ГлавнаяЭкономикаГосударство
Спецтема

Що загрожує фінансовій стабільності. Конспект звіту НБУ

Нацбанк оприлюднив звіт про діяльність Ради з фінансової стабільності (червень 2017 – липень 2018), міжвідомчого органу, що був створений у 2015 за наказом Перезидента і має на меті своєчасное виявлення та мінімізацію ризиків, що загрожують стабільності банківської та фінансової системи держави. Переказуємо основні тези цього звіту.

Фото: flick/НБУ

Огляд системних ризиків

Основним фактором ризику для фінансової стабільності, згідно зі звітом, на сьогодні є затримка у здійсненні реформ, передбачених програмою співпраці з Міжнародним валютним фондом, та надходженні наступного кредитного траншу. Затримка стає на заваді залученню коштів від інших міжнародних партнерів та ринкового фінансування, а також може спричинити зростання вартості запозичень на зовнішніх ринках.

У звіті йдеться, що члени Ради неодноразово наголошували на необхідності подальшого поступу в проведенні реформ, передбачених програмою з МВФ. Це також важливо для збереження попиту на українські суверенні зобов’язання в умовах глобальної тенденції виходу інвесторів з активів ринків, що розвиваються, та з огляду на необхідність здійснення значних виплат за зовнішнім державним боргом у 2019 ‒ 2020 роках (сумарно за два наступні роки ‒ понад 10 млрд дол).

Одну з двох принципових вимог Фонду вже виконано – прийнято Закон України «Про Вищий антикорупційний суд», залишається ще одна – приведення тарифів на газ для населення до ринкового рівня.

Середньострокове планування

Рада фінстабільності розглядала питання запровадження повноцінного середньострокового бюджетного планування не тільки на центральному, а й на місцевому рівнях. Це, на думку авторів звіту, допоможе створити умови для більш рівномірного і прогнозованого здійснення видатків бюджету й уникнення їх значних сплесків наприкінці року з негативними наслідками для обмінного курсу, курсових та інфляційних очікувань.

Проблеми держбанків і Фонду гарантування вкладів

На початку 2018 року Рада закликала прискорити вирішення проблем державних банків, зокрема формування спостережних рад, та підтримала схвалену уряду оновлену стратегію розвитку державних банків. Проблемою залишаються непрацюючі кредити державних банків.

Протягом 2014 ‒ 2017 рр 94 банки були визнані неплатоспроможними або ліквідувалися з інших причин. Наявні у ФГВФО на початок кризи кошти були недостатніми для вчасної виплати вкладникам таких банків. Тому ФГВФО звернувся по фінансування до Міністерства фінансів та НБУ.

Протягом 2017 – квітня 2018 року заборгованість за кредитами НБУ була переважно погашена та скоротилася з 10,2 до 2,9 млрд грн. Водночас на порядку денному залишається питання можливості дострокового погашення заборгованості перед Мінфіном, яка оформлена векселями. Із цією частиною заборгованості ФГВФО пов’язаний ризик накопичення відсотків за векселями, які на момент виплат суттєво перевищать суму запозичених коштів. Так, на початку 2018 року капітал ФГВФО має від’ємне значення ( -80,7 млрд грн).

Рада підтримала ідею дострокового погашення заборгованості ФГВФО перед У звіті також зазначається, що Рада підтримала поетапне включення Ощадбанку до учасників ФГВФО з поступовою оплатою початкового внеску.

Статус криптовалют

Двічі до порядку денного Ради включалося питання поточного стану та перспектив криптовалют, ризиків операцій з ними для фінансової стабільності. У звіті зазначається, що Україна входить у топ-25 юрисдикцій у світі, в яких розвивається криптоіндустрія. За півтора року відбулося 25 ІСО, у ході яких залучено близько 100 млн дол компаніями, засновники яких походять із України. Автори звіту додають, що консенсусу щодо статусу криптовалют немає навіть у розвинених країнах.

На сьогодні триває розроблення законопроекту, який має врегулювати обіг криптовалют в Україні.

Алла КошлякАлла Кошляк, журналіст
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook и Twitter