Оцінка наявного в розпорядженні проекту свідчить про таке.
Служба фінансових розслідувань це виконавчий орган, який напряму підпорядковується Президенту і до Уряду матиме дуже опосередковане відношення. Голова служби буде самостійно визначати структуру, штатну чисельність, права і обов’язки апарату, призначати заступників та усіх інших. Голову служби та порядок проходження служби в службі згідно з проектом затверджує Президент.
Що матиме право робити фінансова поліція?
Службі надається право здійснювати правоохоронну діяльність, слідчі дії, застосовувати заходи впливу і використовувати зброю, а також аналізувати, моніторити, перевіряти, контролювати процеси з державними коштами, з коштами фондів соціального захисту та усі кошти, з яких могли і можуть бути сплачені податки. При цьому представники служби матимуть право перевіряти, мати доступ практично до усіх приміщень у будь-який час, накладати адміністративні стягнення, визначати розмір завданих збитків, вилучати та знищувати матеріальні цінності, пропонувати зміну нормативних актів усіх органів виконавчої влади і, нарешті, інформувати Президента про результати розгляду пропозицій служби іншими органами влади.
Хуже всего будет, если новая структура, наделенная огромными полномочиями, станет не механизмом эффективного государственного контроля, а рычагом для давления на бизнес в интересах отдельной группы лиц
— Андрей Тарасов, юрист
Кого буде стосуватись робота служби? Усіх.
Одним напрямком роботи, однозначно не малим, буде робота з бізнесом, бізнесом різних розмірів. Зважаючи на можливості та підпорядкування фінансової поліції, основними "підопічними" служби будуть все ж великі підприємства.
Другим напрямком роботи служби будуть державні кошти, якими сьогодні розпоряджаються державні підприємства та органи влади. Тепер усі вони будуть під постійним наглядом і контролем «пильного ока з сильними руками» фінансової поліції.
І третій напрямок, найнеочікуваніший для багатьох керівників, це - боротьба з корупцією в органах влади. А саме - контроль за проведенням внутрішньої контрольно-ревізійної роботи в структурі міністерств та інших органів влади, право вимагати виконання рекомендацій служби різними органами влади та застосовувати санкції за невиконання. При цьому санкції можуть бути застосовані і Президентом, якому звітує та доповідає голова служби.
Не буду перераховувати усі права працівників служби, їх більше 30 розширених, ось тільки деякі з них: - перевіряти у громадян документи, які пов’язані з діяльністю служби; - викликати громадян, а в разі неявки без поважних причин - піддавати їх приводу; - затримувати на 24 години осіб, які виявили непокору законній вимозі представника служби; - входити безперешкодно в любий час доби на територію та в приміщення усіх юридичних осіб з метою припинення злочинів (навіть на митницю); - проводити планові та позапланові ревізії підприємств, установ, організацій усіх форм власності.
Все, що колись було в повноваженнях різних правоохоронних органів, органів контролю та нагляду, якщо цей проект буде прийнято, все у фінансової поліції буде.
І крім запропонованих прав та можливостей для цього є ще одна причина - умови роботи працівників служби. В проекті, в якому "забули" обмежити та регламентувати повноваження правоохоронців, в якому навіть вогнепальну зброю можна використовувати після попередження у формі приведення її в бойову готовність, забезпечено всі умови для працівників. Так, передбачено гарантії особистої безпеки працівника служби, його військовий облік під час служби, його присяга, його правове становище, його правовий захист, соціальний захист, державне страхування разом із виплатами в разі нещасного випадку, матеріальне та соціально-побутове забезпечення. І при цьому збитки, завдані службовими особами під час виконання обов’язків, компенсуються за рахунок держави.
Для чого створювати ТАКУ фінансову поліцію?
Виключно для продовження монополізації влади. Адже жодного кроку в напрямку позитивного реформування правоохоронних органів в проекті немає – не зменшується кількість слідчих органів, не розділяються повноваження, не конкретизуються процедурні питання. Навпаки, в одному органі пропонується зібрати усі можливі функції і сфери діяльності, що дозволить не тільки тиснути на бізнес, але й впливати на інші органи виконавчої влади. При цьому жодних дискусій щодо правомірності тих чи інших вимог не буде – повна централізація.