ГоловнаСвіт

Східне партнерство і Україна. Заява Європейської народної партії щодо Брюссельського саміту

Увага до саміту Східного партнерства, яке, по суті, не було спочатку і не стало наразі повноцінною організацією, а лише клубом країн, що очікують перед дверима ЄС своєї черги інтеграції до Євросоюзу, пояснюється поточними історичними паралелями. Адже саме з подібного саміту в листопаді 2013 року почалась новітня історія сучасної України: відмова Януковича підписувати Угоду про асоціацію на такій зустрічі дала старт подіям, що в результаті призвели до повернення до євроінтеграції і практичної реалізації реформ у цьому напрямку.

Прикметно, що в ті часи саме європейські країни переконували екс-президента України більше інтегруватися в ЄС. За 4 роки в цьому напрямку зроблено дуже багато, ще більше варто зробити, але курс Києва в Європу при цьому видається незворотним. Однак тепер уже в самому Євросоюзі, що зіштовхнувся з серйозними внутрішніми проблемами, настрої європолітиків змінились. Офіційний Брюссель не поспішає давати надмірні обіцянки країнам Східного партнерства в цілому і Україні зокрема.

При цьому, щоб остаточно не розчарувати українців, Києву посилаються позитивні сигнали рівнем нижче, а саме з боку окремих політичних сил ЄС. Як, наприклад, найбільшої Європейської народної партії. Не очікуючи офіційної декларації саміту СП, лідери ЄНП прийняли свою заяву щодо Брюссельського саміту. Нижче подаємо її повний текст.

Президент Європейської Ради Дональд Туск, Президент України Петро Порошенко та Президент Єврокомісії Жан-Клод Юнкер
під час саміту *Східне партнерство* в Брюсселі
Фото: EPA/UPG
Президент Європейської Ради Дональд Туск, Президент України Петро Порошенко та Президент Єврокомісії Жан-Клод Юнкер під час саміту *Східне партнерство* в Брюсселі

Базуючись на спільноті спільних цінностей та спільній відданості міжнародному праву і фундаментальним цінностям, а також базуючись на принципах, на яких заснований ЄС, а саме – миру, дружби, солідарності, відповідальності, процвітання, свободи, демократії, недискримінації осіб, які належать до національних меншин, поваги до різноманіття, верховенства права і людської гідності, лідери ЄНП Європейського Союзу та лідери країн СхП зустрілись в Брюсселі 23 листопада 2017 року та погодили таку заяву:

Досягнення та амбіції

Ми підкреслюємо, що шлях до зміцнення європейської безпеки, стабільності та процвітання, а також закріплення європейських цінностей та принципів в регіоні слід шукати за допомогою більш розвиненої, індивідуальної взаємодії з кожною країною; ми повинні посилити Східне партнерство відповідно до принципів диференціації, суворої обумовленості, спільної власності, спільної відповідальності та солідарності, "більше за більше" та "менше за менше".

Ми вітаємо набрання чинності Угод про асоціацію, включаючи Поглиблену і Всеосяжну Зону вільної торгівлі з Грузією, Молдовою та Україною; підписання нової Всеохоплюючої та Посиленої Угоди про партнерство між Європейським Союзом та Вірменією; переговори між Європейським Союзом та Азербайджаном про нову рамкову угоду; і створення Координаційної групи ЄС - Білорусь та діалогу з прав людини. Ми підкреслюємо, що верховенство права, демократизація та реформи повинні залишатись ключовою передумовою для поглиблення взаємодії ЄС з усіма партнерами в СхП.

Ми пропонуємо започаткувати формат діалогу щодо відносин між ЄС та Білоруссю за участі представників демократичних організацій та політичної опозиції в Білорусі. Введення мораторію на смертну кару, припинення переслідування журналістів, звільнення політичних в'язнів, реєстрація громадських об'єднань та політичних партій, реформування судової системи, проведення вільних і справедливих виборів і допуск опозиції до державних ЗМІ - все це могло б стати важливими елементами розвитку подальшого співробітництва з офіційною Білоруссю.

Ми вітаємо започаткування та ефективне функціонування безвізового режиму з Молдовою, Грузією та Україною, і підтримуємо продовження застосування Планів дій щодо лібералізації візового режиму з метою покращення контактів між людьми, зокрема через посилену і тісну співпрацю, особливо в таких сферах як поліція та митниця задля запобігання безпековим загрозам та міграційним ризикам. Ми підтримуємо діалог з Вірменією про лібералізацію візового режиму.

Ми визнаємо європейські прагнення та європейський вибір відповідних партнерів, як зазначено в Угодах про асоціацію.

Ми підкреслюємо, що європейська перспектива є рушійною силою реформ і посилює їх відданість спільним цінностям та принципам, таким як демократія, верховенство права, боротьба з корупцією, сильні та незалежні судові системи, повага до прав людини та належне урядування. Глибина та обсяг відносин з кожною країною-партнером має відображати її прагнення до європейської інтеграції, її відданість спільним цінностям та прогрес у реформах, які базуються на законодавстві ЄС з кожною країною, та оцінюватись за індивідуальними заслугами і на основі чітких критеріїв.

Ми підтримуємо більш тісну співпрацю з країнами, що уклали угоди про асоціацію з ЄС (модель "СхП+") і досягли значного прогресу у здійсненні реформ, пов’язаних з угодами про асоціацію та ПВ ЗВТ. Це, в перспективі може призвести до приєднання цих країн до митного союзу, Енергетичного союзу та Єдиного цифрового або до отримання ними переваг від подальшого доступу до внутрішнього ринку ЄС, більшої інтеграції у транспортні мережі ЄС, індустріальних партнерств, збільшення участі в інших програмах та агенціях ЄС або подальшої співпраці у сфері СПБО; у цьому зв’язку ми підтримуємо більш термінові заходи, такі як додаткові односторонні тарифні преференції, зниження роумінгових тарифів між партнерами та ЄС та розвиток високошвидкісного широкосмугового Інтернету.

Насамкінець, ми заявляємо , що модель "СхП+" має бути відкритою для інших країн Східного партнерства, коли вони будуть готові до таких посилених зобов'язань та досягнуть значного прогресу у здійсненні взаємно узгоджених реформ.

Безпекове співробітництво

Ми наголошуємо на твердій підтримці ЄС та його держав-членів принципів територіальної цілісності у межах міжнародно визнаних кордонів і відданості мирному вирішенню конфліктів.

Ми підкреслюємо повну повагу та прихильність до принципів і зобов’язань, визначених у Хартії ООН, Гельсінському заключному акті 1975 р. та Паризькій хартії ОБСЄ 1990 р., які є основоположними для нашого спільного бачення мирної та неподільної Європи, що було порушено Росією у результаті її агресії проти України, незаконної анексії Кримського півострова та подальшої окупації двох грузинських регіонів, а також російськими гібридними загрозами, дезінформацією, включаючи дестабілізаційну діяльність та пропаганду, які загрожують європейській безпеці у цілому. Ми потужно підтримуємо посилене залучення ЄС та міжнародного співтовариства у мирне врегулювання ситуації на Донбасі, розміщення миротворчої місії ООН з належним мандатом на усій території Донбасу та відновлення повного суверенітету України у Криму, Грузії на її окупованих територіях Абхазії та Південної Осетії та Молдови у Придністров’ї. Ми занепокоєні подальшим порушенням прав людини у Придністров’ї та закликаємо усі сторони вжити зусиль для полегшення ситуації.

Ми закликаємо Росію звільнити та випустити з ув’язнення без подальшого зволікання усіх українських громадян, що незаконно затримані, як в Росії так і на окупованих територіях України.

Ми вітаємо єдність серед держав-членів ЄС щодо Росії, чия військова присутність у регіоні, попри це, зросла в останні роки, зокрема, шляхом посилених і цільових обмежувальних заходів, спрямованих на вирішення конфлікту на Донбасі за допомогою повної і справжньої імплементації Мінських домовленостей. Ми закликаємо держави-члени ЄС розглянути посилення індивідуальних обмежувальних заходів щодо тих, хто відповідальний за суттєве погіршення ситуації із захистом прав людини у окупованому Криму. Ми шкодуємо, що Росія відмовляється у повній мірі виконати Умову із шести пунктів між Росією і Грузією про припинення вогню, досягнуту Головуванням ЄС у 2008 році. Ми підтримуємо активне залучення ЄС як співголови у Женевській міжнародній дискусії з реагування на наслідки конфлікту 2008 року.

