Незважаючи на ризики, пов’язані з вирощенням, зберіганням і транспортуванням такого делікатного продукту, у ягідний бізнес продовжують надходити інвестиції з інших галузей економіки.Наразі мова йде до монополізації ринку зберігання і переробки ягід, що змушує дрібних виробників шукати способів кооперації, концентрації виробництва.
Також конкурентними перевагами українських виробників, наприклад, на ринку ЄС, є швидкий термін доставки. Навіть незважаючи на високу конкуренцію у країнах ЄС, цей ринок є перспективним і вигідним через зростання попиту на здорове харчування в Європі і світі в цілому, та брак зайвих земель сільськогосподарського призначення у ЄС для збільшення сегменту під вирощування ягід.
Вирощування ягід в Україні стає реальним сектором АПК, який вже дає надходження до бюджету, формує нехай сезонну, але зайнятість населення і показує тенденції до щорічного приросту показників.
Так, наприклад, ягід свіжих, таких, як суниця, малина, ожина, лохина та інші, у 2014 році було експортовано з України 614 639 кг, що у грошовому еквіваленті склало 1 149 тисяч доларів США, у 2015-му – 1 387 513 кг на суму у 3 109 тисяч доларів США. У 2016-му цей показник уже зріс до 5 978 047 кг ягід різних видів, що дало 8 834 тисячі доларів США.
Основними споживачами українських ягід останнім часом став Євросоюз та сусідні країни. Ми експортуємо свіжі ягоди у Білорусь, Польщу, Нідерланди, Литву, Молдову, Велику Британію, і попит та географія країн невпинно зростає протягом останніх трьох років. Зараз успішно освоюються нові ринки – країни Близького Сходу, Катар, Об’єднані Арабські Емірати. Це змушує наших підприємців ретельніше працювати над логістикою і забезпеченням умов збереження і транспортування ягід, особливо свіжих. Аграрний потенціал України, наявність земельних ресурсів дозволяє говорити про реальність експансії українських ягід у перспективі, що не може нас не тішити у сенсі зростання надходжень до бюджету та збільшення робочих місць.
Суттєве зростання пропозиції й попиту демонструє експорт ягоди замороженої: суниця, малина, ожина та ін. Цей спосіб транспортування ягід дозволяє збільшувати географію поставок. Те, що наша продукція проходить ретельний харчовий контроль Євросоюзу та інших країн з високим рівнем вимог до якості їжі, не може нас не радувати.
У 2014 році наші виробники еспортували понад 20,9 мільйона кілограмів на суму 40,7 мільйона доларів США, у 2015-му – 30,2 мільйона кілограмів на суму 41,2 мільйона доларів, а в 2016-му експорт зріс уже до 41,1 мільйона кілограмів до 50,8 мільйонів доларів США.
Одним з найбільших імпортерів українських ягід є Польща, що, на перший погляд, може здаватися дивним, адже багато українців працюють на сезонних роботах зі збору ягід саме у Польщі. Очевидно, мова може йти про реекспорт та переробку українських ягід, наприклад, у джеми й подібну продукцію, що формує її додану вартість уже під польським маркуванням. Тут закладено великий резерв для українських виробників ягід, які розвивають вітчизняну переробку. Тут і розширення виробництва, і збільшення надходжень до бюджетів усіх рівнів.
Великий попит, і він постійно зростає, найперше у ЄС, на органічні технології вирощування ягід. Це відповідальна позиція, але природні умови України дозволяють успішно вирощувати екологічно чисті ягоди.
Пропоную до вашої уваги динаміку зростання експорту ягоди замороженої у країни Європи. Як я вже казав, лідером є Польща, Італія, Німеччина, Литва, Австрія та ін.
Переконаний, що у 2017 році, а ми вже спостерігаємо втішні тенденції, показники з експорту ягоди української на європейські та ринки, які з’являються, продемонструє відчутне зростання. Цей бізнес стає все інвестиційно привабливішим, репутація української ягідної продукції у світі постійно утверджується.
Сьогодні ми відслідковуємо зростання українського ВВП. Аграрно-промисловий комплекс залишається одним із драйверів цього поступу. Радує, що ягоди стають суттєвою складовою нашого аграрного експорту загалом, навіть відвойовуючи позиції у традиційних продуктів, що продаються за кордон: зерно, борошно, мед тощо.
Виробництво ягід в Україні за останні три роки успішно перейшло позначку у 130 тисяч тон, при цьому частка експорту, як я вже казав, постійно зростає.
Ніколи не сумнівався у високому бізнесовому потенціалі наших людей.