У сформованих в Україні умовах термінова концесія всіх підприємств, як планує президент Зеленський, - невигідний для країни і небезпечний маневр, вважає директор Інституту розвитку економіки України Олександр Гончаров.
Про це пише "Укррудпром".
За його словами, сьогодні склалася ситуація, коли олігархи хотіли б нової редакції скандального Закону "Про концесії", а "зелена" команда готова подарувати їм це як демонстрацію електоратові своєї ефективності.
"Об'єдналися інтереси обох сторін. З одного боку є олігархи, а з іншого - команда "Слуги народу", яка хоче показати свою діяльність. Тут таке поєднання - одні хочуть у комерційних інтересах отримати цей закон, інші хочуть показати виборцям надзвичайно високу продуктивність своєї роботи", - пояснив експерт.
У таких умовах, на думку фахівців, з'являється високий ризик втрати стратегічно важливих для України підприємств, які опиняться в приватних руках на вкрай невигідних для країни умовах. За словами економіста Віктора Скрашевського, в новій редакції Закону "Про концесії" необхідно передбачити спеціальні "запобіжники", які унеможливлять швидкий і непомітний перехід робочих і прибуткових підприємств у приватне володіння.
"Про цей ризик не втомлюються говорити. Необхідно все дуже чітко прописати - хто за що відповідальний. У договорах самої концесії. Але тут уже виникає інше питання. А як це буде контролюватися? Чи буде невідворотність покарання за порушення цих договорів", - сказав Скрашевський.
Експерти вважають, що гарантованим запобіжником від перетворення концесії на "дерибан" залишків держвласності може бути законодавчий поділ на концесію об'єктів "green field" (будівництво з нуля) і окремо - концесію робочих підприємств, які приносять прибуток держбюджету.
"Кажуть, якщо підприємство державне, то йому каюк. Ні! Якщо там кваліфіковані люди, якщо немає корупційних схем, усе буде відмінно працювати. Візьмемо для прикладу морські порти. Ми з американськими фахівцями спілкувалися в рамках програми USAID "Трансформація фінансових ринків" - так от, вони впевнені, що немає привабливіших об'єктів, ніж наші морські порти. Це дуже важливі активи України", - підкреслив Гончаров.
Експерти впевнені, що концесія як інструмент вкрай важлива для України. Зокрема, для будівництва нових об'єктів, передусім автомобільних доріг та іншої інфраструктури. Новий Закон "Про концесії" може залучити в країну сотні мільйонів доларів інвестицій та прискорить економічне зростання в цілому завдяки появі нових інфраструктурних проектів. Однак при цьому дія закону не повинна поширюватися на побудовані раніше, робочі і прибуткові держпідприємства. Їх передача в концесію в українських реаліях перетвориться на схеми фактичної приватизації високоліквідних активів.
"Ви ж бачите, що з ОПЗ зробили - за копійки вже виставляють. Це не тому, що люди безграмотні. А тому, що за рахунок корупційних схем, за рахунок нарощування дебіторки роблять все, щоб той чи інший об'єкт дешевше віддати. Олігархи через своїх політиків, через свій менеджмент занижують вартість таких активів", - пояснив Гончаров.
Нагадаємо, президент України Володимир Зеленський заявив про термінове ухвалення нової редакції Закону "Про концесії", яка раніше викликала кілька хвиль скандалів у Верховній Раді і експертному середовищі. Документ охрестили корупційним і написаним під інтереси окремих олігархів. Зокрема, багато аналітиків вважають, що новий закон розроблено, щоб передати в приватні руки державні морські порти, які перераховують до держбюджету кілька мільярдів гривень щорічно. Незважаючи на те, що новий проєкт Закону "Про концесії" ще не прийнято, Кабмін запустив процес концесіонування портів "Ольвія" і ДП МТП "Херсон". Мінінфраструктури погодило також ТЕО концесії єдиного глибоководного порту "Південний".