Ми знову підтверджуємо нашу повну підтримку зусиллям співголів Мінської групи ОБСЄ щодо мирного врегулювання нагірнокарабаського конфлікту, заснованого на нормах і принципах міжнародного права, зокрема тих, які стосуються невикористання сили або погрози силою, територіальної цілісності та рівних прав і самовизначення народів; ми закликаємо усі сторони конфлікту дотримуватися режиму припинення вогню з повною повагою до домовленостей про припинення вогню від 1994-1995 років, виконати заходи з розбудови довіри та зменшити напругу на Лінії контакту, включаючи ті заходи, які були погоджені під час самітів у Відні, Санкт-Петербурзі та Женеві.

Ми підтримуємо потребу більш посиленої ролі ЄС у вирішенні конфліктів у Східному сусідстві, включаючи дії, що спрямовані на покращення безпеки та стабільності, підтримку партнерів у зміцненні їх опірності, боротьбі з кібервійною, дезінформацією та іншими типами дестабілізації.

Ми закликаємо до посилення співпраці між партнерськими державами та ЄС у вирішенні таких викликів як нелегальна міграція, тероризм, кіберзлочинність, відмивання грошей, торгівля людьми, контрабанда і незаконна торгівля та до участі партнерів, де це доречно, у відповідних ініціативах ЄС щодо цих викликів. Ми закликаємо до інтенсивнішої взаємодії партнерських держав з відповідними агенціями ЄС, зокрема Європол, Євроюст і Фронтекс, на основі двосторонніх угод з метою протидії спільним викликам у сфері безпеки.

Ми запрошуємо ЄС до подальшого вивчення у його діалозі із зацікавленими партнерськими країнами СхП можливостей посилення безпекової і оборонної архітектури ЄС і партнерських країн у рамках СПБО. У цьому зв’язку ми би хотіли відзначити роль, яку відгравала Моніторингова місія ЄС в Грузії та розглянути подальшу підтримку цієї Місії у попередженні подальшого погіршення безпеки в регіоні.

Антонio Таянi
Фото: EPA/UPG
Антонio Таянi

Досягнення СхП, громадяни та громадянське суспільство

Ми вітаємо "20 досягнень до 2020 року", які представили чітку дорожню карту для досягнення практичних результатів для громадян.

Ми наполягаємо на тому, що Східне Партнерство має надавати відчутні результати для громадян усіх країн-партнерів в контексті реформ, освіти, працевлаштування, мобільності та міжлюдських контактів.

Ми закликаємо уряди країн Східного партнерства реагувати на високі очікування громадян щодо викорінення корупції, зміцнення верховенства права та належного врядування, ухвалення та імплементації реформ, підтримки демократії, незалежних ЗМІ та сильного громадянського суспільства.

Ми вітаємо запропоновану та вже надану країнам Східного партнерства макрофінансову допомогу ЄС. Ми закликаємо ці країни виконати умови, необхідні для отримання допомоги в повному обсязі.

Ми наголошуємо, що якщо політичні еліти в країнах-партнерах не пришвидшать темпи реформ та не вживатимуть рішучих заходів боротьби з корупцією, то жодної західної допомоги не буде достатньо, щоб вивести будь-яку країну з кризи; макрофінансову та технічну допомогу ЄС слід надавати на основі суворої обумовленості. Більше того, відсутність прогресу у внутрішніх реформах, системна корупція та слабкі державні інституції збільшили вразливість Грузії, України та Молдови перед гібридними викликами та російською пропаганди.

Ми закликаємо всі країни Східного партнерства дотримуватися виборчих стандартів Ради Європи та Рекомендацій Венеціанської Комісії в контексті виборчого законодавства та конституційних змін. У випадку з Молдовою, ми різко засуджуємо зміну виборчої системи політичною елітою, метою якої є збереження політичного контролю та усунення опозиції.

Ми закликаємо ЄС до роботи над успішною реалізацією Зовнішнього інвестиційного плану, який передбачає нові можливості фінансування, зокрема, шляхом створення Європейського фонду сталого розвитку, який, як очікується, мобілізує значні обсяги інвестицій.

Ми вітаємо пропозицію Литви щодо "Європейського плану для України" як перший можливий крок до реалізації термінової резолюції Конгресу ЄНП від 30 березня 2017 року.

Ми також заохочуємо регіональне співробітництво Грузії, Молдови та України у їх прагненні виконувати європейський порядок денний та використанні переваг такої співпраці.

