Наочним прикладом такої ситуації є експеримент київської міської влади 2014 року, який полягав у заміні паркувальників інспекторами-контролерами з метою відмови від готівкових розрахунків за паркування. Пілотний проект було запущено на ділянці вулиці Пушкінська – Прорізна – Городецького – площа Франка – Заньковецької – Лютеранська. Оплатити паркування можна було трьома способами: за допомогою системи «Мобільне паркування» (шляхом відправки СМС з мобільного телефону), через платіжний термінал, і купивши паркувальний талон кіосках «Союздруку». Проте дуже швидко проект з тріском провалився, адже водії банально ігнорували оплату парковки, а контролюючі органи не мали реальних повноважень виписувати штрафи, а тільки складали адмінпротоколи які потім направлялися на розгляд адміністративної комісії Київської адміністрації, що в свою чергу повинна була б приймати рішення про стягування штрафу.Як же таке можливо? Вся справа в повноваженнях міста самостійно керувати даною ситуацією, а точніше – у відсутності таких повноважень.
Варто зазначити, що крім просторових незручностей незаконне паркування обертається для Києва ще й серйозними фінансовими втратами через недонадходження до міського бюджету податку від паркування, а також збитку від самовільного захоплення земельних ділянок під парковки.
Як слушно зазначив міський голова Віталій Кличко, у Києві та інших містах ми втрачаємо мільйони гривень на рік, тому що немає закону про паркування.
А за інформацією заступника мера з транспортних та інфраструктурних питань Іллі Сагайдака, за рік київський бюджет отримує близько 35 мільйонів гривень паркувального збору, однак це лише близько 40% коштів, які надходять від парковки, решта – у тіні. За його оцінками, якщо в сфері парковок навести порядок, то в найближчі 5 років Київ зможе отримувати від цієї сфери від 500 мільйонів до 1 мільярда гривень щорічно.
Але, як показало нещодавнє голосування у Верховній Раді, паркувальна децентралізація знову відкладена в довгий ящик.
Так, 12 липня поточного року парламент провалив голосування за прийняття законопроекту №3584 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері паркування транспортних засобів». До слова, цей законопроект припадає пилом у стінах законодавчої обителі вже півтора року.
Документом передбачалося впровадити європейську систему паркування в Україні, зокрема уповноважити інспекторів-паркувальників виписувати штрафи і евакуювати неправильно припарковані автомобілі, а також започаткувати автоматичну систему фото/відеофіксації порушень. Крім того, оплата паркування повинна була б повністю переведена на безготівкову форму, а всі отримані кошти - надходити до місцевих бюджетів. Штраф за неоплачену парковку пропонувалося встановити в розмірі 20-кратної вартості години паркування на платних майданчиках, що надавало б водіям суттєвого стимулу паркуватися законно.
За оцінками авторів законопроекту, за умови прийняття даного документа надходження в бюджет Києва до 2020 року могли б скласти близько 1 млрд грн.
Але тепер на паркувальну децентралізацію доведеться чекати щонайменше до осені.
Посприяти прийняттю законопроекту планує і Віталій Кличко, який зобов’язався особисто виступити перед народними депутатами стосовно цієї проблеми, адже для Києва з його багатомільйонним населенням та численним транспортом вона є особливо гострою.
Довідково:
Буквально на днях комунальне підприємство «Київтранспарксервіс» оприлюднило перелік з 77 незаконних парковок, які підлягають ліквідації або ж легалізації шляхом відповідної передачі суб’єкту господарювання. Загалом це 5 незаконних парковок у Голосіївському районі, 10 – у Дарницькому, 25 – Деснянському, 16 – у Дніпровському, 3 – в Оболонському, 8 – Святошинському, 9 – Соломянському та 1 – у Шевченківському. Зазначається, що господарі перелічених майданчиків наразі надають послуги з платного паркування без відповідних договорів з підприємством, не перераховуючи до бюджету міста надходжень зі сплати збору. Нагадаємо, рішенням Київради «Київтранспарксервіс» визначено єдиним оператором з паркування транспортних засобів у Києві. Організація та експлуатація паркувальних майданчиків здійснюється лише оператором або підприємствами, з якими оператор уклав відповідний договір.
Як же боротися з незаконними парковками?
• Перш за все, таки потрібно надати місту права штрафувати порушників і евакуювати автомобілі, що буде стимулювати водіїв не тільки платити за парковку, але й паркуватися тільки на спеціально облаштованих для цього місцях. Це розгрузить проїжджі частини доріг, тротуари та газони від безкінечного паркувального хаосу;
• Безперечно, потрібно облаштовувати нові парковки і робити це раціонально, так, аби проблем з тим, а де ж залишити авто в європейській столиці, не виникало;
• Крім того, до боротьби за не захаращений автомобілями простір можуть долучитися і самі кияни шляхом несплати за паркування у невідведених для цтого місцях. Щоб упевнитися, що парковка законна, потрібно попросити власників показати дозвільні документи, Якщо поруч з вашим будинком хтось облаштував автостоянку і почав вимагати гроші за парковку на її території, але показувати вам дозвільні документи власники відмовляються - сміливо викликайте поліцію, яка перевірить ситуацію і зробить відповідні висновки. До тих же пір ніхто не має права вимагати з вас гроші за парковку на цьому місці.
• Багато киян та гостей міста готові частково відмовитися від використання особистих автомобілів, якщо громадський транспорт стане комфортним. Тому питання покращення ситуації в даному напрямку на часі. Для цього потрібно привести надання послуг громадським транспортом до європейських стандартів, а саму мережу громадського транспорту постійно розширювати та інтегрувати між собою так, щоб без проблем з одного транспорту можна було пересісти на інший;
• Крім того не варто забувати про стимулювання пересуватися на велосипедах, для чого необхідно будувати відповідну інфраструктуру запроваджувати систему правил, а також проводити агітаційно-просвітницьку роботу;
• Новий генплан міста, який, сподіваюся, таки буде прийнятий найближчим часом, повинен збалансувати кількість населення і робочих місць в правобережній і лівобережній частинах міста. Це дозволить розвантажити транспортні шляхи і планувати розміщення парковок більш раціонально;
• Крім того, паркування на окраїнах міста повинне бути дешевшим, аніж у центрі, що дозволить частково звільнити від автомобілів та парковок центральну частину міста;
• Також варто зобов’язати забудовників передбачати для новобудов більше місць для паркування і більш суворо контролювати виконання цього пункту;
• І насамкінець – діяльність контролюючих органів ніхто не відміняв, особливо – в частині перевірки законності використання земельних ділянок під парковки.
Таким чином, можна зробити висновок про те, що навести лад з парковками у будь-якому місті, звичайно ж, реально. Проте, робити що-небудь із зав’язаними руками завжди вкрай важко. Змінити ситуацію, розв’язавши руки у цьому питанні місцевій владі, на даний момент може тільки парламент – єдиний законодавчий орган у державі, що офіційно проголосив курс на ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЮ.