ще до тестування варіант тестових завдань був заздалегідь визначений для кожного вступника), П.І.Б. і номеру сертифіката. Якщо аудиторія невелика, то фактично номер місця буде відповідати номеру екзаменаційного ЗОШИТу з переліком тестових питань(загалом 15 унікальних зошитів з номерами 1-15), який надавався інструкторами. Разом із зошитом надавався і бланк відповідей, при цьому на зошит і бланк наліплювались однакові наліпки із штрих-кодом на яких зазначені окрім штрих-коду номер від 1 до 15, що відповідає номеру зошиту, а на оборотній стороні бланку відповідей вступник своїм почерком зазначав номер зошиту, бланку відповіді, що є ідентичні.
Під час здачі кожного ЗОШИТу з завданнями по відповідному блоку тестових завдань і листка з відповідями кожен вступник ставив підпис у спеціальному документі, форма якого до речі не передбачена положеннями Наказу № 579, в якому зазначені зокрема П.І.Б. вступника і номер ЗОШИТУ(1-15).
Після складання всіх блоків тестових завдань бланки відповідей всіх вступників в аудиторії складаються в пакет разом із документом, який містить відомості про видачу і збирання результатів тестів за кожним блоком завдань із номером зошиту кожного вступника. Враховуючи те, що неправильну відповідь у бланку відповідей можна виправляти шляхом заштрихування квадратику відповіді – технічно доволі легко може бути організована схема, коли після складання тестування, але перед відправленням бланків відповідей до автоматизованої системи розпізнання результатів – певні особи Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯ), або інші особи що мають фізичний доступ до пакетів з бланками відповідей можуть ідентифікувати конкретні бланки відповідей за конкретними особами, П.І.Б. яких визначені у документі, в якому вступники розписуються за здачу і отримання тестових завдань, враховуючи те, що кількість вступників в аудиторії (15 осіб, що передбачено п. 6 Вимог до використання приміщень навчальних закладів для проведення єдиного фахового вступного випробування з використанням організаційно-технологічних процесів здійснення зовнішнього незалежного оцінювання) відповідає кількості унікальних зошитів тестових завдань. Після чого, для підвищення результату тестування – неправильні відповіді конкретного вступника можуть бути закреслені і виправлені на вірні відповіді, або взагалі за наявності попередніх домовленостей вступник теоретично може взагалі не заповнювати бланк відповідей, а після здачі його імовірному інструктору регіонального центру – такий бланк може бути легко заповнений правильними відповідями і направлений до системи автоматичного розпізнання і сканування відповідей, яка чесно порахує завищенні результати тестування. Враховуючи те, що кожен вступник має доступ до кабінету вступника-магістра, в якому після автоматизованого підрахунку балів розміщуються скан-копії заповнених вступником бланків відповідей – сенс у заниженні балів вступників за такою схемою відсутній, оскільки це легко буде виявлено.
На додачу зауважу, що за моїми даними у цьому році співробітники УЦОЯ або ДП «Інфоресурс», які мали б вносити до ЄДЕБО дані про результати такого тестування з платформи УЦОЯ на ІС «Конкурс» - передали ці повноваження відповідальним співробітникам кожного вишу окремо, отже результати тестування вручну вносилися до бази, яка формує рейтинги вступників у кожному конкретному виші – співробітниками цього вишу, отже і на цьому етапі не можна казати про відсутність можливих зловживань.
Але незважаючи на всі ці технічні недоліки і певну професійну недбалість відповідальних осіб під час організації і проведення компанії ЗНО-2017 для магістрів, особисто, я дійшов до висновків без альтернативності самої ідеї «ЗНО для магістрів» і необхідності розповсюдження такого оцінювання не тільки на вступників за спеціальністю 081 «Право», але й на всі інші спеціальності з 2018 року, і ось чому.
Наведу маленький індикативний приклад. Відповідно до положень ст. 44 Закону України «Про вищу освіту» - особа може вступити до закладу вищої освіти для здобуття ступеня магістра на основі ступеня бакалавра чи магістра, здобутих за іншою спеціальністю, за умови успішного проходження додаткових вступних випробувань. Це розповсюджувалося і на вступників-магістрів з права у 2017 року. Отже перед проходженням ЗНО така особа мала скласти додатковий іспит, який оцінювався в межах 100-200 балів, але мав кваліфікаційний характер і не впливав у подальшому на визначення рейтингу вступника у конкурсі. Так аналізуючи результати конкурсу в одному з вишів(така сама картина може бути в будь-якому) можна побачити, що далеко не завжди висока оцінка, що була надана вступнику під час додаткового іспиту викладачами вишу відповідає оцінки за зовнішнім тестуванням – наглядний приклад в таблиці знизу.
Вступник оцінений людьми під час одного з іспитів в 178 балів(один з найвищих балів) отримав за результатами ЗНО за блоком права лише 111 балів і зайняв одне з останніх місць – і навпаки інший вступник, отримавши малу кількість балів від викладачів вишу – за ЗНО отримав значно вищій бал.
Цей приклад наочно показує вади людського суб’єктивного фактору під час оцінювання вступників, а отже ЗНО для магістрів має в майбутньому наблизити українську вищу освіту до більш високих стандартів якості відбору абітурієнтів, а отже буде стимулювати вступників відповідальніше ставитися до навчання в цілому. Враховуючи те, що Міносвіти з 2018 року планує розширити застосування процедури «ЗНО для магістрів» і на всі інші спеціальності – посадовцям Міносвіти варто більш уваги приділяти технічній стороні питання, з метою унеможливлення маніпуляцій з балами за результатами ЗНО.