Реформи «через коліно»

Фракції БПП та Народного фронту хочуть наділити Міністерство Внутрішніх Справ більшими повноваженнями ніж в часи Януковича. Оглянувши діяльність парламентарів за минулий тиждень можна помітити цікаву тенденцію до ігнорування якісної реформи міліції - органів внутрішніх справ і слабкі потуги до прийняття суспільно необхідних рішень.

Коаліцію розділив монстр МВС

21 травня парламент прийняв у І читанні два доленосні для всієї країни законопроекти про органи внутрішніх справ (№2561) та щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху (№2562).

Небезпека цих законопроектів у тому, що попри переіменування «міліції» в «поліцію» МВС залишає за міністром, як політичним суб’єктом, можливість безпосереднього керівництва всіма органами виконавчої влади в системі МВС, а відтак і можливості політичного переслідування. Закріплюють радянську модель управління органами внутрішніх справ, адже залишає представництва міністерства в кожному регіоні. Роблять Міністерство внутрішніх справ монстром, який слідкує за кожним із нас, дає можливість МВС вести 40 баз даних з інформацією про кожного з нас, а також безперешкодний доступу до всіх існуючих державних реєстрів. Строк адмінзатримання збільшується з 3 до 24 годин, тобто за суперечку з міліціонером (за КУпАПом – злісна непокора законній вимозі працівника міліції) або відмову розійтись з акції протесту, яка не подобається міліції, можна буде просидіти у відділку цілу добу.

Більшість із цих положень, запропонованих урядом Яценюка, не записано в Коаліційній угоді, а відтак і виникає широке поле для дискусії. Тому прийняття цих законопроектів переслідував розподіл думок щодо їх доцільності. Найбільшими лобістами прийняття «драконівських» законопроектів виявились Блок Петра Порошенка, Народний фронт та Радикальна партія на відміну від фракції Самопоміч, які не підтримали у повному складі законопроект №2561.

Не встигли депутати розглянути проект закону про сервісні послуги та сервісні центри Міністерства внутрішніх справ України (№2567), яким громадянам пропонуюється нав’язати додаткові послуги, наприклад: «разове користування тренувальною програмою, аналогічною програмою теоретичного іспиту на отримання права керування транспортним засобом»; «видача довідки про видачу посвідчення водія транспортного засобу», видача сумнозвісної довідки про несудимість. Також передбачається дозволити МВС самому встановлювати ціни на ці послуги. А крім можливості отримувати необхідні послуги в ЦНАПах, яких зараз в Україні близько 660, зобов’язати користуватись лише сервісними центрами МВС, яких планується 60 (при цьому ніяким чином не передбачено адміністративні та фінансові затрати на їх утворення, - В.Ш.).

Більше про небезпеки законопроектів від МВС можна прочитати у статті експерта РПР Марини Цапок.

Також вже третій пленарний тиждень народні депутати залишають в порядку денному законопроект щодо забезпечення рівних прав на здобуття вищої освіти №2335, який може внести зміни до процедури проведення ЗНО. Такі правки несуть ризики дискредитації ЗНО, а саме: замість формального порога успішності в 124 бали пропонується використати змістові пороги «склав/не склав» без зазначення системи конвертації показників минулих років; запровадження тесту загальної навчальної компетентності, який не є готовим до використання. Прийняття законопроекту ставить під загрозу якісне проведення ЗНО 2015 року, а також загальні здобутки запровадженої системи оцінювання.

Ложка меду в бочці дьогтю

Приємними сюрпризами виявилось прийняття у першому читанні 3-х законопроектів із вимог Реанімаційного пакету реформ, зокрема:

- проект закону про Державне бюро розслідувань (№2114), що стане першим кроком для утворення та діяльності Державного бюро розслідувань, головним завданням якого стане запобігання і протидія злочинам як найбільш небезпечним кримінальним правопорушенням. Законопроект найбільше був підтриманий фракціями Радикальної партії (90%) та Самопомочі (86%), що загалом дало 247 голосів «ЗА».

