Прем’єр-міністр Микола Азаров на початку року пояснив поганий сучасний стан доріг зимами з аномально частими перепадами температур, що знищують дорожнє полотно. І ще на брак коштів для якісного ремонту. При чому, зима, що минула зруйнувала як старі дороги, так і відремонтовані до Євро-2012. auto.bigmir.net
Які ж складові ціни українських доріг? По-перше, це корупція: експерти вважають, що корупційна складова різних видів дорожніх робіт унаслідок завищення цін на матеріали, проведення фіктивних робіт та зниження якості робіт складає від 50% до 70%.
Приклади корупції на дорогах:
• в Черкаській обл. – 320 тис грн. отримано депутатом за прийом формально виконаних робіт (auto.bigmir.net)
• Кримавтодор перерахував 44 млн грн. на рахунки фіктивних фірм, що займаються будівництвом та ремонтом доріг. (http://korrespondent.net)
• директор ДП «Київське обласне дорожнє управління» здійснив закупівлю солі технічної за завищеними цінами, чим спричинив збитки державним інтересам на суму понад 1 млн. грн.
• У 2012 році в автодорожній сфері було порушено 37 кримінальних справ. Зокрема, 11 млрд грн на ремонт і будівництво доріг на тендерах вкрадено 114 млн (тиждень.ua)
• фірма сина екс-глави облавтодору Дніпропетровщини отримала майже 7 млн грн з держбюджету за ремонт вулиці довжиною 750 метрів у Дніпропетровську. tyzhden.ua
• опитані виданням Тиждень представники будкомпаній розповіли, що «вартість входження» в той чи інший проект із будівництва чи ремонту дороги може сягати 50% вартості робіт у вигляді хабара. Фірми-виконавці компенсують «відкати» за рахунок завищених цін на будівельні матеріали, погоджених із відповідними людьми, виконання фіктивних робіт тощо. Наявні ж ГОСТи і вимоги дають змогу маніпулювати якістю, зокрема знижувати її «за домовленістю сторін».
Завищення ціни на будування доріг:
У самому Львові 2012 року озвучували ціну 10–18 млн грн/км двосмугової дороги залежно від її розміру та специфіки. Для порівняння: будівництво чотирисмугової Route 228 у американському штаті Вірджинія коштувало $3,66 млн/км, нова шведська Road 40 Dallebo – Hester обійшлася в $2,35 млн/км.
Другою вагомою складовою в ціні українських доріг закладені людські втрати та ДТП.
Згідно дослідженням Світового банку у 2010 році рівень смертності на 100 тис жителів в країнах колишнього СРСР в 5 разів перевищує аналогічний показник в країнах Європи. Статистика говорить, що на дорогах, як правило, гинуть люди віком від 15 до 44 років.
Щорічно Україна витрачає близько 5 млрд. доларів на обслуговування доріг, функціонування структур, лікування людей, що отримали травми, для відшкодування страховок. Втрата більше ніж 20 тис. молодих, здорових людей, - це серйозний удар по економіці країни.
Згідно незалежних міжнародних досліджень Україна займає четверте місце в Європі за рівнем смертності в ДТП і одне з перших – за смертністю пішоходів. (business.ua)
Третім компонентом є витрати пересічних водіїв на ремонт автомобілів через розбиті дороги. Зараз СТО отримують в 5 разів більше замовлень, ніж раніше.
Крім цього, через жахливу якість дорожнього покриття наша країна катастрофічно втрачає вантажопасажирський транзитний потенціал. Зараз вантажі великих західних транспортних компаній йдуть на Казахстан через Білорусь і Росію, де дороги незрівнянно кращі. (Golos.ua)
Отже, українські дороги – дороге задоволення для держави, враховуючи всі її грошові еквіваленти. Але є складові, які неможливо виміряти – втрата транзитного потенціалу і особливо людські жертви. Це те, чому неможливо зарадити ніякими кредитами, адже люди – потенційна рушійна сила створення ВВП в країні. Тому такий компонент неможливо коректно оцінити. Таким чином українські дороги фактично безцінні.
Анна Шевченко, студентка Київської Школи Економіки