Наслідки введення в дію закону про утилізаційний збір

З 1 вересня 2013 року в Україні набув чинності закон, який передбачає сплату збору за утилізацію авто («екологічний» податок) у розмірі від 5,5 тис. грн. Відповідно до нових змін розмір податку для конкретного авто розраховується з урахуванням базових ставок і коригуючих коефіцієнтів, об’єму двигуна та залежно від того, новий транспортний засіб чи старий.

Фото: dumskaya.net

Податок на утилізацію оплачують всі без винятку імпортери і виробники транспортних засобів, за винятком вітчизняного виробника автомобілів, які мають повний цикл виробництва, таких як «Укравто» і «Богдан». Передбачалося, що надходження від збору становитимуть до 2,5 млрд. гривень щороку. Близько 70% цих коштів мало бути спрямовано на будівництво спеціальних утилізаційних центрів, а натомість, - це ще один механізм вилучення коштів з громадян України.

Утилізаційний збір сильно вдарив по бюджету не тільки іноземних виробників, а також вітчизняних виробників. З початку осені автомобільний ринок України скоротився майже вдвічі, а вартість авто підвищилася на декілька тисяч доларів. В жовтні місяці було реалізовано на 23 % менше авто ніж в жовтні 2012 року, а в листопаді на 3 % менше відносно жовтня 2013 року та на 18 % відносно листопада 2012 року.

Причин по яким попит на автомобілі впав з осені, як мінімум три. По-перше, у серпні спостерігався значний автомобільний бум. Люди масово атакували автосалони, щоб встигнути придбати автомобілі до введення утилізаційного збору. По-друге, це великі труднощі з регістрацією і оформленням документів в ДАІ. По-третє, самі виробники закликали покупців придбати машини якомога скоріше, заманюючи розпродажами «до утилізаційних» запасів. І нарешті, люди просто чекають, коли відмінять закон про утилізаційний збір і ціни на авто зменшаться.

Після введення в дію закону значно підвищився попит на б/у автомобілі (на 60 % порівняно з 2012 роком) на внутрішньому ринку, у той час як продажі на первинному ринку ввезених авто падають у зв’язку з підвищенням ціни. Пов`язано це з тим, що більшість б/у автомобілів вже розмитнені. Але, б/у автомобілі теж оподатковуються і, крім того, невелика кількість банків готові надавати кредити на автомобілі з великим пробігом. Тому не можна однозначно сказати, що ринок вторинних автомобілів буде і далі рости.

Система утилізації в розвинутих країнах працює вже досить давно і досить успішно. В результаті цього створена ціла галузь, підприємства якої приносять прибуток, а також створюють додаткові робочі місця. Крім того, сам утилізаційний збір є досить незначним і становить близько 100 євро для Німеччини та Японії, 35 євро для Нідерландів.

Відміна утилізаційного збору була однією з вимог для підписання асоціації з ЄС. Але враховуючи нинішню ситуацію в Україні, утилізаційний збір не є на разі головною проблемою країни.

Олександра Ісаченко,

студентка Київської Школи Економіки.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram