Отже, почну із соціально-болісної теми, а саме тарифів. Тема не тільки соціальна, але й багато в чому політична, виходячи з того, що на ній фундаментує свій зростаючий рейтинг одна опозиційна політикантка. При цьому, вона використовує небезпечну синергію двох складових. А саме, профспілок, невдоволених низьким рівнем оплати праці на фоні зростаючих протягом останніх років цін та девальвації. А також приведення цін на житлово-комунальні послуги до рівня їх імпортних паритетів, за відсутності аналогічних дій в системі трудової винагороди.
Зазначена суміш може сколихнути суспільний та політичний простір в короткостроковій перспективі. За великим рахунком, Вона розуміє, що якщо цього не зробити в поточному році, то рівень наростаючого невдоволення поступово згасатиме і матеріалізувати свої відсотки в багнети у подальшому буде вельми складно.
Повернемось до змісту перетворень, які будуть реалізовані в прийдешні 2-3 місяці.
Соціальна та тарифна сфери
Так, міністерство фінансів зобов’язалось завершити перевірку одержувачів пенсій та соціальних допомог та прийняти рішення про припинення виплат неналежним отримувачам до кінця грудня 2016 року, а також скоротить адміністративні витрати фондів соціального страхування.
Для того, щоб гарантувати, що тарифи забезпечують повне відшкодування витрат, до кінця жовтня 2016 року буде переглянута постанова КМУ №758, якою затверджено «Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу».
Зазначений перегляд передбачає запровадження тимчасового механізму регулювання (перегляду) роздрібних тарифів на газ і на опалення на щоквартальній основі, якщо тарифи відхиляються на 10 або більше відсотків від повного, з точки зору витрат (компенсації), рівня відновлення (на основі паритету імпорту). Зазначений пункт програми є новим структурним маяком.
Отже, якщо ціни, які вказано сьогодні в постанові КМУ 758, попри те, що вони встановлені до кінця березня 2017 року (мова йде про ціну за якою Нафтогаз викуповує природний газ в Укргазвидобування, а також про ціну за якою НАК зобов’язанй постачати газ теплогенеруючим підприємствам для виробництва тепла та гарячої води для домогосподарств), не покриватимуть імпортний паритет вартості природного газу більше ніж на 10 %, їх буде переглянуто до кінця жовтня поточного року, в сторону, ясна річ, зростання.
В меморандумі зазначається, що перше коригування цін, у разі необхідності, почне діяти з січня 2017 року, а взагалі проміжне коригування матиме місце до повної лібералізації тарифів, яке відбудеться не пізніше 1 квітня 2017.
Аналогічним чином, щоквартально здійснюватиметься регулювати цін на природний газ для побутових споживачів, починаючи 1 жовтня 2016, щоб забезпечити, її відповідність цінам імпорту.
З метою сприяння повній лібералізації тарифів на газ, надалі будуть вноситись зміни до Постанови КМУ 758 із тим, щоб тарифи на транспортування і розподіл газу були відокремлені від вартості газу як товару.
Крім цього, монетизація субсидій повинна бути реалізованою до кінця березня 2017 року, з тим, щоб сприяти енергоефективності, а також для того, щоб приватні трейдери мали можливість конкурувати з НАКом в питанні постачання природного газу населенню.
Таким чином, можна припустити, що тарифи на транспортування та розподіл будуть виділені із тарифу на природний газ та встановлені на фіксованому рівні для всіх споживачів. За таких умов, єдиною складовою, яка до кінця поточного опалювального сезону даватиме перевагу Нафтогазу над іншими трейдерами буде саме закупівельна ціна газу українського видобутку.
Починаючи з квітня 2017 року, ця ціна вже не буде регулюватись постановою Кабміну, а буде встановлюватись ринковим шляхом, виходячи з вартості імпорту та балансу попиту та пропозиції. Глобально, це свідчитиме про те, що в Україні почав функціонувати ринок природного газу, а для кожного домогосподарства це означатиме зростання тарифу на газ, тепло, гарячу воду, як наслідок, для того, щоб скоротити витрати, доведеться оптимізовувати споживання, оскільки вже не буде відверто соціальної ціни чи пільгової, буде у всіх постачальників плюс-мінус одна ціна, оскільки не буде різниці національного видобутку газ чи імпортований, це буде просто товар, загалом це і було метою 3-х річної реформи.
Коротко про пенсійну реформу. В документі зазначається, що для того, щоб зменшити дуже високий дефіцит пенсійного фонду, що ставить під загрозу життєздатність оплати, поліпшити справедливість і здатність забезпечити адекватні пенсії протягом довгого часу, Україна до кінця грудня 2016 року зобов’язується прийняти законодавство (новий структурний маяк) щодо:
— поступового регулювання законом пенсійного віку і ще більше скоротити масштаби раннього виходу на пенсію;
— посилити критерії прийнятності для мінімальної пенсії;
— консолідувати пенсійне законодавство, яке в даний час складається з близько двох десятків законів, а також забезпечити єдиний принцип пенсійного забезпечення без привілеїв для будь-якої професії (за винятком військових);
— розширити базу для внесків у систему соціального забезпечення;
— забезпечення справедливого податкового режиму пенсій;
— стимулювати вигодонабувачів здійнювати більші відрахування, а також заохочувати деклараування фактичні доходів.
Крім того, заплановано виділення різних категоріальних надбавок з трудових пенсій та їх фінансування не за рахунок Пенсійного фонду, а за рахунок бюджету.
Поки всі вищевказані заходи не були прийняті, і пенсійна система функціонуватиме на стійкій основі, Україна утримуватиметься від введення другого рівня пенсійної системи.
Говорячи доступною мовою, до кінця року Парламент повинен прийняти кодифікований документ, який міститиме критерії, період та алгоритм впровадження та функціонування накопичувальної системи пенсійного забезпечення. Беззаперечно цей документ міститиме положення про збільшення граничного віку виходу на пенсію, втім, це підвищення здійснюватиметься поступово протягом тривалого періоду часу.
Оподаткування пенсій видозмінять, у тому ж числі, для того, щоб поповнити Пенсійний та інші соціальні фонди. Це вбачається із того, що Пенсійний фонд, який сьогодні базується на солідарній системі, так само солідарно забезпечуватиме виплату умовного-справедливого розміру пенсії, яка оподатковуватись не буде.
В той самий час, спецпенсії, складатимуться, умовно, із двох складових: перша — та, що справедлива та виплачується Пенсійним фондом і не оподатковується; друга — надбавка (ймовірно з фонду оплати праці відомств, в яких та чи інша особа працювала до припинення трудової діяльності), яка виплачується за рахунок бюджету. Цілком вірогідно, що саме друга складова буде оподатковуватись. При цьому, якщо сьогодні ця додаткова частина також виплачується через Пенсійний фонд, то переведення процедури її нарахування напряму з бюджету, дозволить у статистичній звітності говорити про зменшення дефіциту Пенсійного фонду.
І на сам кінець про Податкову реформу, яка, повірте, не обмежується затвердженим Кабміном цього тижня антикорупційним пакетом змін до Податкового кодексу України.
Зобов’язань, які взяла на себе Україна, свідчать про те, що в цьому році ми ще неодноразово говоритимимемо про податкову реформу в різних її аспектах.
Потрібно віддати належне міністру Данилюку, він підійшов до вирішення питання протистояння з ДФС системно, залучивши на свою сторону основного кредитора України та зафіксував етапи реформи в офіційному документі, дотримання якого є запорукою отримання чергових траншів.
Від так, Парламент або прийме Закони, направлені на зміни фіскальної служби, або буде пояснювати виборцям, чому в Україну не приходять інвестиції та чому кредитори не виділяють чергові макрофінансові позики.
Виділю основні положення, які важливі для розуміння подальших процесів перетворення.
Так, Україна констатувала, що податкова амністія має шкідливий вплив на дотримання податкового законодавства.
У зв’язку з чим, якщо в період дії програми співпраці з МВФ, проводитимуться податкові реформи (а вони проводяться), які міститимуть елементи такого явища як податкова амністія, вони узгоджуватимуться з співробітниками МВФ, з тим, щоб уникнути негативного впливу на дотримання податкового законодавства і та боротьбу з корупцією.
Таким чином, доки не буде досягнуто успіхів у реформуванні ДФС, з тим щоб вона могла впливати позитивно на виявлення незадекларованих доходів та забезпечити дотримання податкового законодавства, жоден вид податкової амністії застосованим не буде.
Прощення податкових зобов'язань буде застосовуватися тільки до незадекларованих або не у повній мірі легалізованих, але законно отриманих доходів або активів.
Більш конкретно, подальші зусилля щодо зміцнення податкової адміністрації будуть зосереджені на наступних сферах:
— об'єднати податкове та митне адміністрування в єдину юридичну особу, щоб скористатися перевагами синергії, відповідний законопроект парламент повинен прийняти до кінця грудня 2016 роки (новий структурний контрольний маяк).
Як завіряють підписанти, структури реформованого податкового та митного адміністрування повністю сумісні один з одним, відповідне злиття за функціональними лініями повинне відбутись до кінця грудня 2016 року.
— далі, гарантується розпуск податкову міліцію. У консультаціях з персоналом МВФ до кінця жовтня 2016 року повинна бути створена нова цивільна служба, з новими співробітниками, при Міністерстві фінансів.
Зазначена служба нестиме відповідальність за розслідування фінансових і економічних злочинів проти держави, в тому числі злочинів, пов'язаних з оподаткуванням.