Ми підкреслюємо важливу роль громадянського суспільства в країнах Східного партнерства як невід'ємного елементу добре функціонуючої демократії. Ініціативи, такі як Форум громадянського суспільства, Діалог громадянського суспільства та Молодіжний форум Східного партнерства є важливими інструментами структурного залучення громадянського суспільства до процесу європейської інтеграції.

Ми закликаємо до поваги прав осіб, що належать до національних меншин, як це визначено в Конвенціях ООН та Ради Європи та відповідних протоколах, недискримінації та поваги до різноманіття та, цілковито беручи до уваги експертизу органів Ради Європи також дати відповідь на занепокоєння щодо потенційного зворотного впливу на права національних меншин в освіті та використанні своєї мови.

Ми закликаємо приділяти особливу увагу інструментам, які захищають простір громадянського суспільства у країнах Східного партнерства: це передбачає підтримку розробки інструментів раннього попередження, спрямованих на перешкоджання тиску на НУО, перегляд умов співпраці з організаціями громадянського суспільства, зокрема у напрямку надання цим організаціям більш активної ролі у моніторингу як імплементації реформ у країнах Східного партнерства, так і будь-якого законодавства, спрямованого на обмеження їх легітимної діяльності.

Ми заохочуємо ЄС до посилення своєї видимості у країнах Східного партнерства та подальшого просування своїх програм, проектів та заходів, а також надання підтримки незалежним ЗМІ.

Ми закликаємо до удосконалення як енергетичної незалежності, так і енергоефективності через конкретні інвестиції, посиленої співпраці у всіх пріоритетних сферах, що охоплюються Енергетичним Союзом ЄС, та тіснішої інтеграції енергетичних ринків різних партнерів з Європейським енергетичним ринком. У цьому контексті ми вважаємо важливим забезпечення відповідності, щоб наземні та морські секції нової трубопровідної інфраструктури в регіоні, включаючи трубопровід «Північний потік 2», повністю відповідали законодавству ЄС та стратегії Енергетичного союзу, а також, щоб ця нова інфраструктура не підривала регіональну енергетичну безпеку.

Ми підкреслюємо , що кращі транспортні зв'язки надають нові можливості для розвитку та забезпечують більш тісний зв'язок та обміни між громадянами Європейського Союзу та країн Східного партнерства. У цьому зв'язку надзвичайно важливим є укладення угод про спільний авіаційний простір з Україною, а також з Вірменією та Азербайджаном, розширення мережі TEN-T, в тому числі включаючи внутрішні водні шляхи, а також відкриття ринків автомобільних перевезень.

Ми закликаємо країни ЄС та країни Східного партнерства зробити проекти регіональної інфраструктури більш інклюзивними та відкритими, з метою забезпечення добробуту і процвітання всіх наших громадян.

Ми визнаємо невикористаний потенціал співробітництва між ЄС та Східними партнерами в сфері цифрової економіки та суспільства; ми заохочуємо прискорення процесів оцифрування економіки та суспільства країн-партнерів, зокрема шляхом інвестування в широкосмугової інфраструктурі та гармонізації законодавства з нормами ЄС, включаючи зниження роумінгових тарифів, з метою отримання переваг від інтеграції в Єдиний цифровий ринок ЄС.

Ми підкреслюємо важливість стимулювання економічного зростання шляхом створення робочих місць та можливостей для бізнесу, зокрема, підтримки малих та середніх підприємств (МСП), а також поліпшення умов їх функціонування в країнах Східного партнерства. Ми вітаємо результати 4-го бізнес-форуму Східного партнерства з акцентом на цифрову економіку та інновації, а також посилення прямих ділових зв'язків між МСП.

Ми підкреслюємо важливість подальшої підтримки, обміну та співпраці між науковцями, студентами та дослідниками, оскільки це відіграє важливу роль у зміцненні міжлюдських контактів в рамках або за межами існуючих програм, таких як Erasmus, H2020, Jean Monnet; ми підкреслюємо важливість надання більш цілеспрямованої підтримки університетам та аналітичним центрам Східного партнерства, з метою покращення їх спроможностей до взаємодії та конкуренції з їхніми колегами з ЄС.

Ми протидіємо гібридним загрозам за наявності вільного, відкритого та незалежного медіа середовища. Уряди країн Східного партнерства повинні підтримувати вільне та плюралістичне медіа-середовище та вирішувати питання концентрації засобів масової інформації та прозорого володіння. ЄС має наростити спроможності Спеціальної групи ЄС зі стратегічної комунікації на Сході за допомогою додаткової фінансової підтримки.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram