Спецтема

Подорож боржавською вузькоколійкою

Одного лютневого дня у мене в голові промайнула ідея поїхати подивитись на боржавську вузькоколійку сполученям Виноградів-Хмільник (Закарпаття). Купивши квиток на поїзд, я вирушив на Західну Україну, до пригод!

Фото: Олександр Рудоманов

Маршрут складав більше 900 кілометрів залізною дорогою та пролягав спочатку поїздним маршрутом Київ-Батьово, там півтори години очікування на вокзалі, і вже о сьомій ранку відправлявся дизель Батьово-Королево через Виноградів.

Боржавська вузькоколійна залізниця — в народі має назву «Анця Кушницька» — одна з трьох діючих вузькоколійних залізниць в Україні (ще є Антонівка-Зарічне та Рудниця-Гайворон). Розташована в межах Іршавського, Берегівського та Виноградівського районів Закарпатської області. Назва “Анна Кушниця” з’явилась тоді, коли вузькоколійка йшла до села Кушниця, де жило багато Анн. Разом з тим, у 2011 році Фонд держмайна продав ту ділянку залізниці підприємцю з Луганська, і пасажирське перевезення зупинилось.

Загальна довжина залізниці — 123 км, ширина колії — 750 мм.

Фото: borzhava-railway.com

Для Львівської залізниці дана вузькоколійка є збитковою, тому нею опікуються місцеві волонтери. Наприклад, Денис Добра, котрий спільно з місцевою владою намагається організувати фестиваль вузькоколійки, аби зацікавити туристів. Також Денис пробує добитись призначення факультативних туристичних маршрути, але на жаль, залізниця не хоче віддавати маршрути під туризм.

Варто зазначити, що в самих составах є певні проблеми: відсутнє освітлення, опалення вагонів, також вагони не закриваються під час стоянки.

Як розповідає сайт Боржавської вузькоколійки, її перша черга була введена в експлуатацію 23 грудня 1908 року. Залізниця використовувалась передусім для перевезення деревини з гірських масивів Боржава та Великий Діл в низовину для подальшого транспортуванні та переробки.

Станція Берегово. 1914 рік
Фото: borzhava-railway.com
Станція Берегово. 1914 рік


“Головна гілка пролягла вздовж річки Боржави, що й дало назву залізниці. У верхів’ях річки колія розгалужувалась на кілька гілок, які вели до віддалених гірських лісорозробок. Нині в експлуатації залишається гілка Виноградів — Хмільник — Іршавою, а також Берегово — Хмільник, - йдеться в статті на сайті. - Залізницю використовували і далі використовують не лише для перевезення вантажів (зокрема лісу), але й для пасажирських перевезень. Пасажирські потяги складаються з локомотива і декількох (1—4) вагончиків. У кожному селі, через яке проходить залізниця, споруджені невеликі станції. На сьогодні регулярні пасажирські перевезення здійснюються між містами Виноградово та Іршава”.

1. Цигани ходять по базару, який розташувався просто на рейсах вузькоколійки

Фото: Олександр Рудоманов

2.Тепловоз готується чіплятись з іншого боку, місцеві продавці прибирають речі з колії

Фото: Олександр Рудоманов

3. Продавці торгують продуктами власного виробництва. В пляшках з-під алкоголю — томатний сік: і поживно, і корисно

Фото: Олександр Рудоманов

4. Тепловоз готується їхати назад, щоб причепити вагони і рушити вдалечінь

Фото: Олександр Рудоманов

5.

Фото: Олександр Рудоманов

6. Не всі торговці прибирають свої товари з колій. А навіщо? Тепловоз проїде і не зачепить, і не потрібно потім їх заново розкладати

Фото: Олександр Рудоманов

7. Потяг проїхав над товарами

Фото: Олександр Рудоманов

8. Останій момент сцепки состава і тепловоза

Фото: Олександр Рудоманов

9. Сокири, молотки, дрелі — все для майстра

Фото: Олександр Рудоманов

10. Секондхенд на коліях. Тепловоз при русі не зачіпає товари

Фото: Олександр Рудоманов

11.

Фото: Олександр Рудоманов

12.

Фото: Олександр Рудоманов

13.

Фото: Олександр Рудоманов

14. Станція Чорний потік — одна з небагатьох, де проходить вузькоколійка та живуть місцеві

Фото: Олександр Рудоманов

15. Бабця, котра продає полотна - жителька села Чорний Потік - зовсім не розуміє українську, спілкується лише угорською. Подовжній метр полотна коштує тридцять гривень і робиться вручну

Фото: Дмитро Добра

16. Імпровізовані мости над канавою та будиночки місцевих жителів

Фото: Олександр Рудоманов

17. Місцеві жителі часто добирають додому вузькоколійкою

Фото: Олександр Рудоманов

18.

Фото: Олександр Рудоманов

19.

Фото: Олександр Рудоманов

20.

Фото: Олександр Рудоманов

21. 

Фото: д Олександр Рудоманов

22. Як їх тільки не нищить природа і небажання керівників щось робити

Фото: Олександр Рудоманов

23.

Фото: Олександр Рудоманов

24.

Фото: Олександр Рудоманов

25. Рельси криві, як у певних людей ноги

Фото: Олександр Рудоманов

26. Екскурсійна група проходить по залізничному мосту — один з не багатьох мостів для вузькоклійки в Європі

Фото: Олександр Рудоманов

27.

Фото: Олександр Рудоманов

28.

Фото: Олександр Рудоманов

30. День святого Валентина — жіноча частина екскурсійної групи дарує машиністу валентинку

Фото: Олександр Рудоманов

31.

Фото: Олександр Рудоманов

32.

Фото: Олександр Рудоманов

33. Поїзд повертається назад, в Виноградів

Фото: Олександр Рудоманов

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram