Українське суспільство дозріло до розуміння, що Президент у парламентсько-президентській республіці має обмежене коло призначень. Міністри оборони і закордонних справ, глави Нацбанку і Служби безпеки, Генеральний прокурор – ключові особи у реалізації конституційних повноважень очільника держави як відповідального за дипломатію і безпеку країни. Проте функція політичного лідерства, яку більшість громадян сприймають як основну функцію інституту президентства, дозволяє призначати Уповноважених Президента з різних, часто міжсекторальних, питань.
У часи війни і дезінтеграції окупованих територій для України критично важливий шостий член команди будь-якого кандидата - Уповноважений Президента, що опікувався б проблематикою людей з непідконтрольних територій та безпосередньо в зоні конфлікту. І окрім персоналій, надзвичайно важлива архітектура діяльності такої інституції.
1. Інституційна трансформація
На сьогодні вже існує посада Уповноваженого Президента з мирного врегулювання конфлікту в Донецькій і Луганській областях. Проте попередні п’ять років показали, що діяльність уповноваженого зосереджувалася як на зовнішньому, так і на внутрішньополітичному полі. На жаль, такий функціональний мікс не приніс Україні значних перемог ані в рамках робочих груп у Мінському процесі, ані у розв’язанні ключових проблем, наприклад, внутрішньо переселених осіб. Більш ефективним у цій ситуації було б чітке розмежування дипломатичних і внутрішньополітичних зусиль для повернення окупованих територій. І якщо перше - зона відповідальності міністра закордонних справ, то фокусування президентського уповноваженого на проблемах in situ здатно значно прискорити їх розв’язання
2. Міжсекторальна взаємодія
Сьогодні в президентського уповноваженого з питань окупованих територій існує більша потреба бути комунікатором і медіатором між різними відомствами та громадськими інституціями, ніж проводити регулярні моніторингові візити на Донеччину чи Луганщину. Наприклад, важливий для реалізації виборчих прав ВПО законопроект №6240, який отримав одностайне схвалення експертів та іноземних партнерів, загубився десь у коридорах парламенту, а проект модернізованих правил перетину лінії розмежування конфлікту взагалі похований десь посередині прірви між СБУ та профільними міністерствами.
3. Драйвер, а не ментор
Уповноважений Президента з реінтеграції окупованих територій має бути каталізатором розв’язання наявної внутрішньої проблематики, яка викликана агресією та окупацією. Можна чекати поки експертне середовище сформує модальності перехідного правосуддя чи нові формати діяльності військово-цивільних адміністрацій, але без проактивної позиції владного суб’єкту пропозиції громадянського суспільства залишаться без належної уваги. Більш того, фрустрація громадськості у питаннях окупованих територій зараз викликана як раз менторською позицією і пасивністю владних структур різного рівня. Сьогодні координація цих структур життєво важлива для позитивної динаміки у вирішенні проблем ВПО, налагодженні державних сервісів для громадян з окупації, нормалізації роботи КПВВ на лінії розмежування та деполітизації роботи військово-цивільних адміністрацій
4. Заглибленість і зв'язки
Головними критеріями до безпосередньо персони президентського уповноваженого з реінтеграції має стати заглибленість у проблематику і наявність стратегії її вирішення, а не партійність чи особиста лояльність до очільника держави. В складний для країни час такий шостий член команди будь-якого кандидата в Президенти України – не ще один піарник, а політичний євангеліст, що має широке коло сталих зв'язків з експертним середовищем і здатний просувати позитивний порядок денний для повернення окупованих територій.
Проте, задачі будь-якої уповноваженої особи, що займається проблемами Криму і Донбасу, значно ширші за деокупацію чи реінтеграцію територій. Зміцнити громадську довіру, закласти фундамент реальної політики національної єдності, надихнути мільйони українців спільно боротися за повернення додому наших громадян з окупації - ось стратегічна мета такого уповноваженого. З рештою, як і кожного члена команди нового Президента