Теза про напівпорожню та наполовину повну склянку справдилася і цього разу. З одного боку, Україна (+5 місць) у цьому році попрацювала краще за усіх наших сусідів: Польщі (-6), Рф (+4), Білорусі (+1), Молдови (-3), Румунії (-7), Угорщини (-5) та Словенії (-3). Ба більше - серед країн ЄС краще, ніж у нас, зростання лише у Бельгії (+7).
З іншого боку, усі наші сусіди все ще знаходяться вище за нас у рейтингу, а для того, щоб досягти показників Грузії (6-е місце у світі), нам потрібно рівнятися на темпи не європейцв, а азійських лідерів: Китай (+ 32 місця) або ж Індія (+23 місця).
Склянка видається ще більш порожньою, якщо детальніше поглянути на складники нашого успіху.
Міжнародна торгівля:
Ми зросли аж на 41 позицію (з 119 до 78). Це стало сюрпризом, оскільки у цій сфері була проведена лише одна невелика реформа (виключення автозапчастин з переліку товарів військового призначення), яка не могла мати такий ефект. Загадка вибухового росту виявилася простою – укладачі рейтингу дійшли висновку, що наші минулорічні показники були помилковими і у реальності експортери та імпортери витрачали менше часу та коштів на перетин кордону. Тому зростання у компоненті – це не стільки реформа, скільки визнання того, що і до реформи все було не так вже і погано.
Захист міноритарних акціонерів:
Аналогічна історія. Реформу провели невеличку (зобов’язали відображати інформацію про угоди із заінтересованістю у річній звітності акціонерних товариств), однак отримали не один бал, а два і тому зросли аж на 9 місць (з 81 на 72). Причина появи другого балу – укладачі рейтингу визнали можливість створення комітету з аудиту у акціонерних товариствах, тобто врахували реформу, проведену кілька років тому.
Врегулювання неплатоспроможності:
Виросли на 4 місця (з 149 до 145). І знову причина не яка-небудь цьогорічна реформа, а коригування минулорічних даних. Укладачі рейтингу визнали, що продаж істотних активів боржника потребує згоди кредиторів. І не питайте, що таке «істотні активи» і хто такі ці кредитори, згода яких потрібна – не знаю, питання оціночне.
Одержання дозволів на будівництво:
Найбуремніший та найцікавіший компонент. Нам зробили «драконівські» коригування, погіршивши усі ключові показники минулих періодів. Якби уряд (МЕРТ та Мінрегіонбуд) нічого не зробив цього року, нас очікувало б падіння з 35 до 129 місця за цим компонентом. На щастя, кілька реформ (виключення необхідності отримувати вихідні дані для проектування у ДСНС і вимога наявності вищої освіти для проектантів та інженерів технагляду) дали змогу не тільки втриматися на минулорічному місці, а навіть зрости на 5 місць (з 35 до 30).
Створення підприємства:
Нічого не зробили, тому впали у рейтингу на 4 місця (з 52 на 56).
Сплата податків:
Нічого не зробили, тому впали на 9 місць (з 43 на 54).
Реєстрація власності:
Впали на 1 місце (з 64 на 63). Правда тут реформу Мін'юст провів, виключивши необхідність проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки для нотаріального посвідчення угоди купівлі-продажу між юридичними особами. Але не імплементацію не вистачило кількох тижнів. Сподіваємося врахують наступного року.
Приєднання до електромережі:
Нічого не зробили, тому впали на 7 місць (з 128 на 135).
Одержання кредиту:
Нічого не зробили, тому впали на 3 місця (з 29 на 32).
Примусове виконання контрактів:
Єдина «чиста» перемога. Реформа господарського судочинства (нова редакція ГПК) спричинила зростання на 25 місць (з 82 до 57). Коригувань даних не було.
Ну і, нарешті, найкрутіший результат - Україна залишилася на другому місці у світі за темпами зростання показників у рейтингу. Якщо не вірите – зайдіть на сайт doingbusiness.org, знайдіть історичні показники distance to frontier і порахуйте на калькуляторі, як вони змінилися для кожної з 190 країн. На жаль, дані є тільки починаючи з 2009 року (до цього їх не рахували), а тому оцінити можемо лише темпи останніх 9 років.
Проте цьогорічні +5 пунктів - це занадто мало для потенціалу та амбіцій, які має Україна. Ми можемо стати глобальним лідером за темпами зростання та увійти у ТОП-50 рейтингу уже у найближчі рік-два. Для цього потрібно нарешті відійти від латання дірок у останній момент та ухвалити законопроект №8124.
Дуже сподіваємось, що українські депутати таки знайдуть час на розгляд законопроекту, адже підрахунок наступного рейтингу Doing Business розпочнеться вже через 6 місяців. Час пішов.
«Думки, висловлені в цій публікації відображають винятково точку зору автора та не обов’язково збігаються з позицією інституцій, що підтримують BRDO».