Очікувалось, що підвищення відповідальності приведе до зменшення кількості нетверезих водіїв, але цього не сталось. Навпаки, кількість лише збільшується. Наприклад, лише за п’ять місяців цього року патрульна поліція оформила близько 20 000 нетверезих водіїв, тоді як за весь минулий рік таких було 44 000. Загалом, минулого року в Україні було зафіксовано близько 100 000 нетверезих водіїв.
Очевидним є той факт, що за умов відсутності дієвого механізму забезпечення невідворотності покарання, збільшення розміру самого покарання не забезпечує бажаного ефекту.
Безкарність або можливість уникнути покарання зумовлено наступними чинниками:
- короткі строки розгляду справи в суді;
- звільнення суддями від відповідальності осіб, вина яких встановлена;
- неможливість поліції оскаржити жодне рішення суду;
- можливість керувати автомобілем без прав навіть після позбавлення.
Всі ці проблеми закладені в Кодексі України про адміністративні правопорушення.
Ці прогалини законодавства можна виправити в такий спосіб:
- строк накладення стягнення має становити 6 місяців (сьогодні 3);
- малозначність та передача на поруки не може застосовуватись щодо тих порушень, за вчинення яких передбачено штраф у розмірі 1 700 грн. та більше;
- поліція (інший орган, який склав протокол) повинна мати право на оскарження тих рішень, які вважає протиправними;
- особа, яка позбавлена права керувати транспортним засобом, але продовжує їздити без прав має отримати штраф 5 100 грн. (сьогодні 510 грн.).
Вказані пропозиції враховані у законопроекті, який, сподіваюсь, буде швидко прийнятий та значно покращить ситуацію.
Зрозуміло, що крім нормального розгляду справи в суді і забезпечення невідворотності покарання, важливою є превенція, тому наступним етапом боротьби з керуванням на підпитку має стати запровадження “пунктів тверезості” - місць, в яких поліція може здійснювати перевірку на стан сп'яніння всіх водіїв, або за певною вибіркою. Такий інструмент діє у більшості країн ЄС, і, як показує досвід, є дуже дієвим.