Спростити отримання послуг для ветеранів: як зробити сервісний навігатор у громаді

Часто після повернення зі служби ветерани та члени їхніх родин не знають, які державні гарантії для них існують, до якого органу чи установи треба звернутися за тією, чи іншою послугою. В результаті ветеран ходить від органу до органу, з кабінету в кабінет у пошуках відповіді на свої питання. Ми в “Принципі” розробили сервісний навігатор — універсальну систему маршрутизації для ветерана, яка пояснює, де та як отримати державні послуги та гарантії. Його можна адаптувати під свою громаду, щоб спростити шлях отримання послуг для ваших ветеранів. У цьому матеріалі я розповіла, як саме це зробити. 

Фото: МВС

Навігатор представлений у двох форматах – довідника та схеми, для сільських, селищних та міських громад. У довідниках ми детально описали алгоритм звернення та роз’яснення, де зазвичай розташовані відповідні органи і як до них потрапити. Схема — це візуалізований маршрут, де зрозуміло показані послуги та відповідні органи, у яких їх можна отримати. Схема займає 1 сторінку, тому її зручно поширювати в органах місцевого самоврядування та громадських просторах, вішати на інформаційних стендах чи стінах установ.

Проста і зрозуміла форма сервісного навігатора дозволяє зорієнтувати ветерана у спектрі можливих послуг відповідно до його потреб. Крім цього, він допомагає самим надавачам послуг краще усвідомити власну роль у «шляху ветерана» та скерувати його до відповідних сервісів.


З яких питань ветеран може звернутися до сервісного навігатора

Під час розробки структури навігатора ми проаналізували шляхи взаємодії ветерана з державними та місцевими органами в різних типах громад, оскільки механізми роботи та наявність установ можуть суттєво відрізнятися. Ми відібрали найбільш поширені запити та на їх основі вибудували маршрути: з яких питань куди звертатися та у якій послідовності.

До основних блоків запитів, які стали базою для побудови навігатора, увійшли:

  • Отримання інформації та консультації
  • Оформлення статусів, пільг, гарантій та виплат, зокрема: статусів УБД та осіб з інвалідністю внаслідок війни, пенсії, одноразової грошової допомоги 
  • Соціальні послуги
  • Охорона здоровʼя: направлення на МСЕК, проходження ВЛК, протезування, допоміжні засоби реабілітації
  • Працевлаштування та навчання
  • Безпека: юридичні консультації, взаємодія з правоохоронними органами

В результаті створили сервісні навігатори для чотирьох різних типів громад:

  • старостинський округ
  • сільська та селищна громади
  • міська громада
  • місто-обласний центр

Важливо розуміти, що механізми роботи в різних громадах на практиці можуть відрізнятися. Наявні установи, локальні процеси та додаткові місцеві гарантії не уніфіковані. Тому сервісний навігатор має типові схеми, які окреслюють базову логіку маршруту, але вони не є універсальними. У багатьох громадах є винятки, додаткові гарантії або алгоритм звернення може бути інший.

Щоб максимально точно та якісно сформувати шлях отримання ветераном певних послуг чи гарантій потрібно розробляти маршрут індивідуально – з урахуванням особливостей конкретної громади.


Як створити сервісний навігатор для своєї громади

Крок 1. Визначте тип своєї громади (старостинський орган, сільська чи селищна ТГ, міська ТГ, обласний центр).

Щоб зорієнтуватися по структурі, використовуйте сервісні навігатори “Принципу”. На сайті ви знайдете схему і довідник під кожен тип громади. 

Крок 2. Зберіть інформацію про наявні у себе в громаді гарантії. 

Для цього можна використовувати офіційний сайт громади та її сторінки у соцмережах, офіційні відкриті дані, місцеві та обласні програми підтримки ветеранів.

Як зібрати такі дані:

  • знайти контакти органів чи конкретних людей, які займаються ветеранськими питаннями
  • визначити алгоритми отримання кожної послуги та гарантії 
  • провести консультації з представниками органів місцевого самоврядування, фахівцями із супроводу ветеранів (якщо такі є), громадськими організаціями

Крок 3. Подайте запит на отримання інформації до місцевої та обласної ради (строк розгляду – 5 робочих днів):

  • якщо відсутні якісь дані про ветеранські гарантії та алгоритми їх отримання 
  • щоб уточнити та перевірити вже знайдену інформацію
  • щоб додатково дізнатися про місцеві та регіональні програми підтримки ветеранів (умови, контакти, порядок звернення)

Крок 4. Обовʼязково перевірте актуальність зібраних даних. 

Переконайтеся, що номери телефонів, години прийому та відповідальні особи, про яких ви дізналися — є дійсними. 

Крок 5. Оформіть довідник.

Узагальніть усі дані, які вам вдалося зібрати, та оформіть їх у структурований, стислий і логічний документ відповідно до структури Сервісного навігатора на сайті “Принципу”.

Такий навігатор може створити будь-хто з громади, зокрема ветеран, представник органу місцевого самоврядування чи місцева громадська організація.

Автор: Анна Пашкіна, юристка Правозахисного центру для військовослужбовців “Принцип”.