- законопроект щодо посилення гарантії дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб (№2166) пропонує врахувати частину рекомендацій ПАРЄ та удосконалити процедури обліку, реєстрації встановлені для внутрішньо переміщених осіб. Це зменшить бюрократичні перепони, що стоять на шляху до отримання особою статусу внутрішньо переміщеної особи. Найбільше законопроект підтримали фракції - Самопоміч та Батьківща, які віддали 76% та 73% свої голосів. Загалом законопроект отримав підтримку 242 депутатів усіх фракцій.

- проект закону із внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо розбудови інституційної спроможності Національного банку України (№2743) спрямований на виключення із Бюджетного кодексу України положень, які послаблюють фінансову незалежність Національного банку України та не відповідають взятим на себе Україною зобов’язанням за Меморандумом про економічну та фінансову політику. За прийняття у І читанні проголосували усі фракції, що дало підтримку законопроекту у 267 голосів.

Також було включено законопроект щодо посилення прозорості видобувних галузей в Україні (№2591), який може забезпечити можливість отримання фінансової інформації та інформації про господарську діяльність для підготовки Звіту відповідно до вимог Стандарту Ініціативи прозорості видобувних галузей (ІПВГ), створення сприятливого інвестиційного клімату, умов подолання корупції, ефективного конкурентного середовища.

Детальніше про законопроект можна почитати в інфографіці:

Довгий ящик реформ

У довгий ящик депутати намагаються відкласти інші вимоги активістів. Так було включено до порядку денного ряд законопроектів, однак вони перед днем голосування дивним чином або були виклюдені з нього, або просто ігнорувались через відсутність часу чи політичної волі. Так, зараз залишається відкладено 6 важливих законопроектів, що пропонувались експертами РПР на пленарному тижні 19-22 травня:

- Законопроект щодо приведення у відповідність з європейськими стандартами, забезпечення перехідного періоду реформування органів прокуратури і усунення неузгодженостей (№2404-1), який покликаний врегулювати проблеми призначення місцевих та регіональних прокуратур, формування органів прокурорського самоврядування, добору кадрів, а також забезпечить максимальну чисельність прокурорів на рівні 10000 осіб.

- Проект Закону про зміну системи регулювання економіки (№ 1069), який не було включено до порядку денного через відсутність висновків комітетів. Нагадаємо, що цей законопроект має на меті захистити споживачів та посприяти створенню умов для розвитку підприємництва в Україні.

- Законопроект щодо забезпечення відкритості та доступу до інформації про діяльність Верховної Ради України, її комітетів та народних депутатів України (№1591). Пропонується підвищити суспільну довіру до законодавчого органу країни шляхом розкриття інформації про помічників-консультантів народних депутатів, розмір коштів на оренду житла та винайм готелю, вільний доступ до засідань комітетів для журналістів та представників ЗМІ, оприлюднення протоколів та стенограм засідань.

- Законопроект щодо накладення стягнення на народного депутата за порушення вимог щодо особистого голосування (№1895), що змусить народних депутатів України виконувати вимоги Конституції України і особисто голосувати на засіданнях Верховної Ради України, також припинить практику фальсифікації народними депутатами результатів голосування на парламентських засіданнях.

- Проект Закону про Рахункову палату (№2072), який ставить за мету збільшити повноваження Рахункової палати та привести діяльність до європейських стандартів аудиту державних фінансів.

- Законопроект щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій (№2767) має на меті створити справедливу систему пенсійного забезпечення шляхом переходу на єдиний принцип нарахування пенсій. Передбачається призначення всіх видів пенсій за нормами єдиного закону, а також скасування спеціальних пенсій, крім спеціальних пенсій для військовослужбовців.

І на завершення, станом на 22 травня парламент прийняв 43 закони, запропоновані ініціативою та експертами Реанімаційного пакету реформ. Для детального ознайомлення із діяльністю ініціативи читайте Дорожню карту реформ 2015 року.

Віталій Шарлай Віталій Шарлай , Аналітик УНЦПД, експерт з аналізу державної політики ініціативи Реанімаційний Пакет Реформ
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook и Twitter