При цьому підкреслюється ліквідації ролі інших державних органів у цій сфері (тобто мова йде про виключну компетенцію), але обіцяють не обмежувати підслідності НАБУ.
В той самий час, Мінфін планує після завершення реформи ДФС, розглянути питання про передачу функції розслідування службі в структурі ДФС.
Тобто, орган, який прийде на зміну податковій міліції, підпорядковуватиметься безпосередньо Мінфіну не постійно, а тільки до того часу, доки не завершиться реформування ДФС, після чого, можливо, буде повернутий до її структури.
Інші цікавинки:
— Мінфін та Кабмін завершують розроблення проекту закону, який буде встановлювати критерії для ідентифікації High Net Worth осіб (мільйонерів) (мова йде про осіб, обсяг інвестиційних активів яких перевищую певну межу).
Приведення їх діяльності у рамки нової програми аудиту, а також забезпечить ДВФ належними інструментами, в тому числі, можливістю доступу до банківських відомостей та рахунків таких осіб, для виявлення несумлінних платників податків.
Дане питання краще розтлумачать інвестиційні банкіри, однак, якщо поверхово, то окремим питанням реформування податкової стане напрямок аудиту, перевірок діяльності осіб із значними статками, їх інвестиційної діяльності на фондових ринках та ринках цінних паперів.
— Важливий та цікавий пункт.
Створено новий підрозділ внутрішніх розслідувань в ДФС, який у співпраці з іншими державними органами буде оцінювати ризики, аналізувати річні звіти активів високопосадовців ДВС, і проводитиме розслідування в рамках зусиль з боротьби з корупцією.
Ця діяльність буде перебувати під контролем недавно створеної групи незалежних експертів, яка забезпечуватиме публікування результатів їх роботи з моніторингу на щорічній основі.
Схоже лондонську квартиру очільника ДФС йому ще пригадають. Загалом, така собі внутрішня безпека підпорядкована мінфіну, об’єктами перевірки якої буде керівний склад ДФС. Цікаво буде ознайомитись з першим звітом про результати діяльності цього підрозділу.
— З метою мінімізації можливих витоків доходів в результаті слабких місць на кордоні, в транзитних і внутрішніх митних об'єктах, будуть ініціюватись перевірки із залученням третіх, сторінніх осіб, принаймні, на трьох найбільших пунктах перетину кордону і внутрішніх пропускних пунктах на кінець грудня 2016 року.
— Робота з оцінки бюджетних ризиків. Створено міжвідомчу робочу групу з удосконалення методології оцінки бюджетних ризиків. У цьому контексті визначено список з 10 державних підприємств, що представляють найбільші фінансові ризики, які будуть підлягати реструктуризації. Крім того, в консультації з персоналом МВФ, розроблено шаблони звітності з метою опрацювання та обліку заборгованостей ДП.
Крім цього, буде створено фінансовий блок управління ризиками в Міністерстві фінансів. За допомогою цього блоку, Міністерство фінансів здійснюватиме моніторинг та аналіз бюджетних ризиків (управління спеціальними операціями) та використовуватиме ці дані для підготовки бюджету і передбачення очікуваного фінансового впливу на бюджет. Новий блок відповідатиме тільки за моніторинг та аналіз і не впливатиме на управління державними підприємствами та не здійснюватиме додаткових контрольних функцій.
Після того, буде підготований всеосяжний звіт про фінансові ризики, які будуть включені в бюджетну документацію і опубліковані на сайті Міністерства фінансів. В подальшому цей аналіз буде поширений на інші фінансові ризики, а не тільки на пов’язані з ДП, такі як загальні макроекономічні ризики і ризики цін на сировинні товари.
Підведемо підсумки очікуваної податкової парламентських жовтня/листопаду/грудня 2016 року:
— зміни до ПК, які вносились разом з бюджетом на 2017 рік;
— антикорупційні зміни до ПК (питання єдиного реєстру відшкодування ПДВ, якщо хтось не пригадує, виникало і минулого року при прийнятті бюджету, і голосування по кошторису пройшло саме тоді коли реєстрів впровадили саме два);
— законопроект про об’єднання митниці та ДФС, початок конкурсів на заміщення посад;
— законопроект про фінансову (фіскальну поліцію), із звуженням підслідності інших органів в протидії злочинам у сфері економіки (МВС та СБ будуть у захваті);
— система внутрішнього контролю за чистотою помислів та доходів керівництва ДФС;
— перевірки митниць залучиними сторонніми особами;
— запровадження системи оцінки ризиків підприємств державного сектору;
— кодифікований закон з питань пенсійного забезпечення.
Якщо Верховна рада проголосує ці документи, ймовірно, це будуть найпродуктивніші три місяці за всю історію її існування. Втім, жити ілюзіями невдячна справа, тим паче в Україні.
Меморандум з МВФ: До чого готуватися людині?