ГоловнаЕкономікаБізнес

Партнер юрфірми "Саєнко-Харенко": рішення СОТ щодо України не скасовує заборону на імпорт добрив з РФ

Правила СОТ, на думку експерта, встановлюють базові принципи/правила застосування антидемпінгових заходів, багато аспектів регулюються на рівні національного законодавства.

Партнер юрфірми "Саєнко-Харенко": рішення СОТ щодо України не скасовує заборону на імпорт добрив з РФ
Анжела Махинова
Фото: ukranews.com

Апеляційний орган Світової організації торгівлі (СОТ) 12 вересня підтвердив перемогу Росії в суперечці з Україною про антидемпінгові мита щодо російського нітрату амонію, свідчить рішення, опубліковане на сайті СОТ. Але це рішення не стосується ембарго на імпорт мінеральних добрив з РФ, введене Кабінетом Міністром України 15 травня 2019 року.

Після появи звіту Апеляційного органу про цей спір у пресі відразу ж з'явилося багато негативних коментарів, що Україна програла чергову справу в СОТ з усіх ключових питань. Такий підхід є не зовсім об'єктивним, оскільки антидемпінгових заходів у СОТ оскаржують чимало, в тому числі застосованих США і ЄС. Річ у тому, що правила СОТ фактично встановлюють базові принципи/правила застосування антидемпінгових заходів, тоді як багато аспектів регулюється на рівні національного законодавства. У разі визнання заходів не цілком відповідними вимогам СОТ члени СОТ вносять відповідні коригування, найчастіше переглядають застосовані заходи з урахуванням рекомендацій групи експертів або Апеляційного органу, і "оновлені заходи" продовжують діяти.

Тепер щодо питання, чи повинна Україна негайно скасувати антидемпінгові мита, які були предметом спору. Ні, не повинна. Україні необхідно в розумні терміни і з урахуванням специфіки свого національного правопорядку привести чинне антидемпінгове мито у відповідність з антидемпінговими правилами СОТ.

Якщо спрощено, то процедура є такою. Протягом 30 днів після опублікування звіту Апеляційного органу на сайті СОТ звіт із відповідними рекомендаціями буде затверджений Органом з вирішення спорів. Саме з цієї дати піде відлік термінів, протягом яких Україна повинна здійснити дії, спрямовані на приведення антидемпінгових мит у відповідність до правил СОТ.

Далі буде визначатися розумний термін. У цій частині є три варіанти: Україна може сама запропонувати розумний термін, і він стане обов'язковим після затвердження Органом з вирішення спорів у СОТ; або Україна і РФ повинні узгодити спільно такий термін; або в разі недосягнення згоди термін може бути встановлений групою експертів. Згідно з правилами СОТ, розумним строком орієнтовно вважають 15 місяців з моменту затвердження рішення Органом з вирішення спорів, але залежно від обставин кожної конкретної справи термін може бути і більш тривалим.

Припускаємо, що виконання рекомендацій апеляції може зажадати з боку України досить тривалого часу через об'єктивні обставини. На жаль, чинне законодавство не передбачає, як Україна повинна застосовувати рекомендації груп експертів/апеляційного органу. При цьому якщо уважно подивитися на звіт апеляційного органу, то спрощено можна сказати, що було встановлено два проблемні аспекти:

(а) у Міністерства не було достатніх доказів для використання газового коригування під час розрахунку демпінгової маржі, що вплинуло в подальшому на розмір мита і (б) компанія "Єврохім" не повинна була підпадати під перегляд.

У країнах, де схожі процедури врегульовано, наприклад у ЄС, щодо першого пункту могли б провести ще один перегляд і перерахувати демпінгову маржу з урахуванням рекомендацій апеляційного органу. Щодо другого пункту ініціювали б розслідування проти «Єврохіму» і знову-таки перерахували б мито. Наше ж законодавство в принципі не передбачає можливості ініціювання будь-яких процедур на підставі рішення груп експертів/апеляційного органу, а перегляди можуть бути ініційовані лише за наявності вичерпних підстав, серед яких немає перегляду для "роботи над помилками", не кажучи вже про проведення розслідування щодо однієї компанії. Тому в кожнім разі Україні доведеться дуже добре подумати над тим, яким чином імплементувати рекомендації, в тому числі і, можливо, шляхом зміни законодавства. При цьому важливо відзначити, що протягом усього терміну імплементації антидемпінгові заходи будуть далі застосовуватися.

Також важливо звернути увагу на те, що ембарго і рішення СОТ з приводу антидемпінгових мит у принципі між собою не пов'язані. Це два різні інструменти регулювання міжнародної торгівлі.

У них абсолютно різні мета і підстави для застосування. Антидемпінгові мита - від недобросовісного імпорту. Ембарго ввели у відповідь на недружні дії РФ. Тому рішення, про яке ми говоримо, не впливає на ембарго: його скасування, зміна - жодні додаткові дії з боку України в цій частині не потрібні.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram